Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Polsce to się nie udało. Rumuńskie miasta razem szukają 88 autobusów elektrycznych

infobus
08.06.2025 17:00
0 Komentarzy

Rumuński Brasov – jako lider konsorcjum miast – prowadzi ambitny przetarg międzynarodowy na dostawy 88 autobusów elektrycznych i 64 stacji ładowania.

Zamówienie, podzielone na pięć kontraktów, obsłuży miasta w regionie Brașov, a jego realizacja została powiązana z funduszami Krajowego Planu Odbudowy (PNRR). Kontrakt ten pokazuje również, że rumuńskie miasta potrafią kupować autobusy elektryczne, by skutecznie obniżyć ich cenę. W Polsce nadal dominuje rozdrobnienie – każda firma i każdy samorząd działa osobno – mimo że wspólne zakupy mogłyby znacząco obniżyć koszty, a czasami zwiększyć szanse na dofinansowanie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych ma trafić do miasta Brașov w ramach przetargu?
  2. Jakie są minimalne wymagania finansowe wobec oferentów?
  3. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
W Polsce to się nie udało. Rumuńskie miasta razem szukają 88 autobusów elektrycznych
W Polsce to się nie udało. Rumuńskie miasta razem szukają 88 autobusów elektrycznych / fot. UM Brasov

88 elektrobusów

30 maja 2025 roku ogłoszono złożone, metropolitalne postępowanie, które objęło zakup 88 elektrobusów oraz 64 stacji ładowania (w tym 44 typu wolnego i 20 szybkiego). Rumuńskie zamówienie dotyczy pięciu lokalnych samorządów: Brașov, Săcele, Ghimbav, Predeal i Zărnești, które razem zrealizują projekt pn. „Achiziția de mijloace de transport nepoluante și stații de reîncărcare pentru vehicule electrice aferente proiectelor finanțate prin PNRR”.

W ramach tego przedsięwzięcia najwięcej autobusów trafi do Brașov73 sztuki, pozostałe miasta zamówią odpowiednio: Săcele – 7, Ghimbav – 4, Predeal i Zărnești – po 2. Umowa przewiduje, że dostawy stacji muszą rozpocząć się wcześniej niż autobusy – najpóźniej na miesiąc przed odbiorem pierwszego pojazdu. Całość kontraktu ma zakończyć się w ciągu 10 miesięcy, a autobusy muszą zostać dostarczone między 7 a 9 miesiącem od podpisania umowy, z tempem minimum 10 sztuk miesięcznie.

Zamówienie realizowane będzie zgodnie z dyrektywą 2014/24/UE. Wartość całkowita szacowana jest na 210.534.033,60 RON netto.

Wymagania wobec oferentów są wysokie. W zakresie zdolności finansowej operatorzy muszą wykazać się obrotami na poziomie co najmniej 400 mln RON za ostatnie 3 lata. Wymagana jest także doświadczenie w dostawach pojazdów zeroemisyjnych o łącznej wartości co najmniej 210 mln RON netto w ramach maksymalnie trzech kontraktów.

Dodatkowo oceniana będzie kompletność dokumentacji, zgodność z wymogami technicznymi oraz doświadczenie w realizacji podobnych zamówień.

Na oferty zamawiający czeka do 19 czerwca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena – 40%
✅ jakość – 60%, w tym m.in. materiał nadwozia, zużycie energii, autonomia jazdy, pojemność pasażerska, instalacja klimatyzacyjna baterii, gwarancja na baterie, moc stacji szybkiego ładowania oraz system zarządzania ładowaniem.

Dokumentacja przetargowa: https://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100193236

W Polsce to się nie udało. Rumuńskie miasta razem szukają 88 autobusów elektrycznych / fot. UM Brasov
W Polsce to się nie udało. Rumuńskie miasta razem szukają 88 autobusów elektrycznych / fot. UM Brasov

Zakupowe tło

W ostatnich latach Rumunia intensywnie inwestuje w elektryfikację swojej floty autobusowej, głównie dzięki środkom europejskim. Przetargi współfinansowane z PNRR ogłaszano m.in. w miastach Oradea, Bukareszt czy Buzău. Brașov, jako jedno z liderujących miast regionu, kontynuuje swoją politykę zrównoważonej mobilności i modernizacji transportu zbiorowego.

#TransportPubliczny #Rumunia #Elektrobusy #PNRR

Komentarze