Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych jeszcze bardziej kładzie nacisk na duże baterie w wodorowcach. Analiza SWZ

infobus
24.07.2025 13:01
0 Komentarzy

Gmina Wałbrzych ponowiła przetarg na zakup autobusów wodorowych. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 14 autobusów klasy I kategorii MAXI.  Zamówienie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej – Gmina Wałbrzych”.

O ogłoszeniu ponownego przetargu na nowe pojazdy pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. W pierwszym nieudanym postępowaniu jedyną ofertę złożył PAK-PCE. Jednakże oferta ta została odrzucona, bowiem nie spełniała wymogów technicznych. Sprawdzamy najnowsze SWZ z Wałbrzycha.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych planuje kupić Gmina Wałbrzych?
  2. Jakie kryterium oceny ofert ma największą wagę punktową?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w tym przetargu?

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • gwarancji na układ napędowy – powyżej 510.000 km do 600.000 km przebiegu – 20 pkt,
  • pojemności nominalnej magazynów energii powyżej 59,99 kWh – 16 pkt,
  • Liczba miejsc stałych dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi – powyżej 11 – 4 pkt.

Autobusy wodorowe dla Wałbrzycha

Wodorowce dla Wałbrzycha mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a ich wysokość max. ma wynosić 3,45 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz.

Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami) elektrycznymi zasilanymi energia elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego i z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy będzie posiadał funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.

Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Wodór ma być magazynowany w butlach (od 4 do 7), umieszczonych na dachu autobusu. Minimalna wymagana masa użyteczna wodoru w butlach to 25 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Zamawiający zaleca zastosowanie akumulatorów: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) lub litowo-tytanowych (LTO) lub litowo-jonowych (NMC).

Pasażerowie pojadą na siedzeniach, w których wkładki siedziska i oparcia tapicerowane mają być na twardo (bez pianki) w tkaninie o wysokiej odporności na ścieranie. Skorupy siedzeń mają być jednoczęściowe – wykonane z tworzywa odpornego na akty wandalizmu, o ergonomicznym kubełkowym kształcie, o bardzo gładkiej (nie porowatej) powierzchni tyłu utrudniającej rysowanie i łatwej w utrzymaniu czystości.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. W kabinie znajdzie się m.in. radio i podwójne gniazdo USB.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego wraz z urządzeniem sterującym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe LCD (wyświetlające takie informacje jak: numer linii, aktualny czas, przebieg trasy itp.) oraz jedna tablica boczna – monitor LCD o przekątnej minimum 37 cali (jej zadaniem będzie prezentacja przystanku, do którego zmierza pojazd, a także przebieg trasy w formie graficznej informacji).

Przetarg dla…?

Kryteria oceny ofert od poprzedniego przetargu, gdzie ofertę złożył tylko Nesobus zmieniły się nieznacznie i to w sposób… bardziej niekorzystny dla tego producenta. Zamawiający doważył jeszcze bardziej duże baterie, co daje znaczą przewagę Daimlerowi w tym postępowaniu (którego zabrakło jednak w pierwszym podejściu). Mimo, że Daimler Buses wydaje się pewniakiem, to konkurencja na pewno nie złoży tak łatwo broni. Otwarcie ofert odbędzie się 1 sierpnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,202976,64cb5fc05fe7cd23c865850122178536.html

Komentarze