Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin z kolejnymi elektrobusami od Solarisa. Tym razem z ZTP

infobus
23.12.2022 17:03
0 Komentarzy

22 grudnia Miasto Szczecin – po dwóch miesiącach prac – wybrało najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA.

Do tego zamówienia zgłosił się tylko Solaris i to jego pojazdy dołączą do ośmiu eksploatowanych już Solarisów Urbino 18 electric oraz sześciu  Solarisów Urbino 12 electric. Czyli łącznie zachodniopomorskie miasto będzie miało 16 e-busów. Wszystkie tej samej marki.

CO CHCIAŁ SZCZECIN?

Nowe autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 365 dni od zawarcia umowy z wykonawcą. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Projekt ten ma dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego i jest efektem oszczędności poczynionych w pierwotnym zamówieniu. Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 – niższe lub równe 1,40 kWh/km  – 15 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
  •  pojemności magazynu energii równa lub wyższa od 200 kWh – 10 pkt.

JEDNA OFERTA

24 października Miasto Szczecin otworzyło ofertę w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach na kwotę 9.102.000 PLN brutto / 7.400.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to: 8 787 501,00 PLN brutto, czyli mieliśmy przekroczenie, ale nie było ono za duże. Do przyjęcia. Podobna opinię wyraził szczeciński skarbnik i 22 grudnia zamawiający wybrał  najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (15%), pojemności magazynu energii (10%).

W tej sytuacji czekamy już tylko na umowę i przyjazd do Szczecina kolejnych e-busów. Może pod choinkę 2023? Zobaczymy.

SZCZECIŃSKIE E-BUSY

Dwa nowe elektryki mają mieć długość od 17,5 do 18,28 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu. Zamawiający wymaga, aby napęd elektryczny umożliwiał trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Elektrobusy muszą posiadać magazyn energii o pojemności min. 180 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 80 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić 120 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o mocy 400 kW.

Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia.

Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się 2 tablice wykonane w technologii LED, umożliwiające wyświetlanie nazwy przystanku, daty, godziny, imienin, a także zaprogramowanych przez zamawiającego reklam i informacji. Dodatkowo wewnątrz zamontowane zostaną tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.

Komentarze