SubBus Nowa Sól z umową na pierwsze w Polsce autobusy elektryczne Yutong U10
To przełom dla komunikacji miejskiej w Nowej Soli – SubBus podpisał umowę na dostawę pierwszych w swojej historii autobusów elektrycznych.
W ramach kontraktu z firmą Busnex Poland, oficjalnym przedstawicielem marki Yutong w Polsce, do miasta trafią cztery elektrobusy klasy I kategorii MIDI oraz dwie ładowarki mobilne. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy elektryczne zostały zamówione przez SubBus i kto jest ich dostawcą?
- Jakie wyposażenie i parametry techniczne będą posiadać nowe Yutongi U10 dla Nowej Soli?
- Jak przebiegało postępowanie przetargowe i jakie kryteria decydowały o wyborze oferty Busnex Poland?
Nowe standardy w SubBusie
Zamówienie z Nowej Soli obejmuje:
- 4 autobusy elektryczne Yutong U10 klasy I kategorii MIDI (8,9–10,6 m długości),
- 2 mobilne ładowarki autobusowe,
- Gwarancję: 10 lat na baterie, 4 lata na pojazd.
-„To bardzo ważny moment dla nas, bo zamawiamy pierwsze elektryczne autobusy w naszym przedsiębiorstwie i robimy duży krok w stronę elektromobilności. Będą to pojazdy nie tylko ekologiczne, ale też ciche i bardzo komfortowe, co przełoży się na zadowolenie pasażerów. Ich zasięg pozwoli dojechać do każdej miejscowości obsługiwanej przez SubBus – mówiła na konferencji prasowej Joanna Kaczmarska, prezes przedsiębiorstwa komunikacyjnego.
Każdy pojazd pomieści ok. 80 pasażerów, w tym minimum 32 na miejscach siedzących.
-„To może nie jest wielki krok dla samej spółki, ale znaczący ogółem dla naszej komunikacji, ponieważ daje początek transformacji energetycznej, w kierunku której zmierzamy. Chcielibyśmy, żeby nowe pojazdy były skutecznym powodem dla przesiadania się przez mieszkańców do autobusów – dodała prezydent miasta Beata Kulczycka.
Inwestycja realizowana jest dzięki funduszom z programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027. Jej kulminacją będzie dostawa autobusów do sierpnia 2026 r. i rozpoczęcie regularnej obsługi linii elektrycznym taborem.
Co zamówiła Nowa Sól?
Jak informuje Paweł Kaim z Busnex Poland, będzie to nowa wersja modelu Yutong – zmodernizowana pod kątem designu, ergonomii i funkcjonalności. – W Polsce takich pojazdów jeszcze nie eksploatujemy – podkreśla. To oznacza autobusy Yutong U10 – które zawitają do naszego kraju po raz pierwszy po premierze na targach FIAA 2024 w Madrycie.
- elektryczne ogrzewanie i klimatyzacja,
- gniazda USB przy każdym rzędzie siedzeń,
- system informacji pasażerskiej i zapowiedzi głosowych,
- licznik pasażerów do analizy potoków ruchu.
-„Przygotujemy model jeszcze w Polsce nieużytkowany. Gotowy do przewozu osób niepełnosprawnych, z w pełni elektryczne ogrzewaniem i klimatyzacją. Jeden autobus na pokład zabierze około 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Ich zasięg przy wszystkich włączonych systemach to około 300 km. Użytkowanie tych pojazdów jest w praktyce tańsze niż typowych diesli – podkreślił Paweł Kaim, prokurent w Busnex Poland.
Midibusy będą niskopodłogowe, z rampą dla osób z niepełnosprawnościami i pełnym wyposażeniem, w tym:
– To odświeżona wersja wcześniejszego modelu z najnowocześniejszymi rozwiązaniami dotyczącymi zmian w wyglądzie i poprawie zarówno komfortu kierowcy, jak i pasażerów. Będą np. ładowarki do telefonów przy każdym rzędzie foteli. Zasadniczo zawsze szyjemy autobusy na miarę wymogów zamawiającego. Aktualnie mamy ponad 150 pojazdów w różnych samorządach – dodał Łukasz Tobjasz, kierownik działu serwisu i części Busnex.
Przetarg: jedna oferta, pełna zgodność
Postępowanie przetargowe ogłoszono w połowie 2025 r., a ofertę złożyła tylko firma Busnex Poland. Oferta opiewała na 12 792 000 zł brutto (czyli 10 400 000 zł netto), co oznacza jednostkową cenę netto modelu U10 na poziomie 2,6 mln zł.
Kryteria oceny:
- ✅ Cena – 55%
- ✅ Parametry techniczne – 45%
Busnex zdobył łącznie 55 punktów, uzyskując m.in. maksymalne oceny za gwarancję, zasięg, typ baterii i rozwiązania konstrukcyjne. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list?search=ZP.1.2025
SubBus, poza inwestycjami w flotę, przechodzi również transformację organizacyjną:
- modernizacja oznaczeń przystanków,
- ujednolicenie zapowiedzi głosowych,
- intensyfikacja badań potoków pasażerskich.
Za nowy kierunek odpowiada Joanna Kaczmarska, która objęła stanowisko prezesa 1 lipca 2025 r. Wcześniej, jako prokurentka, przygotowywała się do objęcia funkcji u boku Mirosława Paszkiewicza.
Jak podkreśla SubBus, to dopiero początek transformacji. Realizowana inwestycja to pierwszy krok w kierunku spełnienia wymogów ustawy o elektromobilności, ale też – jak mówi Kaczmarska – budowania komunikacji, która stanie się realną alternatywą dla samochodu.










Komentarze