Wałbrzych coraz bliżej 14 kolejnych autobusów wodorowych. Od nowego dostawcy
13 maja 2025 roku otwarto oferty w przetargu na zakup autobusów wodorowych dla Wałbrzycha – klasy I kategorii MAXI. .
W postępowaniu złożono tylko jedną propozycję – od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która to spółka do tej pory nie dostarczała pojazdów do dolnośląskiego miasta. Natomiast ta zmiana „wisiała w powietrzu”, o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych planuje kupić Gmina Wałbrzych w ramach ogłoszonego przetargu?
- Jaka firma złożyła jedyną ofertę w postępowaniu?
- Czy oferta zmieściła się w budżecie przewidzianym przez gminę?
14 x MAXI
Gmina Wałbrzych od kilku lat stawia na rozwój zielonego transportu zbiorowego, a przetarg ogłoszony pod koniec marca 2025 to kolejny element tej strategii. Miasto planuje zakup czternastu autobusów wodorowych klasy MAXI, a dodatkowo przewidziano opcję rozszerzenia kontraktu o kolejne dwadzieścia pięć pojazdów. Zakup ma być współfinansowany ze środków unijnych w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej”.
Autobusy mają obsługiwać linie miejskie, gwarantując wysoki komfort i zeroemisyjność – dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych zasilanych wodorem oraz magazynów energii. W poprzednich postępowaniach miasto wybierało pojazdy Solarisa, tym razem jedyną ofertę złożyła PAK-PCE – spółka z Konina, oferująca autobusy wodorowe NesoBus. .
Złożona przez PAK-PCE oferta opiewa na 51.204.789,30 PLN brutto, co po odjęciu podatku VAT daje 41.623.406,75 PLN netto. To oznacza, że cena jednostkowa netto za jednego NesoBusa wynosi 2.972.386,20 PLN.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia przez gminę wynosiła 53.580.000,00 PLN brutto, czyli 43.561.788,62 PLN netto. Jak widać, złożona oferta mieści się w zaplanowanym budżecie z komfortowym zapasem – to około 1,9 miliona złotych poniżej górnej granicy kosztowej. Wałbrzych będzie więc mógł podjąć decyzję bez konieczności zwiększania środków ani unieważniania postępowania z powodów finansowych.
Co dalej?
Obecnie czekamy na decyzję zamawiającego, który będzie oceniał ofertę na podstawie następujących kryteriów:
✅ cena – 60 pkt
✅ gwarancja na układ napędowy powyżej 510.000 km – 30 pkt
✅ pojemność magazynów energii powyżej 40 kWh – 10 pkt
Przedmiotem zamówienia są autobusy o długości od 11,8 do 12,2 metra, z układem drzwi 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Pojazdy mają być wyposażone w silnik elektryczny zasilany energią z ogniwa wodorowego o mocy minimum 70 kW, a także w magazyny energii o pojemności ponad 40 kWh. Przewidziano również system odzyskiwania energii z hamowania oraz minimum cztery kompozytowe zbiorniki wodoru o łącznej pojemności co najmniej 1.550 litrów i masie użytecznej nie mniejszej niż 34 kg.
Na pokładzie znajdą się wandaloodporne, ergonomiczne fotele bez pianki, systemy informacji pasażerskiej (zewnętrzne tablice LED oraz wewnętrzne monitory LCD), monitoring i zamknięta kabina kierowcy z osobnym wejściem oraz radiem i portem USB. Autobusy mają trafić do Wałbrzycha po zakończeniu procedury przetargowej – dokładny harmonogram dostaw zostanie określony w umowie, jednak zgodnie z dokumentacją przewidziano termin maksymalny w standardzie projektów UE.
Więcej szczegółów o zamówieniu: Link do przetargu Wałbrzycha
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze