Trwa elektryczna rewolucja w MPK Tarnów. Drugi przetarg na elektrobusy i ładowarki z ZTP 3.0
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie ogłosiło drugi przetarg na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Postępowanie zostało opublikowane 3 czerwca 2025 r. i jest efektem oszczędności osiągniętych w ramach pierwszego zamówienia (ze wsparciem „Zielonego Transportu Publicznego”), które wygrał Solaris. W ramach zamówienia przewidziano budowę stacji ładowania oraz dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych obejmuje nowy przetarg MPK Tarnów i jaka infrastruktura zostanie wybudowana?
- Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w przetargu ogłoszonym 3 czerwca 2025 r.?
- Jakie doświadczenie musi wykazać oferent, by zostać dopuszczonym do postępowania?
Elektryczna trójka
Tarnowskie zamówienie, ogłoszone na początku czerwca 2025 r., jest elementem projektu pn. „Zielony Transport Publiczny w Tarnowie – Zakup autobusów z napędem elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania”, współfinansowanego ze środków programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny 3.0” w ramach instrumentu EURI. Przedmiot przetargu obejmuje dwa zadania:
- Pierwsze to budowa infrastruktury technicznej w zajezdni MPK Tarnów – modernizacja stacji transformatorowej, budowa dwóch stanowisk ładowania z ładowarkami (jedna dwustanowiskowa 2×60 kW i jedna jednostanowiskowa 120 kW), zasilanie, monitoring oraz oświetlenie.
- Drugie zadanie obejmuje zakup 3 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, przeznaczonych do eksploatacji w komunikacji miejskiej, wraz z pełnym pakietem szkoleniowym dla 10 kierowców i 10 pracowników zaplecza technicznego. Autobusy mają być zeroemisyjne, zgodne z wymogami klasy I i wyposażone m.in. w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację i funkcję rekuperacji.
Przetargowe wymagania
Zamawiający wymaga, aby oferenci wykazali się doświadczeniem w realizacji dostaw przynajmniej jednego autobusu miejskiego elektrycznego oraz co najmniej jednej ładowarki z montażem i uruchomieniem. Dodatkowo, wykonawca musi posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 2.000.000 PLN, odpowiednie ubezpieczenie OC oraz kadrę techniczną – m.in. kierownika budowy i kierownika robót z uprawnieniami budowlanymi.
Zamówienie będzie realizowane do 31 maja 2026 roku.
Dyrektywa 2014/25/UE znajduje zastosowanie w niniejszym postępowaniu. Na oferty zamawiający czeka do 1 lipca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ parametry techniczne – 35%
✅ długość gwarancji – 5%
Link do SWZ: 👉 Dokumenty zamówienia na platformazakupowa.pl
Zakupowe tło
Dla MPK Tarnów to kolejny krok w kierunku elektryfikacji taboru. Przewoźnik posiada dziś flotę opartą głównie na pojazdach z silnikami spalinowymi, ale już wcześniej uczestniczył w projektach niskoemisyjnych. W lutym 2025 roku firma podpisała umowę z Solaris Bus & Coach na modernizację swojej floty poprzez zakup 17 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. To jak do tej pory największa tego typu inwestycja w historii tarnowskiej komunikacji miejskiej.
Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach, oferując autobusy Solaris Urbino 12 electric za kwotę 52,1 mln zł brutto, co z dużym zapasem mieściło się w budżecie MPK. Z kolei całkowity koszt projektu wynosi ponad 67 mln zł, z czego 54,6 mln zł pochodzi z dofinansowania – 51,1 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy oraz 3,5 mln zł w formie pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oprócz dostawy autobusów, umowa obejmuje budowę dziewięciu dwustanowiskowych stacji ładowania oraz jednej mobilnej ładowarki, a także przeszkolenie 60 kierowców i 10 pracowników zaplecza technicznego.
Zamówione przez MPK autobusy Solaris Urbino 12 electric będą miały długość 12 metrów, pomieszczą około 70 pasażerów (w tym minimum 25 na miejscach siedzących), będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zostaną wyposażone w silniki elektryczne o mocy co najmniej 160 kW oraz baterie o pojemności minimum 400 kWh, co zapewni zasięg co najmniej 200 km, nawet przy pełnym obciążeniu i w trudnych warunkach pogodowych.
Debiutanckie Urbino 12 electric w tarnowskich barwach mają pojawić się w Tarnowie w grudniu 2025 roku, a pozostałe na początku 2026 roku. MPK Tarnów planuje dalszą modernizację floty, w tym testy autobusów wodorowych, które mają rozpocząć się w połowie 2025 roku.
Komentarze