Tylko jedna oferta w przetargu na 60 elektrobusów dla Białegostoku z budżetem 210 mln zł
2 października 2025 roku Białystok otworzył oferty w przetargu na dostawę 60 autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.
W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – od Busnex Poland Sp. z o.o.. Miasto zakłada sfinansowanie zamówienia ze środków Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027, ale w dokumentacji zastrzegło, że w przypadku braku dotacji może unieważnić postępowanie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Białystok i jakie elementy obejmuje zamówienie poza samymi pojazdami?
- Jaką ofertę złożył Busnex Poland i jak wypada ona w porównaniu z budżetem miasta?
- Jakie są kryteria oceny ofert i które parametry techniczne mogą przynieść najwięcej punktów?
Rekordowy kontakt
Białystok zamówił rekordową partię 60 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI. Przetarg ogłoszony przez Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej obejmuje również infrastrukturę ładowania – łącznie 30 stacjonarnych ładowarek oraz system zarządzania energią i serwis. To strategiczny zakup dla miejskiej komunikacji – zarówno ze względu na skalę, jak i wpływ na ekologiczny profil taboru.
Miasto zakłada sfinansowanie zamówienia ze środków Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027, ale w dokumentacji zastrzegło, że w przypadku braku dotacji może unieważnić postępowanie. Nowe autobusy mają mieć wydłużony zasięg, większą pojemność baterii i bardziej zaawansowane wyposażenie niż modele testowane w poprzednich latach.
Nowe autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 m, pełną niskopodłogowość, funkcję przyklęku i kabinę kierowcy z oddzielnym wejściem. System informacyjny obejmuje wyświetlacze LED, monitoring, system zliczania pasażerów, ładowarki USB i klimatyzację. Ładowanie odbywać się ma wyłącznie za pomocą złączy przewodowych, a dostawy – zgodnie z dokumentacją – powinny rozpocząć się po podpisaniu umowy, jednak konkretne terminy realizacji nie zostały jeszcze ujawnione.
Jedna oferta
W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – złożyła ją Busnex Poland, reprezentujący markę Yutong. Cena brutto wyniosła 153.688.500 PLN, co przy stawce VAT 23% oznacza 124.991.869 PLN netto.
Miasto na realizację zamówienia przewidziało 210.330.000 PLN brutto, czyli 171.788.617 PLN netto, co oznacza, że oferta mieści się w budżecie z dużym zapasem.
Średni koszt jednostkowy netto za modelu Yutong U12 lub E12 (bez uwzględnienia infrastruktury) można oszacować na poziomie około 2.083.198 PLN netto. To bardzo konkurencyjna cena w porównaniu z ostatnimi dużymi przetargami w Polsce – nawet przy uwzględnieniu pakietu ładowarek. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne – 20%
✅ Warunki gwarancji i serwisu – 20%
W części technicznej najwięcej punktów można było zdobyć za: zasięg powyżej 500 km (30 pkt), baterie o pojemności powyżej 500 kWh (30 pkt), zużycie energii poniżej 70 kWh/100 km (20 pkt), czas ładowania poniżej 5 godzin (10 pkt) oraz zastosowanie silnika centralnego (10 pkt).
Link do przetargu: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/174117/details
Zakupowe tło
Miasto Białystok dynamicznie rozwija flotę pojazdów niskoemisyjnych. W tym roku podpisano umowę na dostawę 30 autobusów elektrycznych i 25 stacjonarnych ładowarek z firmą Busnex Poland – wartość tej inwestycji to ponad 82 mln zł – o czym pisaliśmy tutaj. Ten zakup był możliwy dzięki dotacji w ramach III naboru programu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP) prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Trzeci przetarg, obecnie procedowany, dotyczy zakupu 28 przegubowych autobusów z silnikami diesla od Solaris Bus & Coach. Realizacja dostaw nowych autobusów – zarówno elektrycznych, jak i spalinowych – planowana jest w ciągu 12–18 miesięcy od podpisania umów. O tym zamówieniu pisaliśmy TUTAJ
Razem daje to zakup łącznie 118 nowych autobusów komunikacji miejskiej, obejmujących zarówno pojazdy elektryczne, jak i zasilane olejem napędowym. Nieźle.
Komentarze