Wałbrzych mówi NIE wysokim cenom w liniowym przetargu i szuka alternatywy

Wałbrzych unieważnił przetarg na obsługę komunikacji miejskiej przez najbliższych osiem lat i przedstawił swój alternatywny plan.
Przedstawił go prezydent miasta Roman Szełemej, który zapowiedział, że nie będzie drugiego przetargu w dotychczasowej, 8-letniej formule. Z jego wypowiedzi wynika, że oprócz 20 wodorowców Solarisa, Wałbrzych pozyska kolejne autobusy (najprawdopodobniej z unijnym dofinansowaniem) i wówczas całą nową flotę przekaże operatowi, który w tej sytuacji nie będzie musiał dysponować swoim taborem.
Cztery oferty
29 kwietnia Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu anulował przetarg na obsługę autobusowych linii miejskich przez kolejnych 8 lat. Przypomnijmy, że od samego początku zamówienie to budziło ogromne zainteresowanie. Z licznymi protestami i ostatecznie czterema ofertami. Od:
- Relobus Transport Polska Toruń na sumę 815.962.099,22 PLN brutto, w tym zakres podstawowy 741.783.726,56 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 74.178.372,66 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 17,36 PLN netto;
- Benedykt Nowak Nowak Transport (Lider Konsorcjum) Świerklaniec z TRANSGÓR Mysłowice; Kłosok Żory, Krzysztof Pawelec Biechów i PKS Południe Świerklaniec na sumę 780.828.850,12 w tym zakres podstawowy 709.844.409,20 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 70.984.440,92 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 16,61 PLN netto;
- FANLOGIC Wałbrzych na sumę 1.170.935 491,03 w tym zakres podstawowy 1.064.486.810,03 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 106.448.681,00 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 24,91 PLN netto;
- DOLNOŚLĄSKIE LINIE AUTOBUSOWE Wrocław na sumę 1.054.985.700,06 PLN brutto, w tym zakres podstawowy 959.077.909,15 PLN brutto / zakres objęty prawem opcji 95.907.790,91 PLN brutto, co daje średnią stawką za wzkm 22,45 PLN netto.
Z kolei kwota jaką zamawiający planuje przeznaczyć na realizację całego zamówienia (z opcją) to 434.510.000,00 PLN brutto, co daje średnią stawkę na poziomie 10,16 PLN netto.
Alternatywny plan
W tej sytuacji 29 kwietnia pojawiło się spodziewane unieważnienie postępowania. Dysproporcje między ofertami a kwotą, którą na ten cel przeznacza gmina, wynosiły aż o 300 milionów zł. I tak też skomentował ten fakt prezydent Roman Szełemej cena, która była aż o 300 milionów wyższa od zakładanej.
-„Poziom ryzyk związany z dostępem do paliwa, kadr, sprzętu jest tak wysoki, że firmy kalkulują to w ponadskalowy sposób. Dziś temat 8-letniego przetargu jest zamknięty. Analizujemy jak zapewnić od lutego 2025 i dalej nowoczesną komunikację na racjonalnym poziomie cenowym – powiedział redakcji dziennik.walbrzych.pl Roman Szełemej, który jednocześnie przyznał, że złożone oferty przerosły możliwości finansowe miasta. Natomiast w jego opinii były one też nieakceptowalna ekonomicznie.
Teraz miasto chce poszukać źródeł finansowania zakupu całej własnej floty nowoczesnych autobusów.
-„Jesteśmy blisko tego celu – dodał prezydent Wałbrzycha.
Przypomnijmy, że zawarty równolegle kontrakt pomostowy jest ważny do końca 2024 roku, a dodatkowo zawiera prawo opcji pozwalające przedłużyć ten okres, gdyby właściwe postępowanie liniowe miało się jeszcze bardziej przesunąć w czasie.
ZAKRES 8-LETNIEGO KONTRAKTU
Zanim zamkniemy tej rozdział, przypomnijmy, co chciał Wałbrzych w ramach 8-letniego przetargu operatorskiego. Umowa na świadczenie usług przewozowych miała zostać zawarta na okres 103 miesięcy. Przewidywany okres świadczenia usług przewozowych to 96 miesięcy. Miesięczny zakres rzeczowy – podstawowy (bez kilometrów dojazdowych i zjazdowych) wynosił ok. 412 100 wozokilometrów. Zakres rzeczowy w całym okresie 96 miesięcy (bez kilometrów dojazdowych i zjazdowych) to ok. 39 561 600 wozokilometrów. Wykonawca miał realizował usługi przewozowe 62 autobusami (zakres podstawowy, z pojazdami rezerwowymi będącymi w jego dyspozycji), w tym autobusami elektrycznymi zasilanymi wodorem przekazanymi w użyczenie przez zamawiającego w liczbie 20 szt.
Tutaj warto przypomnieć, że miasto zamówiło niedawno 20 sztuk wodorowców od Solaris Bus & Coach. Oprócz tego, na dzień rozpoczęcia świadczenia usług przewozowych wykonawca ma dysponować min. 42 autobusami zasilanymi ON, w tym: 27 sztuk klasy I kategorii MAXI, 15 sztuk klasy I kategorii MEGA.
Wykonawca zobowiązany był do dysponowania bazą techniczną oraz zobowiązany będzie do użyczenia zamawiającemu samochodu przeznaczonego do nadzoru ruchu.
Historyczny link do zamówienia to: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,152408,38086dd1284b3d7f45cc2f2e843978e5.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze