Tylko Solaris w przetargu ZKKM Chrzanów na autobusy hybrydowe
19 sierpnia Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie otworzył ofertę w przetargu na dostawę trzech autobusów hybrydowych (plus jeden w opcji).
Zamówienie jest współfinansowane z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. O ogłoszeniu przetargu na nowe hybrydy pisaliśmy już w InfoBusie.
Spis treści:
- Która firma złożyła jedyną ofertę w przetargu na dostawę trzech autobusów hybrydowych dla Związku Komunalnego „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie?
- Jaką kwotę zaoferowała firma Solaris Bus & Coach za dostawę czterech hybrydowych autobusów?
- Jakie są główne cechy techniczne zamawianych autobusów hybrydowych, takie jak pojemność pasażerska i moc silnika elektrycznego?
NAJNIŻSZA CENA
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie kierował się jedynie ceną. To dość zaskakujące, że przy przetargach tego typu i to jeszcze z dofinansowaniem, jedynym kryterium jest najniższa cena. Kryteria pozacenowe, których tutaj brak, pozwalają zamawiającemu na określenie swoich preferencji zakupowych i określenia ram, jakie mają być to autobusy. Z drugiej strony – preferencje te często oznaczają faworyzowanie konkretnego wykonawcy i jednocześnie eliminację pozostałych.
Tak czy inaczej ZKKM Chrzanów chciał, aby każdy producent hybryd mógł złożyć ofertę i żeby dzięki temu zabiegowi pozyskać jak najwięcej ofert w jak najniższych cenach. To krótko mówiąc się nie udało.
19 sierpnia Związek otworzył tylko jedną ofertę – od Solaris Bus & Coach na sumę z opcją (czyli na cztery niskoemisyjne autobusy hybrydowe) 10.479.600,00 PLN brutto / 8.520.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hybrid na poziomie 2.130.000 PLN netto. Można to podsumować tylko stwierdzeniem „tanio to już było”.
Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia (na cztery autobusy) to 9.411.000 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie o ponad 1 mln zł brutto. Nie tak mało. Sami jesteśmy ciekawi teraz decyzji komisji przetargowej.
Chrzanowskie hybrydy
Nowe hybrydy ZKKM Chrzanów mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m oraz wysokość do 3,2 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 86 pasażerów, w tym minimum 25% z tej liczby – na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez troje drzwi w układzie 2-2-2. Pojazdy będą napędzane przez silnik spalinowy zasilany olejem napędowym o mocy nie mniejszej niż 150 kW, spełniający minimalne wymaganie normy emisji spalin Euro 6. Z kolei silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego mają być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, jednakże moc znamionowa lub maksymalna moc netto silnika (lub silników) nie może być mniejsza niż 130 kW. Silnik (silniki) mają pełnić również funkcję generatora energii. Magazyn energii elektrycznej ma być oparty o akumulatory trakcyjne lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Pojemność energetyczna (nominalna) ma być tak dobrana, aby umożliwić jazdę wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej przez minimum 500 m z prędkością do 40km/h. Ładowanie magazynu energii musi pochodzić z pracy silnika wysokoprężnego, jak również energia ma być odzyskiwana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji.
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się kabina kierowcy oddzielona od przedziału pasażerskiego. Musi być przeszklona w sposób nie powodujący powstawania refleksów i odbić oraz nadmiernego przedostawania się światła do wnętrza kabiny. Drzwi w kabinie muszą być otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Będą wyposażone w zamek zamykany na kluczyk od strony zewnętrznej oraz z możliwością prostego zablokowania przez kierowcę od środka (zabezpieczenie przed otworzeniem drzwi do kabiny przez osoby nieupoważnione), wyposażone w zamykane okienko do sprzedaży biletów z półką na pieniądze oraz interkom (lub inne rozwiązanie) ułatwiający komunikację głosową z pasażerem. W kabinie znajdzie się m.in. lodówka, schowek na bagaż kierowcy, alkomat, uchwyt do napojów. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się wysokie siedzenia o kształcie ergonomicznym wykonane z gładkiego tworzywa sztucznego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie min. 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu, odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Hybrydy będą wyposażone tablice elektroniczne zewnętrzne diodowe (kolor diod bursztynowy lub zbliżony) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Wewnątrz znajdzie się tablica LCD o przekątnej minimum 22 cale, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.
Postępowanie przetargowe znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-e53a1bf9-3524-11ef-8a31-0e435a8a43bc
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze