Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tylko Solaris chce dostarczyć siedem autobusów elektrycznych dla MZK Leszno

infobus
30.04.2025 19:06
0 Komentarzy

W środę, 30 kwietnia 2025 roku odbyło się otwarcie ofert w przetargu na zakup siedmiu autobusów elektrycznych i 4 podwójnych ładowarek dla Miasta Leszna.

Postępowanie prowadzone było przez Urząd Miasta Leszna w trybie przetargu nieograniczonego. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny” = pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na ile autobusów elektrycznych opiewa przetarg ogłoszony przez Miasto Leszno?
  2. Jakie warunki techniczne muszą spełniać zamówione autobusy i ładowarki?
  3. Jaką ofertę złożyła firma Solaris i jakie były jej kluczowe elementy?
Pierwsze elektrobusy dla Leszna . Od Solarisa? fot. UM Leszno
Pierwsze elektrobusy dla Leszna . Od Solarisa? fot. UM Leszno

Elektryczna siódemka

Przedmiotem leszczyńskiego zamówienia jest dostawa 7 elektrobusów klasy MAXI oraz 4 dwustanowiskowych ładowarek plug-in na potrzeby komunikacji miejskiej w Lesznie. To pierwsze całkowicie elektryczne autobusy we flocie miasta. Zamówienie uzyskało dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny i stanowi istotny krok w strategii Leszna dotyczącej dekarbonizacji transportu publicznego. Wymagane parametry techniczne były wysokie – chodziło m.in. o pojemność baterii powyżej 400 kWh, centralny silnik o mocy co najmniej 200 kW i pełne dostosowanie pojazdów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W efekcie w przetargu złożono tylko jedną ofertę. Solaris Bus & Coach zadeklarował cenę 21.137.550 PLN brutto / 17.181.750 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 12 electric wynosi – 2.454.536 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 25.597.172,50 PLN brutto. Oznacza to, że oferta Solarisa zmieściła się w budżecie i daje oszczędność ponad 4,4 mln PLN brutto względem pierwotnych założeń. Solaris zaproponował również dostawę czterech ładowarek plug-in dwustanowiskowych, wchodzących w skład pakietu.

Teraz pozostaje czekać na decyzję zamawiającego, aczkolwiek naszym zdaniem ty tylko formalność i wybór producenta z Bolechowa jest niemal przesądzany. Oferta zostanie oceniona na podstawie poniższych kryteriów przetargowych:

Cena – 60%
Parametry techniczno-eksploatacyjne – 30%
Gwarancja na magazyn energii – 10%

Pierwsze elektrobusy dla Leszna . Od Solarisa? fot. UM Leszno
Pierwsze elektrobusy dla Leszna . Od Solarisa?

Leszczyńskie elektrobusy

Autobusy dla MZK Leszno mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Każdy z nich pomieści co najmniej 70 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Wejście będzie realizowane przez trzy dwuskrzydłowe drzwi.

Silniki – o mocy minimum 200 kW – muszą być centralnie umieszczone lub, jeśli są w osi napędowej, posiadać minimum 10-letnią gwarancję. Pojazdy wyposażone będą w akumulatory litowo-jonowe (min. 400 kWh) ładowane przez plug-in, tablice informacyjne LED, Wi-Fi, system zliczania pasażerów oraz monitoring. Kabina kierowcy będzie zamknięta, z osobnym wejściem i okienkiem do sprzedaży biletów.

Ładowarki zostaną zamontowane na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ul. Leśnej.

Projekt zakupu nowoczesnych pojazdów jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Gwarantowane dofinansowanie wynosi: 50 procent wartości netto dla ładowarek i 90 procent wartości netto dla zakupu autobusów.

Planowany termin dostawy nie został jeszcze dokładnie określony, jednak według wcześniejszych informacji pojazdy mają trafić do Leszna do połowy 2026 roku. Link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076692

Komentarze