Wałbrzych odrzuca ofertę NesoBusa na 14 autobusów wodorowych. Z przyczyn formalnych
Gmina Wałbrzych poinformowała, że 27 czerwca 2025 roku unieważniła postępowanie na dostawę 14. autobusów elektrycznych zasilanych wodorem.
Powodem było odrzucenie jedynej złożonej oferty, czyli od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina, producenta pojazdów marki NesoBus. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Wałbrzych unieważnił przetarg na autobusy wodorowe?
- Jakie błędy techniczne znalazł zamawiający w ofercie PAK-PCE?
- Jakie były najważniejsze wymagania techniczne dla autobusów w przetargu Wałbrzycha?
Wodorowa czternastka
Postępowanie dotyczyło zakupu czternastu fabrycznie nowych autobusów klasy MAXI o napędzie elektrycznym zasilanym ogniwem wodorowym, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne dwadzieścia pięć pojazdów. Pojazdy miały być przeznaczone do obsługi miejskich linii w Wałbrzychu. Przetarg ogłoszono pod koniec marca 2025 roku w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zamówienie przewidywało nie tylko dostawę pojazdów, ale również szeroki zakres wyposażenia: od systemów informacji pasażerskiej, przez monitoring, aż po integrację z aplikacją do planowania podróży i sprzedaży biletów. Autobusy miały spełniać szczegółowe wymagania dotyczące układów napędowych, klimatyzacji, ogrzewania, bezpieczeństwa pożarowego oraz wyposażenia dodatkowego.
Analiza ofert
W odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe wpłynęła tylko jedna oferta – od spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina, producenta modelu NesoBus 12.
Zaoferowana cena brutto wyniosła 51.204.789,30 PLN (z VAT 23%), co daje 41.623.406,75 PLN netto, czyli 2.972.386,20 PLN netto za jeden autobus.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 53.580.000,00 PLN brutto, czyli 43.561.788,62 PLN netto – oferta zatem mieściła się w budżecie miasta z zapasem ponad 1,9 mln PLN brutto.
Zamawiający odrzucił jednak tę propozycję na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, wskazując, że jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia. Oferta PAK-PCE została zakwestionowana w wielu aspektach technicznych – od braku zgodności z Regulaminem EKG ONZ dot. napędu, przez nieprecyzyjne i niepełne informacje nt. systemów ogrzewania i klimatyzacji, aż po błędnie opisane układy pneumatyczne i bezpieczeństwa.
Kluczowe braki dotyczyły niespełnienia wymagań w zakresie układu napędowego – producent nie wykazał zgodności z Regulaminem nr 100.02 EKG ONZ. W zakresie ogrzewania i klimatyzacji nie potwierdzono działania zgodnego z wymaganiami zamawiającego, szczególnie w warunkach niskich temperatur i przy precyzyjnie określonych scenariuszach pracy układów. Pojawiły się także poważne uchybienia przy opisie układu pneumatycznego, m.in. brak separatora kondensatu czy wymaganych rozwiązań rewizyjnych.
Dalsze niezgodności dotyczyły wyposażenia pojazdu – m.in. niepełnych danych w zakresie systemów bezpieczeństwa pożarowego, układu hamulcowego, zawieszenia, czy systemu kontroli trzeźwości kierowcy. Wątpliwości budziło również to, czy zaoferowana aplikacja mobilna spełnia wszystkie zmodyfikowane warunki przetargowe. Łącznie stwierdzono liczne braki i sprzeczności, których poprawa wymagałaby negocjacji – a te są w takim trybie przetargowym niedopuszczalne. Czekamy w takim razie na powtórkę, a historyczny już przetarg Wałbrzycha można zobaczyć na: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,192336,c0932ce334136e34b5a9a1c57bb611e3.html
Specyfikacja techniczna
Na koniec przypomnijmy, że wałbrzyskie zamówienie dotyczyło autobusów jednoczłonowych o długości od 11,8 do 12,2 m z układem drzwi 2-2-2. Miały być wyposażone w silnik elektryczny zasilany ogniwem wodorowym o mocy min. 70 kW, magazyny energii o pojemności ponad 40 kWh, system rekuperacji oraz minimum cztery zbiorniki na wodór (kompozytowe) o łącznej pojemności przynajmniej 1.550 litrów.
Zamawiający określił szczegółowe wymagania dotyczące układów grzewczych i klimatyzacyjnych (m.in. automatyczne sterowanie ogrzewaniem zależne od temperatury, wydajność pompy ciepła w niskich temperaturach, wyłączenie grzania podczas pracy klimatyzacji), systemu kontroli trzeźwości kierowcy, układu pneumatycznego i automatycznego alarmu pożarowego.
Dostawa autobusów miała nastąpić w terminie wynikającym z harmonogramu projektów unijnych, z uwzględnieniem pełnej integracji z systemami ITS i aplikacją mobilną.
Komentarze