Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świnoujście wraca do autobusów elektrycznych. Po fiasku z ARP E-Vehicles

infobus
16.06.2025 13:06
0 Komentarzy

Komunikacja Autobusowa Świnoujście ogłosiła 9 czerwca 2025 roku szacowanie wartości zamówienia na zakup zeroemisyjnych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania i systemem kontroli biletów.

Procedura prowadzona jest w związku z planowanym projektem w ramach Funduszu Europejskiego dla Pomorza Zachodniego. Przypomnimy, że wcześniej Świnoujście planowało zakup czterech elektrycznych autobusów od firmy ARP E-VEHICLES z Solca Kujawskiego. Umowa została podpisana 28 lutego 2023 roku, jednak z powodu opóźnień miasto zerwało kontrakt, a 5,1 mln zł dofinansowania unijnego w ramach POiŚ przepadło.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów ma zostać objętych nowym planowanym zamówieniem w Świnoujściu?
  2. Jaki typ ładowarek planowane jest do budowy w ramach nowego projektu?
  3. Jaką długość mają mieć dwa mniejsze autobusy elektryczne przewidziane w zamówieniu?
Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP
Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP

Świnoujskie szacowanie

Szacowanie dotyczy dostawy sześciu elektrobusów, budowy ładowarek oraz wdrożenia systemu windykacji opłat za przejazdy w transporcie publicznym. Świnoujskie postępowanie jest próbą restartu inwestycji, która nie doszła do skutku w poprzedniej perspektywie finansowej (2021–2023). Jak podkreśla spółka, szacowanie nie stanowi zaproszenia do składania ofert w rozumieniu prawa zamówień publicznych, ale jego celem jest zebranie wiarygodnych danych cenowych i technologicznych przed planowanym przetargiem.

Szczegóły techniczne zaplanowanego zamówienia obejmują:

  • Cztery autobusy elektryczne o długości 8–9,5 m – niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia do obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami, ładowane przez plug-in. Wymagany minimalny okres gwarancji: 60 miesięcy, a trwałość baterii – min. 10 lat.
  • Dwa autobusy elektryczne o długości 6–7,5 m – zbliżona specyfikacja techniczna i funkcjonalna jak w przypadku większych pojazdów.
  • Budowa stacji ładowania – trzy ładowarki dwustanowiskowe typu plug-in 120 (2×60) kW, zasilane z PPE o mocy 400 kW, z systemem zarządzania mocą i prekondycjonowaniem. Dodatkowo: kompensatory mocy biernej oraz jedna mobilna ładowarka warsztatowa 30 kW.
  • System windykacji opłat – dostawa dwóch urządzeń kontrolerskich wraz z wdrożeniem oprogramowania.
Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP
Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP

    Wymagania zamawiającego

    Zamawiający wskazał oczekiwanie możliwie najszybszego terminu realizacji. Minimalny okres gwarancji na wszystkie komponenty: 60 miesięcy.

    Na zgłoszenia zamawiający czeka do 23 czerwca 2025 r. do godz. 12:00 , oczekując informacji o:

    • cenie (wartość brutto),
    • terminie realizacji,
    • gwarancji – oczekiwane min. 60 miesięcy.

    Szczegółowe informacje o zamówieniu na elektrobusy i ładowarki w Świnoujściu dostępne są tutaj:
    https://platformazakupowa.pl/transakcja/1124236

    Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP
    Pierwsze autobusy dla Świnoujścia miały być produkowane w nowej hali ARP e-Vehicles w Bydgoszczy / fot. ARP

    Zakupowe tło

    W 2023 roku Świnoujście podpisało umowę z firmą ARP E-Vehicles na dostawę czterech elektrobusów Pilea 8,6 o łącznej wartości 7,44 mln zł netto, z czego 5,1 mln zł miało pochodzić z unijnego dofinansowania. Autobusy miały trafić do miasta jeszcze w 2023 roku, jednak – jak poinformowały lokalne media – projekt zakończył się niepowodzeniem, a dofinansowanie trzeba było zwrócić. Miasto zawarło też ugodę z ARP w zakresie odszkodowania – na szczęscie tuż przed bankrutwem spółki, o czym pisaliśmy tutaj.

    Wcześniej, w 2022 roku, miasto zakupiło także pięć autobusów z silnikami diesla od Solarisa, które dostarczono w 2023 roku. Obecne plany wskazują na stopniowe przechodzenie na transport zeroemisyjny, z próbą lepszego przygotowania dokumentacyjnego i technologicznego niż przy poprzednich projektach.

    Komentarze