Szczecin wybrał ofertę na przegubowe autobusy mild hybrid dla SPA Klonowica
12 grudnia 2025 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”, działając w imieniu Gminy Miasto Szczecin, wybrało najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę przegubowych autobusów mild hybrid.
Postępowanie dotyczyło zakupu 6 dwuczłonowych autobusów niskopodłogowych z prawem opcji na kolejne sześć pojazdów. Zwycięska oferta wyprzedziła konkurencyjną propozycje dosłownie o włos, a dokładniej o 0.17 pkt. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile przegubowych autobusów mild hybrid obejmuje zamówienie podstawowe SPA „Klonowica”?
- Który producent wygrał przetarg różnicą zaledwie 0,17 punktu?
- Jakiej długości są autobusy klasy MEGA zamówione dla Szczecina?
Dla SPA „Klonowica”
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego dotyczyło zakupu nowoczesnych, 18-metrowych autobusów klasy MEGA z napędem mild hybrid, które mają zasilić flotę SPA „Klonowica” i stopniowo zastępować najstarsze autobusy z napędem wyłącznie dieslowskim.
Zamówienie obejmowało część podstawową – sześć pojazdów – oraz prawo opcji na kolejne sześć, co w praktyce daje Szczecinowi możliwość zakontraktowania nawet 12 przegubów w jednej technologii i w jednolitym standardzie.
Zamówienie obejmuje pojazdy klasy I, kategorii MEGA, o długości od 17,5 do 18,1 m, z całkowicie niską podłogą, funkcją przyklęku i rampą dla osób z niepełnosprawnościami. Napęd stanowi silnik spalinowy spełniający normę Euro 6, wspierany przez jednostkę elektryczną z rekuperacją energii.
Autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, zamkniętą kabinę kierowcy z blokadą antyalkoholową, tablice kierunkowe LED RGB oraz gniazda USB dla pasażerów.
Dwie oferty
Do przetargu zgłosiły się dwie firmy: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o.. Obie oferty mieściły się w bardzo zbliżonym przedziale cenowym, jednak żadna z nich nie zmieściła się w pierwotnym budżecie zamawiającego, który dla części podstawowej wynosił 16.236.000 PLN brutto.
- Solaris Bus & Coach zaoferował dostawę autobusów Urbino 18 mild hybrid za 17.866.980 PLN brutto, czyli 14.527.619 PLN netto (VAT 23%) za sześć pojazdów. Dla prawa opcji zaproponowano identyczną kwotę, co daje łączną wartość kontraktu 35.733.960 PLN brutto / 29.055.238 PLN netto. W przeliczeniu na jeden autobus oznacza to 2.421.206 PLN netto.
- Oferta MAN Truck & Bus Polska na autobusy MAN Lion’s City 18 Efficient Hybrid opiewała na 17.918.640 PLN brutto, czyli 14.572.000 PLN netto za część podstawową oraz tyle samo za opcję. Łącznie kontrakt mógłby osiągnąć wartość 35.837.280 PLN brutto / 29.144.000 PLN netto, co daje 2.429.000 PLN netto za jeden autobus.
Różnica między ofertami była więc symboliczna – niespełna 84.000 PLN brutto w skali całego zamówienia podstawowego. To przełożyło się na minimalnie wyższą punktację Solarisa w kryterium ceny. Obie oferty przekraczały budżet zamawiającego o około 1,6 mln PLN brutto, czyli o blisko 10%, jednak zamawiający zdecydował się na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie i jakościowo.
Analiza wyboru pokazuje, że mocną stroną Solarisa była najniższa cena przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymagań technicznych oraz maksymalna liczba punktów w kryteriach pozacenowych. MAN z kolei zaprezentował ofertę bardzo konkurencyjną, jednak nieco wyższa cena zadecydowała o przegranej różnicą zaledwie 0,17 punktu. W praktyce był to jeden z najbardziej wyrównanych przetargów autobusowych w ostatnich miesiącach.
Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny ofert:
✅ cena – 60% (najniższa cena ofertowa),
✅ całkowita liczba miejsc pasażerskich – oceniano pojemność autobusów,
✅ gwarancja całopojazdowa – długość i zakres ochrony serwisowej,
✅ zużycie paliwa – deklarowane spalanie w cyklu SORT 2, mające bezpośredni wpływ na koszty eksploatacji.
Wybrana oferta Solaris Bus & Coach uzyskała 100 punktów, podczas gdy MAN Truck & Bus Polska – 99,83 punktu, co potwierdza, jak niewielkie były różnice między propozycjami. Dostawa sześciu autobusów w ramach zamówienia podstawowego planowana jest w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, a ewentualna realizacja prawa opcji będzie zależna od decyzji miasta i dostępnych środków finansowych.
Szczegóły przetargu dostępne są pod adresem: https://transinfo.pl/infobus/szczecin-otworzyl-oferty-na-autobusy-mild-hybrid-z-opcja-solaris-i-man-znow-w-grze/





Komentarze