Tczew otwiera oferty na obsługę komunikacji miejskiej. Dwie oferty w budżecie
30 czerwca 2025 roku Urząd Miejski w Tczewie otworzył oferty w przetargu na świadczenie usług przewozów autobusowych w ramach lokalnego transportu publicznego.
Mimo że przetarg miał pełnić „tylko” funkcję tymczasowego „pomostu” do czasu wdrożenia nowych autobusów elektrycznych, jego przebieg ujawnił poważne napięcia między oczekiwaniami miasta a możliwościami części operatorów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów ma obsługiwać komunikację miejską w Tczewie według warunków przetargu ogłoszonego w czerwcu 2025 roku?
- Który oferent zaproponował niższą cenę za wozokilometr w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie – RELOBUS czy GRYF?
- Jakie dwa główne kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu na tymczasową obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie?
Siedem miesięcy
Przedmiotem zamówienia jest obsługa komunikacji miejskiej w Tczewie przez okres siedmiu miesięcy, od 1 września 2025 roku, z możliwością przedłużenia o kolejne trzy miesiące. Zamówienie obejmuje wykonanie 853 125 wozokilometrów przy użyciu 30 autobusów: 27 klasy MAXI i 3 klasy MEGA. Wymagane są pojazdy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2012 roku, spełniające normę emisji spalin Euro 5. Kryteria oceny ofert to cena (60%) oraz średni wiek taboru (40%), przy czym najwyższą punktację przewidziano dla pojazdów o średnim roku produkcji 2016 lub nowszych.
Do przetargu wpłynęły dwie oferty:
- RELOBUS Transport Polska Sp. z o.o. z Torunia zaoferował cenę 11.517.187,50 PLN brutto (9.366.000 PLN netto), co daje cenę wzkm 13,50 PLN brutto. Średni wiek oferowanego taboru to 2015 rok.
- Przewozy Autobusowe GRYF Sp. z o.o. s.k. z Żukowa przedstawił ofertę na kwotę 10.512.890,53 PLN brutto (8.547.880 PLN netto), co daje cenę wzkm 12,32 PLN brutto. Średni wiek taboru to 2008 rok.
Czyli oferta GRYF-a jest tańsza o około 1,18 PLN brutto za każdy wzkm. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 11.517.187,50 PLN brutto, czyli dokładnie tyle, ile zaproponował Relobus.
Obecnie oczekujemy na decyzję zamawiającego, który dokona wyboru wykonawcy na podstawie następujących kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Średni wiek taboru – 40%
W kategorii cenowej GRYF otrzyma najprawdopodobniej pełne 60 pkt, a RELOBUS – mniej, według proporcji wynikającej z różnicy cen. Natomiast w drugim kryterium – wiek taboru – lepszy wynik osiąga RELOBUS, oferując autobusy z 2015 roku (średni wiek ok. 10 lat), podczas gdy GRYF oferuje tabor z 2008 roku (średnio 17 lat). Czyli o zwycięstwie zadecydują małe punkty.
Szczegóły techniczne
Zamawiający wymagał, aby autobusy były wyprodukowane nie wcześniej niż w 2012 roku i spełniały normę emisji spalin Euro 5. Pojazdy mają być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerskiej. Dostawa i rozpoczęcie świadczenia usług planowane są na 1 września 2025 roku.
Przypomnijmy, że najnowszy przetarg na obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie nie obył się bez napięć. Jeszcze przed otwarciem ofert doszło do serii odwołań ze strony Przewozów Autobusowych Gryf, które kwestionowały m.in. zbyt krótki czas przygotowania się do realizacji umowy oraz wymóg zapewnienia dyspozytora przez całą dobę.
W pierwszym etapie postępowania Gryf zarzucił również zamawiającemu niejednoznaczne wymagania dotyczące taboru – chodziło o rocznik 2012 i normę Euro 5 – co ich zdaniem faworyzowało jednego wykonawcę. Urząd Miejski w Tczewie częściowo złagodził warunki, jednak nie zrezygnował z oczekiwanej jakości usług.
Po zmianie SWZ Gryf złożył kolejne odwołanie, tym razem krytykując nierealny – jego zdaniem – termin realizacji zamówienia. Podniesiono też problem ryzyka, że podpisanie umowy i start świadczenia usług mogą nastąpić tego samego dnia – 1 września 2025 r. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są na stronie: https://tczew.pl/zamowienia-publiczne/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze