Szczecin idzie na zakupy z ZTP 3.0. 14 autobusów elektrycznych
17 kwietnia Gmina Miasto Szczecin ogłosiła przetarg na dostaw łącznie 14 autobusów zeroemisyjnych elektrycznych w podziale na dwie części.
Przypomnijmy, że to nie koniec zakupowych możliwości zachodniopomorskiego miasta – 2 kwietnia zawarto porozumienie w ramach Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego m.in. na zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego dla Szczecina i Polic z ZIT-u. W lutym Szczecin odebrał dwa przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Po uruchomieniu środków z KPO, miasto teraz ma szansę na kolejnych 14 elektrobusów – z ZTP 3.0 . Potem zapowiedziano wejście w technologię wodorową. Zapowiada się ciekawie!
Zielony transport publiczny
Przedmiot zamówienia obejmuje zakup 14 autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych w podziale na dwie części:
- Część I: 10 sztuk autobusów dwuczłonowych klasy I kategorii MEGA – pojazdy te mają być dostarczone do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”;
- Część II: 4 sztuk autobusów jednoczłonowych klasy I kategorii MAXI też dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”.
Co ciekawe, samorząd zapisał w zamówieniu, że chce kupić nowe pojazdy z POIiŚ, co jest chyba błędem, bo od samego początku „czternastaka” miała być zamówiona ze wsparciem ZTP. Tak czy inaczej – nazwa projektu to „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin- faza II: zakup bezemisyjnego taboru autobusowego” Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli te środki nie zostaną mu przyznane.
Szczecin od razu zaznacza też, że odczuci ofertę, w której udział produktów pochodzących z państw Unii Europejskiej nie przekracza 50%.
Szacowany termin dostawy to 480 dni od daty podpisania umowy .
Przetargowe wymagania
Co do doświadczenia, zamawiający wymaga dla Zadania 1 – w okresie ostatnich trzech lat – minimum dwóch dostaw obejmujących co najmniej pięć autobusów każda przeznaczonych do przewozu osób w komunikacji miejskiej fabrycznie nowy, niskopodłogowy, o napędzie elektrycznym o długości 18 metrów (+/- 1 m) (dwuczłonowy) albo jedną dostawę obejmującą co najmniej dziesięć ww. autobusów. Dla Zadania 2 – dwie dostawy obejmujące co najmniej dwa autobusy każda przeznaczone do przewozu osób w komunikacji miejskiej fabrycznie nowy, niskopodłogowy, o napędzie elektrycznym o długości 12 metrów (+/- 1 m) (jednoczłonowy) albo jedną dostawę obejmującą co najmniej cztery ww. autobusy.
Na oferty Szczecin czeka do 22 maja, a następnie wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie czterech kryteriów:
- Waga: 60%
- Zużycie energii elektrycznej: 15%
- Gwarancja całopojazdowa: 15%
- Pojemność magazynu energii: 10%
Link do zamówienia na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-39e9ef91-fb28-11ee-b016-82aaee56c84c
JUBILEUSZOWA DOSTAWA
W lutym br. Szczecin odebrał dwa przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric. Były to 99. i 100. autobusy wyprodukowane dla szczecińskiego klienta w fabryce w Bolechowie. Wcześniej w 2021 roku osiem tego typu pojazdów dotarło do Szczecina.
Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców. Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in.
-„Szczecin systematycznie inwestuje w najnowocześniejszy i ekologiczny tabor. Z ciekawością i zainteresowaniem przyglądamy się także przyszłości. Pojazdy napędzane wodorem mogą być kolejnymi, które pojawią się na ulicach. Jeśli tylko technologia stanie się tańsza i bardziej dostępna myślę, że to ten kierunek” – podkreślił Piotr Krzystek, prezydent Miasta Szczecin.
Co istotne w ramach tej dostawy, autobusy otrzymały wydłużony o 2 lata w stosunku do podstawowych wymogów przetargowych okres gwarancji całopojazdowej (72 miesiące zamiast 48 miesięcy jak w poprzednich zakupach), co przełoży się na dodatkowe oszczędności eksploatacyjne.
Koszt zakupu to 9.102.000 zł brutto, z czego 5.715.447,20 zł to dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki (tytuł projektu: „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin – faza I: zakup 2 sztuk bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą”.
Na koniec dodajmy, że pierwsze Solarisy dla szczecińskiego przewoźnika zostały dostarczone w 2008 roku. Dziś SPAK posiada w swojej flocie 100 pojazdów wyprodukowanych w Bolechowie, z czego 95 zostało zakupionych bezpośrednio od producenta, a 5 sztuk z rynku wtórnego. Są to głównie autobusy z napędem diesla: Urbino 12 i Urbino 18, jak również pojazdy hybrydowe, a w ostatnich latach – wyłącznie elektryczne.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze