Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Walce unieważniają przetarg na jeden elektrobus. Zmiana parametrów silnika

infobus
03.10.2024 09:02
0 Komentarzy

21 listopada 2024 r. Gmina Walce unieważniła postępowanie na dostawę jednego autobusu elektrycznego kategorii MINI.

Inwestycja ta ma dofinansowanie w ramach konkurs CUPT-KPO. O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.

SPIS TREŚCI:

  1. Jaki autobus chciała kupić Gmina Walce?
  2. Jakie dofinansowanie pozyskała Gmina Walce na zakup autobusu elektrycznego i z jakiego programu?
  3. Na jakich trasach miał kursował nowy autobus elektryczny w gminie Walce?
Walce z ofertą na elektrobus od Mercusa
Walce z ofertą na elektrobus od Mercusa

PUNKTACJA OFERENTÓW

Zanim przejdziemy do unieważnienia, przypomnijmy, że Walce postanowiły zrezygnować z kryteriów technicznych, co w przypadku zamówień na autobusy klasy MINI, nie jest rzadkością. To jednak nie wpłynęło na pozyskanie większej liczby ofert.

Zamawiany pojazd miał być fabrycznie nowy, tj. wyprodukowany nie wcześniej, niż w 2023 r. i dotychczas nieeksploatowany. Elektrobus będzie pojazdem kategorii M3 (w rozumieniu Regulaminu nr 107 EKG ONZ).

Wymagane wymiary to: długość – od 7,5 do 8,5 m; szerokość – od 2,2 m; wysokość – do 3,0 m. Pojazd ma mieć możliwość przewozu minimum 22 pasażerów, w tym co najmniej 13 na miejscach siedzących. Ma być to autobus z niską podłogą minimum w przedniej części przestrzeni pasażerskiej z miejscem na wózek inwalidzki (naprzeciwko drzwi wejściowych dwuskrzydłowych). Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-0. Minibus ma być zasilany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach trakcyjnych. Silnik elektryczny powinien posiadać moc nie mniejszą niż 200 kW. Z kolei minimalna pojemność baterii trakcyjnych ma wynosić 140 kWh. Autobus ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania autobusu. Pojazd musi być wyposażony w ładowarkę.  W przestrzeni pasażerskiej znajdą się ładowarki USB 5V/2A (2 sztuki). Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych, zaopatrzonych w miękkie wkładki tapicerowane w oparciu i siedzisku (zalecane) lub pełną tapicerką siedziska i oparcia odporną na ścieranie, zabrudzenie i zniszczenia. Kabina kierowcy to przestrzeń typu półzamkniętego, wyposażona m.in. w schowek, radio, gniazdo USB.

Walce będą mieć elektrobus od Mercedesa. Miejska premiera nowego e-Sprintera
Walce z ofertą na elektrobus od Mercusa

Jedna oferta

2 października jedyna ofertę złożyła firma Mercus PSQ z Warszawy, która zaproponowała cenę 1.599.000,00 PLN brutto za najnowszego Sprinter w wersji miejskiej, który na Transexpo będzie miał swoją premierę. Do tego mamy gwarancję na 72 miesiące.

Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 1.599.000,00 PLN brutto, czyli idealnie w punkt.

Ale… 21 listopada 2024 r. postępowanie przetargowe dotyczące zakupu zeroemisyjnego taboru autobusowego dla Gminy Walce zostało unieważnione. Decyzję podjęto na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, z powodu wady, której nie da się usunąć. W toku postępowania zamawiający zmodyfikował istotne parametry techniczne zamówienia (zmiana minimalnej mocy silnika z 204 kW na 150 kW), nie dokonując jednak odpowiedniej zmiany ogłoszenia, SWZ ani nie wydłużając terminu składania ofert. Działania te naruszyły zasadę konkurencyjności i mogły ograniczyć dostęp do postępowania innym wykonawcom, co skutkowało koniecznością jego unieważnienia. I na koniec link do zamówienia: https://bip.walce.pl/8595/1291/zakup-zeroemisyjnego-taboru-autobusowego-dla-gminy-walce.html

Walce z ofertą na elektrobus od Mercusa
Walce z ofertą na elektrobus od Mercusa

Z CUPT-KPO

Gmina Walce, jako jedyny samorząd gminny województwa opolskiego, pozyskała środki zewnętrzne – 1.111.565, 04 zł – na zakupu pojazdu z programu „Zielona inteligentna mobilność. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy” z Krajowego Planu Obudowy i Zwiększania Odporności. Całkowity koszt zakupu e-minibusa to 1.608.500 zł.

-„To ogromny sukces – cieszy się wójt gminy Walce Marek Śmiech. -„Jesteśmy podmiotem, który organizuje komunikację gminną. Na terenie województwa opolskiego są spółki, dla którymi organami prowadzącymi są powiatowo-gminne związki, jak na przykład Pogranicze, czy Jedź z nami. Natomiast my, jako gmina położona w miejscu nieatrakcyjnym dla dużych koncernów, zostaliśmy w pewnym momencie bez komunikacji, stąd też sami zaczęliśmy organizować ten transport z pomocą firmy GTV Bus, dzięki którym obecnie dojedziemy do najbliższych miast na terenie województwa.

Obok walorów ekologicznych pierwszy elektrobus przystosowany będzie do przejazdu osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Pojazd zaoferuje nieco ponad 20 miejsc.

Wicewójt gminy Rafał Miczka dodał, że autobus będzie kursować od poniedziałku do piątku na czterech pętlach na trasie: Koźle (dworzec) – każda miejscowość w gminie Walce – Krapkowice (dworzec) – Gogolin (centrum przesiadkowe) oraz w soboty na dwóch pętlach.

Pojazd będzie nabierał energii w punkcie ładowania pojazdów elektrycznych przed budynkiem Gminnego Ośrodka Kultury w Walcach.

Komentarze