Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych mówi NIE wysokim cenom w liniowym przetargu i szuka alternatywy

infobus
08.05.2024 19:02
0 Komentarzy

Wałbrzych unieważnił przetarg na obsługę komunikacji miejskiej przez najbliższych osiem lat i przedstawił swój alternatywny plan.

Przedstawił go prezydent miasta Roman Szełemej, który zapowiedział, że nie będzie drugiego przetargu w dotychczasowej, 8-letniej formule. Z jego wypowiedzi wynika, że oprócz 20 wodorowców Solarisa, Wałbrzych pozyska kolejne autobusy (najprawdopodobniej z unijnym dofinansowaniem) i wówczas całą nową flotę przekaże operatowi, który w tej sytuacji nie będzie musiał dysponować swoim taborem.

Cztery oferty

29 kwietnia Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu anulował przetarg na obsługę autobusowych linii miejskich przez kolejnych 8 lat. Przypomnijmy, że od samego początku zamówienie to budziło ogromne zainteresowanie. Z licznymi protestami i ostatecznie czterema ofertami. Od:

  • Relobus Transport Polska Toruń na sumę 815.962.099,22 PLN brutto, w tym zakres podstawowy 741.783.726,56 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 74.178.372,66 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 17,36 PLN netto;
  • Benedykt Nowak Nowak Transport (Lider Konsorcjum) Świerklaniec z TRANSGÓR Mysłowice; Kłosok Żory, Krzysztof Pawelec Biechów i PKS Południe Świerklaniec na sumę 780.828.850,12 w tym zakres podstawowy 709.844.409,20 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 70.984.440,92 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 16,61 PLN netto;
  • FANLOGIC Wałbrzych na sumę 1.170.935 491,03 w tym zakres podstawowy 1.064.486.810,03 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 106.448.681,00 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 24,91 PLN netto;
  • DOLNOŚLĄSKIE LINIE AUTOBUSOWE Wrocław na sumę 1.054.985.700,06 PLN brutto, w tym zakres podstawowy 959.077.909,15 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 95.907.790,91 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 22,45 PLN netto.

Z kolei kwota jaką zamawiający planuje przeznaczyć na realizację całego zamówienia (z opcją) to 434.510.000,00 PLN brutto, co daje średnią stawkę na poziomie 10,16 PLN netto.

Wałbrzych chce zmienić formułę zamówienie na obsługę komunikacji miejskiej
Wałbrzych chce zmienić formułę zamówienie na obsługę komunikacji miejskiej

Alternatywny plan

W tej sytuacji 29 kwietnia pojawiło się spodziewane unieważnienie postępowania. Dysproporcje między ofertami a kwotą, którą na ten cel przeznacza gmina, wynosiły aż o 300 milionów zł. I tak też skomentował ten fakt prezydent Roman Szełemej cena, która była aż o 300 milionów wyższa od zakładanej.

-„Poziom ryzyk związany z dostępem do paliwa, kadr, sprzętu jest tak wysoki, że firmy kalkulują to w ponadskalowy sposób. Dziś temat 8-letniego przetargu jest zamknięty. Analizujemy jak zapewnić od lutego 2025 i dalej nowoczesną komunikację na racjonalnym poziomie cenowym – powiedział redakcji dziennik.walbrzych.pl Roman Szełemej, który jednocześnie przyznał, że złożone oferty przerosły możliwości finansowe miasta. Natomiast w jego opinii były one też nieakceptowalna ekonomicznie.

Teraz miasto chce poszukać źródeł finansowania zakupu całej własnej floty nowoczesnych autobusów.

-„Jesteśmy  blisko tego celu – dodał prezydent Wałbrzycha.

Przypomnijmy, że zawarty równolegle kontrakt pomostowy jest ważny do końca 2024 roku, a dodatkowo zawiera prawo opcji pozwalające przedłużyć ten okres, gdyby właściwe postępowanie liniowe miało się jeszcze bardziej przesunąć w czasie.

Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej na tle autobusu miejskiego / fot. UM Wałbrzych
Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej na tle autobusu miejskiego / fot. UM Wałbrzych

ZAKRES 8-LETNIEGO KONTRAKTU

Zanim zamkniemy tej rozdział, przypomnijmy, co chciał Wałbrzych w ramach 8-letniego przetargu operatorskiego. Umowa na świadczenie usług przewozowych miała zostać zawarta na okres 103 miesięcy. Przewidywany okres świadczenia usług przewozowych to 96 miesięcy. Miesięczny zakres rzeczowy – podstawowy (bez kilometrów dojazdowych i zjazdowych) wynosił ok. 412 100 wozokilometrów. Zakres rzeczowy w całym okresie 96 miesięcy (bez kilometrów dojazdowych i zjazdowych) to ok. 39 561 600  wozokilometrów. Wykonawca miał realizował usługi przewozowe 62 autobusami (zakres podstawowy, z pojazdami rezerwowymi będącymi w jego dyspozycji), w tym autobusami elektrycznymi zasilanymi wodorem przekazanymi w użyczenie przez zamawiającego w liczbie 20 szt.

Tutaj warto przypomnieć, że miasto zamówiło niedawno 20 sztuk wodorowców od Solaris Bus & Coach. Oprócz tego, na dzień rozpoczęcia świadczenia usług przewozowych wykonawca ma dysponować min. 42 autobusami zasilanymi ON, w tym: 27 sztuk klasy I kategorii MAXI, 15 sztuk klasy I kategorii MEGA.

Wykonawca zobowiązany był do dysponowania bazą techniczną oraz zobowiązany będzie do użyczenia zamawiającemu samochodu przeznaczonego do nadzoru ruchu.

Historyczny link do zamówienia to: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,152408,38086dd1284b3d7f45cc2f2e843978e5.html

Komentarze