UITP 2025: Debiut autobusu Karsan e‑ATA LE pod linie podmiejskie i regionalne
16 czerwca 2025 roku podczas szczytu transportu publicznego UITP w Hamburgu firma Karsan zaprezentowała swój najnowszy model e‑ATA LE.
To w pełni elektryczny autobus klasy II zaprojektowany z myślą o trasach podmiejskich i regionalnych. To pierwsza publiczna premiera tego pojazdu, który ma odpowiadać na rosnące potrzeby w zakresie zrównoważonej i wydajnej mobilności regionalnej. O podobnej konstrukcji BYD też z premierą na UITP pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki nowy model autobusu firma Karsan zaprezentowała 16 czerwca 2025 roku podczas szczytu UITP w Hamburgu?
- Jakie są kluczowe parametry techniczne modelu e‑ATA LE, jeśli chodzi o zasięg, pojemność i możliwości ładowania?
- Jakie inne pojazdy, oprócz e‑ATA LE, zaprezentował Karsan na targach UITP 2025 i co zapowiedział na IV kwartał 2025 roku?
Podmiejska premiera
Autobus e‑ATA LE oferuje do 41 miejsc siedzących – wszystkie zwrócone przodem do kierunku jazdy, wyposażone w pasy bezpieczeństwa i tapicerkę z pianki. Zastosowano zaawansowany system klimatyzacji z funkcją pomp ciepła, działający efektywnie do −25 °C. Zoptymalizowany cyfrowy kokpit zgodny z normami VDV, zintegrowane lusterka kamerowe oraz panoramiczna szyba zwiększają komfort i bezpieczeństwo pracy kierowcy. Szybkie ładowanie z mocą do 200 kW i pantograf, który doładowuje większość baterii w zaledwie pięć minut, czynią model wyjątkowo praktycznym w warunkach intensywnej eksploatacji.
Nowy model to pojazd w 100% elektryczny, skonstruowany specjalnie do obsługi połączeń pomiędzy centrami miast a ich obrzeżami oraz sąsiednimi miejscowościami. W założeniu ma spełniać wymogi linii podmiejskich, gdzie długość trasy przekracza jedną godzinę. Zdaniem tureckiego producenta segment klasy II, do którego należy nowy autobus, jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się w Europie – szczególnie tam, gdzie potrzebne są pojazdy o większym zasięgu i wyższym standardzie pasażerskim. Karsan odpowiedział na te potrzeby, tworząc model o zasięgu ponad 500 kilometrów, pojemności do 90 pasażerów i szybkim ładowaniu do 200 kW.
Karsan podkreśla, że nowy model wpisuje się w długofalową strategię elektryfikacji przewozów zbiorowych w Europie. Do dziś firma dostarczyła ponad 2.000 elektrycznych pojazdów do 27 krajów, a przebieg całej floty przekroczył już 300 milionów kilometrów. W I kwartale 2025 Karsan osiągnął 6,2% udziału w europejskim rynku e‑busów, a tylko w 2024 roku sprzedał 540 pojazdów (+45% r/r), z czego aż 470 należało do rodziny e‑ATA.
Szeroka oferta
Łącznie Karsan zaprezentował w Hamburgu aż trzy pojazdy – najwięcej spośród wszystkich wystawców:
- e‑JEST – elektryczny minibus będący od pięciu lat liderem rynku europejskiego,
- autonomiczny e‑ATAK – jedyny autobus poziomu 4 realizujący kursy na trasach planowych
- oraz nowość: e‑ATA LE – model klasy II, skierowany do rynku przewozów między miastem a przedmieściami.
Zapowiedziano też wprowadzenie do oferty wodorowego modelu e‑ATA Hydrogen z technologią ogniw paliwowych Toyoty – już od IV kwartału 2025.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze