Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin wraca do przetargu na sześć autobusów mild hybrid dla SPAK. Z opcją

infobus
07.10.2025 07:02
0 Komentarzy

3 października 2025 r. Gmina Miasto Szczecin ponownie ogłosiła przetarg na zakup sześciu niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid

Wraz z prawem opcji. Zamówienie prowadzi Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. w imieniu miasta. O pierwszym anulowanym podejściu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ilu autobusów dotyczy obecny przetarg ogłoszony przez Gminę Miasto Szczecin?
  2. Jakie są kluczowe kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
  3. Z jakiego powodu unieważniono poprzedni przetarg na autobusy mild hybrid dla SPA „Klonowica”?
Szczecin kupuje przegubowe autobusy mild hybrid dla SPA Klonowica. Nowy przetarg ogłoszony
Szczecin kupuje przegubowe autobusy mild hybrid dla SPA Klonowica. Nowy przetarg ogłoszony

Sześć mild hybrid

Szczecińskie zamówienie, ogłoszone 3 października 2025 r., dotyczy dostawy sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid. To część planu unowocześnienia miejskiego transportu publicznego i redukcji emisji CO2 w taborze obsługującym linie w zachodniej części miasta.

Zamówienie obejmuje również prawo opcji, które pozwoli na zakup dodatkowych 6 autobusów tego samego typu, pod warunkiem uzyskania dodatkowych środków finansowych.

Wymagane pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w system informacji pasażerskiej (SIP), monitoring oraz klimatyzację. Napęd mild hybrid ma wspierać silnik spalinowy w odzyskiwaniu energii z hamowania, co pozwoli ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin w ruchu miejskim.

Zamawiający wymaga, aby wykonawcy wykazali się odpowiednim doświadczeniem – konieczne jest udokumentowanie co najmniej dwóch dostaw obejmujących po dwa autobusy miejskie z napędem mild hybrid lub jednej dostawy czterech takich pojazdów w ciągu ostatnich trzech lat.

Przetargowe wymagania

Wymogi finansowe są równie precyzyjne:
– roczny przychód w zakresie objętym zamówieniem musi wynosić minimum 10 000 000 PLN,
– wykonawca musi wykazać się środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie co najmniej 2 000 000 PLN.

Zamówienie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego i podlega przepisom Dyrektywy 2014/25/UE dotyczącym zamówień sektorowych.
Wadium ustalono na poziomie 200 000 PLN, a termin realizacji wynosi 550 dni od daty podpisania umowy (około 18 miesięcy).

Na oferty zamawiający czeka do 12 listopada 2025 r. (godz. 11:30), a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Całkowita liczba miejsc pasażerskich – 10%
Gwarancja całopojazdowa – 20%
Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%

Dostawy autobusów mają trafić do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” Sp. z o.o., które eksploatuje obecnie zarówno autobusy spalinowe, jak i pierwsze elektrobusy w ramach miejskiej floty. Nowe autobusy mają zostać dostarczone najpóźniej do połowy 2027 roku, jeśli proces przetargowy i ewentualne prawo opcji przebiegną zgodnie z planem. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne na stronie e-Zamówienia:
👉 Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ)

Za pierwszym razem

12 września 2025 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. oficjalnie unieważniło postępowanie na dostawę sześciu przegubowych autobusów miejskich typu mild hybrid. Decyzja zapadła z powodu przekroczenia budżetu przez obie złożone oferty – zarówno od Solaris Bus & Coach, jak i MAN Truck & Bus Polska. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Unieważniony przetarg dotyczył dostawy sześciu nowych, niskopodłogowych autobusów klasy MEGA z napędem mild hybrid dla spółki SPA Klonowica w Szczecinie, z prawem opcji na kolejne sześć pojazdów na identycznych warunkach cenowych. Celem zamówienia była kontynuacja modernizacji taboru autobusowego w ramach miejskiej strategii rozwoju transportu niskoemisyjnego.

W postępowaniu złożono dwie oferty. Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 18 mild hybrid w cenie 19.047.780 PLN brutto / 15.490.560 PLN netto, co daje 2.581.760 PLN netto za jeden autobus. Z kolei MAN Truck & Bus Polska zaoferował model Lion’s City 18 EfficientHybrid w cenie 17.785.800 PLN brutto / 14.464.065 PLN netto, czyli 2.410.677 PLN netto za jeden pojazd.

Obie firmy wyceniły prawo opcji – zakup kolejnych sześciu autobusów – w identycznej proporcji, co oznaczało łączną wartość: Solaris – 38.095.560 PLN brutto / 30.981.120 PLN netto oraz MAN – 35.571.600 PLN brutto / 28.928.130 PLN netto.

Czekamy na powtórkę. Patrząc na to szerzej – jak poinformował Łukasz Kadłubowski, wiceprezydent Szczecina:

„Miejskie spółki rozstrzygnęły lub prowadzą postępowania na 52 autobusy i tramwaje o łącznej wartości ponad 300 mln zł. To ogromny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji miejskiej.”

Dodał również, że w tym samym czasie Gmina Szczecin zamówiła 18 autobusów elektrycznych dla SPAK o wartości 67,6 mln zł z dostawą w przyszłym roku, a SPA Dąbie jest w trakcie domykania przetargu na 22 autobusy spalinowe mild hybrid o wartości ok. 60 mln zł, z terminem dostaw w roku 2027. Natomiast Tramwaje Szczecińskie zakontraktowały 12 tramwajów Gamma od Modertransu za 160 mln zł, z terminem dostawy do maja 2026 r.

Komentarze