Tragedia pod Grenoble
infobus
31.07.2007 19:35
0 Komentarzy
Tragedia pod Grenoble
O tym wypadku powiedziano i napisano już chyba wszystko. Niewątpliwie jest to tragedia, obok której nie można przejść obojętnie. Dalsze rozpamiętywanie jego przyczyn jest ważne, ale chyba nie najważniejsze. Przede wszystkim masakra ta powinna być nauczką dla całej autobusowej rodziny. Nauczką, która nie powinna wywołać jałowej dyskusji, która zakończy się wraz z końcem trzydniowej żałoby narodowej. Powinna zmusić do podjęcia zdecydowanych kroków, które w radykalny sposób podniosłyby bezpieczeństwo pasażerów korzystających z transportu autobusowego.
Do tego tragicznego wypadku doszło w niedzielę –22 lipca b.r. pod Grenoble, niedaleko wioski Vizille. Autokar, którym podróżowali pielgrzymi wracający z sanktuarium w La Salette, uderzył w barierkę, po czym spadł ze stromego zbocza i stanął w płomieniach. Świadkowie, którzy widzieli zdarzenie twierdzą, iż bezpośrednio przed katastrofą spod kół Scanii wydobywał się czarny dym, co wskazywałoby na problemy z hamulcami. Szczegóły wypadku będą znane po zakończeniu dochodzenia, które jest prowadzone przez francuską prokuraturę. Wrak autokaru został przetransportowany do policyjnego laboratorium, w którym zostanie on poddany szczegółowym badaniom. Autobus miał przez cały czas zapalone czerwone światła „stopu”, z podwozia sypały się iskry –mówił radiu RMF FM Serge Samuel, prokurator z Grenoble. Taką wersję wydarzeń przedstawili jadący za polskim autokarem motocykliści. Na awarię hamulców wskazuje także relacja 22-letniej pasażerki, która w wypadku odniosła jedynie lekkie obrażenia. „Trzymajcie się siedzeń, poszły hamulce!”–krzyknął według niej kierowca, bezpośrednio przed uderzeniem w barierkę. Nie jechaliśmy szybko, autobus toczył się w dół raczej powoli –opowiada dalej dziewczyna. Relacja ta nie jest jednak zbieżna z tym co mówią inni świadkowie. Autokar minął mnie kilka minut przed wypadkiem. Jechał zdecydowanie za szybko. Na środku zakrętu zaczął się przechylać, przebił barierkę, potem spadł w dół. Ścięło mnie z nóg, nie mogłem zejść tam na dół, kiedy widziałem tych wszystkich zabitych –mówił natomiast jeden z okolicznych mieszkańców francuskiej gazecie Le DauphinéLibéré. W akcji ratunkowej brało udział blisko 200 strażaków i 100 żandarmów. Były także helikoptery. Pojawiły się one już kilkanaście minut po zdarzeniu. W katastrofie zginęło 26 osób. Jak dotychczas udało się zidentyfikować 9 ofiar. Pozostali uczestnicy pielgrzymki zostali ranni. Do kraju wróciły już pierwsze poszkodowane osoby, w najbliższej przyszłości należy spodziewać się w kraju kolejnych. Zdecydowana większość z nich czuje się już lepiej –powiedział PAP konsul generalny RP we Francji Piotr Adamiuk.
To nie był pierwszy wypadek autokaru, który wydarzył się w tym miejscu. 24 lata temu zginęło tu 40 belgijskich podróżnych.
Jak wspomnieliśmy na wstępie obok tej tragedii nie można przejść obojętnie. Minęło 9 dni, skończyła się żałoba narodowa, zmniejszył się także medialny szum –miejsce tego wydarzenia w codziennych wiadomościach zajęły inne. Nie słychać już zapowiedzi dokładniejszych kontroli autobusów, nie pojawiają się już propozycje zmian w przepisach, które powstawały pod wpływem impulsu. Powszechnie jednak wiadomo, iż stan polskich pojazdów nie jest najlepszy. Wiele do życzenia pozostawiają także przepisy dotyczące szkolenia i czasu pracy kierowców. A może to nie prawo jest złe, a jedynie nie jest ono przestrzegane? Te pytania pozostają nadal bez odpowiedzi. W najbliższych wydaniach InfoBusa postaramy się chociaż częściowo na nie odpowiedzieć. Zadamy je przedstawicielom GITD i Ministerstwa Transportu.
Jedną z hipotez nad którą warto by się zatrzymać jest ta mówiąca o tym, że kierowca autokaru za bardzo zaufał systemowi GPS. Pojawia się zatem jeszcze jedno pytanie –czy technika wykorzystywana obecnie w coraz większym stopniu w pojazdach transportu publicznego rzeczywiście skutecznie poprawia bezpieczeństwo podróżujących nimi pasażerów, czy może jest zupełnie na odwrót? Takie pytanie skierujemy do specjalistów, zajmujących się na co dzień systemami GPS. Ich zdanie na ten temat zaprezentujemy wkrótce na łamach naszego portalu.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Bilety FlixBusa do kupienia w placówkach Poczty Polskiej
Pasażerza darmo
02.12.2024
Warszawa: Koniec linii autobusowej 522. Przez tramwaj do Wilanowa
Pasażerza darmo
01.11.2024
Policja poszukuje mężczyzny, który zniszczył drzwi autobusu w Katowicach
Pasażerza darmo
29.08.2024
Z Warszawy do Palmir autobusem linii 800. Od 6 kwietnia
Pasażerza darmo
06.04.2024
Nowe połączenia autobusowe do Piaseczna
01.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sejm przegłosował ustawę o biopaliwach. Brakuje tylko podpisu prezydenta
Prawoza darmo
06.02.2025
Chorzów: Dziecko wybiegło zza autobusu – wprost pod auto. Mama z mandatem
Prawoza darmo
03.02.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Ponad 500 trolejbusów Solarisa dla kanadyjskiego Vancouver! Z Medcomem
Producenciza darmo
07.03.2025
Komentarze