W Polsce brakuje kierowców autobusów. Ratunkiem obcokrajowcy? Przykład Poznania

70 kierowców autobusów i 20 motorniczych tramwajów zatrudniłby od razu poznański przewoźnik – spółka MPK Poznań.
Mimo intensywnych działań rekrutacyjnych spółka boryka się z problemami kadrowymi: wciąż przyjmowane są nowe osoby, jednocześnie z pracy odchodzą dotychczasowi pracownicy.
Aktualna sytuacja
Rzeczniczka MPK Poznań Agnieszka Smogulecka poinformowała PAP, że dotychczasowe działania spółki, w tym przeprowadzone regulacje płac, nie zahamowały tego trendu. Sytuację w pewnym stopniu ratuje zatrudnianie obcokrajowców.
„MPK Poznań nadal boryka się z problemami kadrowymi, zwłaszcza w grupie kierowców autobusów. Stale przyjmowane są do pracy nowe osoby, stale również dotychczasowi pracownicy odchodzą – na emeryturę bądź do innych pracodawców” – powiedziała.
W tym roku, od stycznia do sierpnia, spółka zatrudniła 59 kierowców, w tym 49 na cały etat oraz 58 motorniczych, w tym 47 na pełen etat. W tym samym czasie z pracy odeszło 64 kierowców, w tym 46, którzy byli zatrudnieni na pełen etat oraz 50 motorniczych, w tym 35 z całego etatu.
„Istniejące wakaty doraźnie uzupełniane są zleceniobiorcami i kierowcami z firm zewnętrznych. Pomimo tego obecnie brakuje ok. 70 kierowców i 20 motorniczych. Przedsiębiorstwo współpracuje ze szkołami, prowadzi rozmowy z agencjami pracy itd. próbując zainteresować zawodem kierowcy młodzież, osoby w wieku 50 plus, także obcokrajowców” – podała Smogulecka.
84 cudzoziemców
Obecnie w MPK Poznań na etatach zatrudnionych jest 84 cudzoziemców – pod koniec ubiegłego roku było ich 52. Dodatkowo na rzecz spółki pracuje 103 obcokrajowców z agencji pracy.
„Spółka nie tylko poszukuje kierowców i motorniczych z uprawnieniami, ale również organizuje kursy dla tych osób, które chcą pracować w MPK Poznań, ale wymaganych uprawnień nie mają. W przypadku osób, które podpiszą umowę lojalnościową kurs jest darmowy. W tym roku uruchamiany jest już czwarty kurs dla przyszłych motorniczych i trzeci dla kierowców” – poinformowała rzeczniczka.
Agnieszka Smogulecka zapewniła, że pomimo trudności MPK Poznań „dąży do realizacji wszystkich zamówionych przez organizatora publicznego transportu zbiorowego kursów, w pierwszej kolejności – w przypadku braku prowadzących pojazdy – rezygnując z obsadzenia tzw. rezerw”.
„Decyzje w tym zakresie są dynamiczne, bowiem na braki kadrowe czy planowe nieobecności np. związane z urlopami nakładają się niemożliwe do przewidzenia nieobecności pracowników, spowodowane takimi przyczynami, jak choroba, opieka na członkiem rodziny, zdarzenia losowe czy urlop na żądanie” – podała.
Obecnie MPK Poznań poszukuje przede wszystkim wyszkolonych kierowców z prawem jazdy kategorii D i świadectwem kwalifikacji jak również motorniczych z uprawnieniami. Osoba rozpoczynająca pracę na stanowisku prowadzącego pojazd – po kursie – otrzymuje na start 5310 zł brutto, w tym premia. Wynagrodzenie wzrasta wraz ze stażem.
Spółka przez cały czas aktywnie poszukuje pracowników; ogłoszenia zamieszczane są m.in. w urzędach pracy, w Internecie, na ekranach LCD w pojazdach, przy obiektach MPK Poznań. Podczas wydarzeń lokalnych, targów, konferencji, festynów, drzwi otwartych organizowane są stoiska rekrutacyjne (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze