Świnoujski tunel bez rowerowych autobusów. KA zawiesi linię R
4 sierpnia Komunikacja Autobusowa poinformowała, że zawiesi do odwołania kursowanie rowerowej linii R.
To efekt braku zainteresowania ze strony rowerzystów tą ofertę. Tymczasowa likwidacja ma nastąpić od poniedziałku 7 sierpnia 2023 r.
Z rowerową przyczepką
Linia R to dodatkowy autobus jadący przez tunel. Ma specjalną przyczepką do przewozu rowerów. W ciągu miesiąca przewiózł zaledwie 18 rowerów.
Po zawieszeniu linii R rowery będzie można przewieźć pozostałymi autobusami kursującymi przez tunel pod warunkiem, że będzie do tego miejsce.
Przeprawa pod cieśniną Świny łączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Kluczową dla mieszkańców inwestycję oddano do użytku 30 czerwca br.; koszt budowy tunelu przekroczył 900 mln zł.
Do momentu udostepnienia tunelu kierowcom, dostanie się do kurortu wymagało przeprawy promem, co często wiązało się z długim oczekiwaniem w kolejce. Obecnie przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa 2-4 minuty.
cztery linie przez tunel
Otwarcie tunelu pod Świną zrewolucjonizowało komunikację w Świnoujściu. By przedostać się z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem nie trzeba teraz już polegać wyłącznie na promach i stać (często w bardzo długich) kolejkach. Samorząd zaplanował nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostaje również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.
Kluczowym miejscem jest węzeł przesiadkowy na Warszowie, powstały tuż przy dworcu PKP. Tu początek mają trasy linii autobusowych A, B, 5, 7 (77) i 10. Od otwarcia tunelu zmieniły się dotychczasowe trasy linii A i B, które w celu zapewnienia dojazdu ze wszystkich dzielnic lewobrzeżnej części Miasta teraz przejeżdżają tunelem na węzeł przesiadkowy. Ich długość z tego względu zostanie powiększona o ok. dziesięć kilometrów. Rozkład jazdy został dostosowany do połączeń kolejowych dojeżdżających i odjeżdżających z dworca PKP, a także godzin nauki i pracy w lewobrzeżnej części Miasta. Liczba kursów w ciągu doby na tych liniach wzrosła, a częstotliwość jest większa w godzinach szczytu porannego i popołudniowego.
Linia 5T (tunelowa) łączy Karsibór bezpośrednio z centrum miasta. Początek trasy przy Kapitanacie Portu; koniec przy ul Łęgowej w Karsiborze. Trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych zaplanowane zostały z uwzględnieniem godzin pracy i nauki. Ponadto nadal działa Linia 5, która będzie wozić mieszkańców z Karsiboru do dworca PKP, gdzie będzie można się przesiąść się na inne linie autobusowe, prom lub pociąg.
Linia 7T (tunelowa) jedzie z osiedla Przytór-Łunowo bezpośrednio na wyspę Uznam – przez tunel do Kapitanatu Portu. W tym przypadku również zaplanowano trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych. Nie zmieniła się natomiast trasa linii 7 z pętli przy ul. Zalewowej do dworca PKP, gdzie można skorzystać z innych środków lokomocji.
-„Dzięki uruchomieniu dodatkowych linii autobusowych, zwiększy się komunikacja zarówno z wyspą Karsibór, jak i osiedlami Łunowo i Przytór – mówi Rafał Łysiak, prezes Komunikacji Autobusowej.
Dziś świnoujska Komunikacja Autobusowa dysponuje 20 autobusami. Do końca roku planuje zakupić dodatkowe dziewięć – 5 autobusów niskoemisyjnych oraz 4 elektryczne, dofinansowane ze środków unijnych oraz funduszu Polski Ład.
„Bieliki” nadal pływają
Po otwarciu tunelu pod Świną przestała funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian odbywa się przez przeprawę „Warszów”, promami Bielik. Przeprawa pozostała bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
-„Ruch pieszych i rowerzystów w tunelu nie będzie możliwy, dlatego promy na przeprawie miejskiej będą pracować w pełnym zakresie – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Będą także niezbędne, kiedy tunel będzie tymczasowo nieprzejezdny, w przypadku awarii czy przeglądów.
Od 1 lipca do 31 sierpnia rozkład kursowania promów wygląda następująco: miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami „Bielik”, kursującymi w godzinach 05:30 (pierwszy) – 22:00 (ostatni). Promy będą odpływać jednocześnie z Uznamu i Wolina co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocne kursy zabezpieczy jeden prom Bielik. Z centrum (strona zachodnia) odpłynie o godz. 23:00 a następnie co godzinę do 05:00. Ze strony Warszowa odpłynie o godz. 22:30 i co godzinę do 04:30 rano. Na przeprawie Karsibór jeden prom dedykowany będzie wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji w godzinach 08:00 – 16:00 codziennie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze