Umowa na pierwsze we flocie MPK Kraków autobusy wodorowe marki NesoBus
4 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus.
Będą to pierwsze pojazdy z takim zasilaniem zakupione przez krakowskiego przewoźnika. Cena jednego to ponad 2,9 mln zł netto. O powodach przesunięcia w czasie momentu podpisania tego kontraktu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych NesoBus zamówiło MPK Kraków i jaka jest ich jednostkowa cena netto?
- Jaki zasięg mają nowe autobusy na jednym tankowaniu i ile czasu trwa tankowanie?
- Gdzie będzie realizowane tankowanie pojazdów i jaką stację planuje miasto w przyszłości?
Jedna oferta
4 czerwca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych NesoBus. Kontrakt z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy to pierwsze pojazdy tej marki zamówione przez krakowskiego przewoźnika.
Kontrakt dotyczy dostawy 10 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów o długości 12 metrów, napędzanych ogniwami wodorowymi. Pojazdy zostaną wyprodukowane przez firmę PAK-PCE, która wystąpiła w przetargu jako jedyny oferent. MPK Kraków przeznaczyło na ten cel środki w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Autobusy NesoBus oferują zasięg do 450 km na jednym tankowaniu i będą wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz przystosowania dla osób z ograniczoną mobilnością. Jednorazowo będą mogły przewozić 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.
Analiza oferty
W przetargu złożona została jedna oferta przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, o wartości: 36.138.490 PLN brutto / 29.388.849 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za NesoBus 12 na poziomie 2.938.849 PLN netto. Oferta zdobyła 94 punkty na 100 możliwych.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 43.050.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta była o blisko 6,9 mln zł niższa od budżetu MPK.
Przetarg przeszedł kontrolę uprzednią ze strony Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i z powodu uchybień formalnych, MPK musiało ponownie wybrać ofertę PAK-PCE jako najkorzystniejszą. Teraz mamy finał i zawarcie umowy, która opiera się na wyborze oferty najkorzystniejszej w przetargu na podstawie kryteriów oceny:
✅ Okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy – 7 pkt
✅ Liczba miejsc pasażerskich powyżej 85 – 6 pkt
✅ Liczba miejsc siedzących z poziomu niskiej podłogi powyżej 10 – 3 pkt
✅ Silnik elektryczny centralny – 6 pkt
✅ Gwarancja na silnik trakcyjny – 10 lat lub więcej – 3 pkt
✅ Wysokość pojazdu do 3,30 m – 5 pkt
✅ Zużycie wodoru poniżej 8,0 kg/100 km – 5 pkt
Trochę techniki
Autobusy NesoBus mają mieć:
- 12 m długości
- zasięg do 450 km
- niskopodłogową konstrukcję,
- klimatyzację, systemy wentylacji i tablice przystankowe,
- silnik elektryczny zasilany ogniwami wodorowymi
- gniazda USB dla pasażerów i kierowców
- kabinę kierowcy z lodówką i schowkami
- czas tankowania wodoru do 10 minut
Tankowanie będzie realizowane przy pomocy mobilnej stacji ORLEN na terenie zajezdni Płaszów – pierwszej takiej w Polsce, uruchomionej w czerwcu 2022 roku. Docelowo miasto planuje stację ogólnodostępną przy ul. Nowohuckiej. Link do przetargu: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,183602,345cfda79d72b7f08efdea6dd182dfba.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze