Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tydzień od startu nowych autobusów Mobilis w Krakowie. Na co narzekają pasażerowie?

infobus
28.10.2024 17:00
0 Komentarzy

Minął tydzień od zmian, jakie zaszły w krakowskim transporcie publicznym. Część pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej narzeka na opóźnione autobusy, donosi nawet o braku kursów.

W ubiegłym tygodniu nazwy przystanków w Krakowie zaczął zapowiadać Robert Makłowicz – to również spotkało się z krytyką niektórych pasażerów. Są też niepodważalne plusy – jak zupełnie nowy, niskoemisyjny tabor, trzy nowe linie oraz wydłużenie 10. kolejnych – natomiast to już jest dla pasażerów „oczywista oczywistość” i dlatego skupiają się na mankamentach, które umówmy się – przy tej skali kontraktu – to po prostu komunikacyjna kosmetyka.

Spis treści:

  1. Jakie problemy pojawiły się po wprowadzeniu zmian w krakowskim transporcie publicznym?
  2. Kto zapowiada teraz nazwy przystanków w Krakowie i jak pasażerowie zareagowali na tę zmianę?
  3. Do kiedy nowe autobusy w Krakowie mają zostać wyposażone w automaty do sprzedaży biletów?
Kraków/ Pasażerowie krytykują opóźnienia w komunikacji miejskiej / fot. Mobilis
Kraków/ Pasażerowie krytykują opóźnienia w komunikacji miejskiej / fot. Mobilis

chaos informacyjny

W pierwszych dniach od wprowadzonych zmian pasażerowie narzekali, o czym donosiły media, na chaos informacyjny związany z rozkładami jazdy – aplikacje internetowe miały nie pokazywać prawidłowych rozkładów jazdy i czasu dojazdów.

Mieszkańcu skarżyli się też, że autobusy nie przyjeżdżają na czas albo w ogóle nie przyjeżdżają.

-„Tak, na samym początku rozpoczętego kontraktu przewoźnika Mobilis występowały problemy techniczne z pojazdami. Problem polegał na braku skalibrowania systemu do wymiany pasażerskiej podczas postoju na przystanku” – powiedział Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego (ZTP).

Przyczyną opóźnień była też większa niż zwykle liczba zwolnień lekarskich kierowców.

Po tygodniu opóźnienia w kursach na liniach obsługiwanych przez Mobilis wciąż są bolączką pasażerów. W ostatni weekend – jak podaje „Dziennik Polski” – opóźnienia miały sięgać od 20 do 60 minut, a autobus odjeżdżający co pół godziny miał odjeżdżać co 85 minut.

Z informacji PAP wynika, że pasażerowie niezadowoleni są również z braku automatów do zakupu biletów w nowych autobusach.

-„Mobilis musi uposażyć swoje autobusy w automaty do połowy listopada. Jest to spowodowane podpisaniem oddzielnej umowy na te urządzenie” – wyjaśnił Kowal.

Kraków/ Pasażerowie krytykują opóźnienia w komunikacji miejskiej / fot. Mobilis
Kraków/ Pasażerowie krytykują opóźnienia w komunikacji miejskiej / fot. Mobilis

Robert Makłowicz jako lektor

W zeszłym tygodniu nazwy przystanków w Krakowie zaczął zapowiadać dziennikarz, krytyk kulinarny i podróżnik Robert Makłowicz. To również spotkało się z krytyką części pasażerów, którzy swoimi przemyśleniami dzielą się m.in. na facebookowej Platformie Komunikacyjnej Krakowa (PKK).

„Bardzo lubię Pana Makłowicza, ale jego głos kompletnie mi nie pasuje do zapowiadania przystanków” – napisała jedna z internautek, która zasłuchana w głos podróżnika przegapiła swój przystanek. Inny pasażer ocenił: „Gościa lubię, programy spoko, ale jako lektor w KMK kompletna porażka – to nie to!”.

ZTP zgłosiło się do Makłowicza z propozycją, by udzielił głosu w autobusach i tramwajach w związku z aktualizacją Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP).

-„Pan Robert podjął się tego wyzwania nieodpłatnie dla Gminy Miejskiej Kraków. Jedyne koszty, jakie ponieśliśmy w związku z tym przedsięwzięciem, to wynajęcie studia radiowego, aby jakość nagrywanego dźwięku była dobrej jakości, na kilka godzin, co łącznie kosztowało około 550 złotych” – poinformował Sebastian Kowal.

Zapowiedział też, że głos znanego podróżnika i krytyka kulinarnego pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej będą słyszeć przez najbliższe lata, do czasu ponownej aktualizacji SIP, o w ogóle ile zostaną podjęte decyzje o zmianie lektora.

To nie my

Liczne skargi od krakowskich pasażerów spowodowało, że MPK Kraków wydało specjalny komunikat:

-„Przypominamy, że od 19 października 2024 roku autobusy firmy Mbilis obsługują w sumie 27 linii. Na części z tych linii takich jak 110, 113, 129, 163, 184, 189, 196, 496 i 511 jeszcze do niedawna kursowały autobusy MPK SA w Krakowie. Od 19 października linie te zostały przekazane do firmy Mobilis, która poza tym obsługuje jeszcze takie linie jak: 102, 103, 106, 109, 126, 136, 142, 147, 152, 159, 178, 193, 413, 442, 501, 578, 603, 612.PK SA w Krakowie nie ma żadnego wpływu na kursowanie autobusów na wszystkich powyższych liniach. W kwestii ich funkcjonowania prosimy o bezpośredni kontakt z firmą Mobilis lub Zarządem Transportu Publicznego.

Komentarze