W końcu się udało. Olsztyn zamawia pierwsze elektryki dla MPK: 11 autobusów z opcją
18 sierpnia br. Olsztyn ogłosił długo wyczekiwane zamówienie na dostawę pierwszych autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami.
To efekt przygotowań do wdrożenia projektu „Ekomobilność w Olsztynie”, który wcześniej napotkał formalne przeszkody. Nowy przetarg uwzględnia wszystkie aktualne wymogi prawne i środowiskowe. O wcześniejszym anulowanym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Olsztyn dopiero teraz kupuje elektrobusy?
- Ile elektrobusów planuje kupić Olsztyn w podstawowym zakresie?
- Co zmieni się dla pasażerów po wprowadzeniu elektrobusów?
Olsztyńska e-premiera
18 sierpnia 2025 roku Gmina Olsztyn ogłosiła długo wyczekiwane olsztyńskie zamówienie na dostawę jedenastu autobusów elektrycznych oraz ładowarek. W podstawowym zakresie przewidziano zakup 6 standardowych (MAXI) oraz 5 przegubowych (MEGA) pojazdów miejskich – wszystkie niskopodłogowe i fabrycznie nowe. Dodatkowo, wykonawca ma dostarczyć infrastrukturę ładowania, a także objąć pojazdy serwisem gwarancyjnym.
Przetarg zawiera też prawo opcji: miasto zastrzega możliwość rozszerzenia zamówienia o 3 dodatkowe autobusy i 2 przewodowe ładowarki dwustanowiskowe.
Realizacja projektu współfinansowana jest z funduszy unijnych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027”. Szacowana wartość zamówienia wynosi 49 760 000,00 zł, w tym:
- 39 710 000,00 zł (bez VAT) – część podstawowa,
- 10 050 000,00 zł (bez VAT) – część opcjonalna.
Kiedy przyjadą?
Dostawy autobusów mają być zrealizowane w terminie 17 miesięcy od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 maja 2027 r. i nie później niż 31 maja 2027 r.
Wymogi wobec oferentów są jednoznaczne. Wykonawca musi wykazać się co najmniej jednym zakończonym zamówieniem obejmującym dostawę min. 5 przegubowych autobusów elektrycznych, spełniających wymóg pełnej niskopodłogowości. Konieczne jest także posiadanie stosownego wpisu do rejestru handlowego lub zawodowego. Postępowanie nie dopuszcza udziału wykonawców z państw trzecich, które nie są stronami GPA.
Finansowo: wadium wynosi 350 000 zł, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy ustalono na 3% wartości oferty brutto. Przetarg objęty jest Dyrektywą 2014/24/UE, a całość procedury toczy się zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
✅ Na oferty zamawiający czeka do 17 września 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- Cena – 60%
- Parametry techniczne i eksploatacyjne – 20%
- Warunki gwarancji i serwisu – 20%
🔗 Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest na: https://zamowienia.olsztyn.eu/
Zakupowe tło
Olsztyn od kilku lat podejmuje próby zakupu autobusów elektrycznych, jednak dopiero teraz działania te przynoszą konkretne efekty. W 2024 roku MPK testowało demonstracyjny Solaris Urbino 12 electric, a miasto przygotowało przetarg na 30 pojazdów z opcją rozszerzenia do 40. Postępowanie zostało jednak anulowane w styczniu 2025 r. z powodu … wejścia w życie nowelizacji ustawy o elektromobilności, która od 2026 roku narzuca zakup wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych.
Obecne zamówienie wpisuje się w szeroki projekt inwestycyjny pod nazwą „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”. W jego ramach miasto planuje zakup 20 elektrobusów, budowę infrastruktury ładowania, modernizację zajezdni oraz systemów przystankowych i informacyjnych. Łączny budżet projektu to ok. 200 mln zł, z czego ponad 128 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych – konkretnie z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027”.
W sierpniu 2025 r. ogłoszono kolejne postępowanie przetargowe – już dostosowane do aktualnych przepisów i możliwości finansowych. To pierwszy realny krok do wprowadzenia zeroemisyjnego taboru w stolicy Warmii i Mazur.
Komentarze