Strzegom wybiera PKS Tour. Pięcioletni kontrakt zmieni gminny transport publiczny
5 grudnia 2025 roku burmistrz Strzegomia Krzysztof Kalinowski podpisał umowę z PKS TOUR Jelenia Góra Sp. z o.o., reprezentowaną przez prezes zarządu Dorotę Karmelitę.
na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego na obszarze gminy. Kontrakt będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2030 roku i obejmuje pełną reorganizację lokalnej komunikacji.
Rozkład jazdy
- Na czym polega pięcioletni kontrakt Strzegomia z PKS TOUR?
- Jakie zmiany zajdą w transporcie publicznym gminy?
- Jakie pojazdy mają obsługiwać nowe linie?
Nowy rozdział w komunikacji Strzegomia
Kontrakt dotyczy Gminy Strzegom, która zdecydowała się całkowicie przebudować swój system komunikacji autobusowej i powierzyć jego obsługę operatorowi zewnętrznemu. Umowa z PKS TOUR Jelenia Góra jest jedną z pierwszych tak jednoznacznie “miejskich” umów tej spółki, dotąd znanej głównie z przewozów regionalnych i powiatowych. Gmina zapowiedziała wprowadzenie nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów w jednolitym malowaniu, co ma zbudować spójny wizerunek lokalnego transportu publicznego.
Zmiany obejmą aktualizację linii i częstotliwości kursowania, utworzenie nowych przystanków – m.in. w Rynku, przy ul. Św. Tomasza, Promenadzie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz ul. gen. Władysława Andersa – a także zsynchronizowanie rozkładów z pociągami na stacji PKP Strzegom. Przewoźnik będzie odpowiedzialny za obsługę mieszkańców, w tym pasażerów dojeżdżających do pracy, uczniów oraz osób starszych.
Gmina zapowiedziała również zmiany w systemie biletowym, choć szczegółów jeszcze nie podano. Nie znamy również liczby pojazdów, ani roczników. Wiadomo tylko, że mają to być autobusy dostosowane do wymogów komunikacji miejskiej – niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w ujednolicone oznakowanie. To znaczący krok w kierunku profesjonalizacji transportu publicznego w Strzegomiu, który dotąd funkcjonował w oparciu o rozwiązania bardziej przypominające przewozy regionalne niż klasyczną komunikację miejską.
Pierwsze efekty reorganizacji pojawią się od 1 stycznia 2026 roku, wraz ze startem obowiązywania umowy.
Naszym zdaniem
Strzegom od lat nie realizował tak szeroko zakrojonego projektu modernizacji transportu publicznego. Ostatnie doniesienia z regionu pokazują, że lokalne samorządy chętniej korzystają z usług komercyjnych operatorów, zamiast tworzyć własne przedsiębiorstwa komunikacyjne. W tym kontekście wybór PKS TOUR Jelenia Góra to ruch spójny z trendem w mniejszych gminach Dolnego Śląska. Co ważne, dotąd działalność przewoźnika koncentrowała się głównie na liniach regionalnych, powiatowych oraz regularnych przewozach pasażerskich, realizowanych pod marką PKS.
Dla PKS TOUR kontrakt Strzegomia to potencjalnie jedna z pierwszych umów o gminno-miejskim charakterze – z pełną odpowiedzialnością za obsługę linii, standard taboru, organizację pracy i dostępność komunikacji dla mieszkańców. Przewoźnik od kilku lat modernizuje flotę oraz rozwija ofertę, m.in. w ramach Komunikacji Karkonoskiej, dlatego wejście w segment transportu gminnego może stać się dla niego kolejnym kierunkiem – zbliżającym firmę do roli operatora lokalnej komunikacji miejskiej w mniejszych ośrodkach.
Jeśli projekt Strzegomia zakończy się powodzeniem i przyniesie wymierną poprawę jakości usług, może stać się modelem współpracy między gminami a regionalnymi przewoźnikami autobusowymi. PKS TOUR zyska natomiast realne doświadczenie kontraktowe w segmencie, który dotąd pozostawał dla spółki tylko częściowo eksploatowany.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze