Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Strażacy trenowali zderzenie autobusu z pociągiem. „Rotator” w akcji

infobus
24.08.2025 17:01
0 Komentarzy

Scenariusz ćwiczeń „Węglewo 2025: był następujący: autobus wjechał w wagon kolejowy, a chwilę później zmiażdżył dwie osobówki.

Na szczęście to nie był prawdziwy wypadek, lecz elementy specjalistycznych ćwiczeń „Węglewo 2025”, w których wzięli udział strażacy z Wrocławia. Natomiast życie pisze podobne scenariusze, dlatego warto być przygotowanym i mieć do tego odpowiedni sprzęt.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie i kiedy odbyły się ćwiczenia „Węglewo 2025” z udziałem strażaków z Wrocławia?
  2. Jakie scenariusze wypadków były ćwiczone podczas manewrów?
  3. Jaki specjalistyczny sprzęt testowano podczas ćwiczeń i gdzie jest on na co dzień wykorzystywany?
Ćwiczenia: Autobus wjechał w wagon kolejowy. Później wywrócił się na dwie osobówki / fot. OSP Węglewo
Ćwiczenia: Autobus wjechał w wagon kolejowy. Później wywrócił się na dwie osobówki / fot. OSP Węglewo

Spokojnie – to tylko ćwiczenia

W dniach 11–13 sierpnia 2025 r. dziewięciu ratowników z Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego Wrocław-4 szkoliło się w podpoznańskim Węglewie. Ćwiczenia zostały przygotowane przez OSP Węglewo we współpracy z KM PSP w Poznaniu i objęły trzy scenariusze:

  • zderzenie autobusu z pociągiem,
  • kolizję autobusu z samochodami osobowymi,
  • wypadek z udziałem maszyny rolniczej.

– Wysoki realizm symulowanych zdarzeń oraz starannie przygotowana pozoracja umożliwiły efektywne działania i skuteczną współpracę pomiędzy ćwiczącymi grupami. Dzięki pracy oficerów bezpieczeństwa oraz instruktorów ćwiczenia przebiegły sprawnie i w pełni bezpiecznie – podkreśla mł. bryg. Michał Poterek z KM PSP we Wrocławiu.

Głównym celem była nauka działań ratowniczych w przypadku wypadków masowych z udziałem pojazdów wielkogabarytowych, a także doskonalenie obsługi specjalistycznego sprzętu. Szczególną uwagę poświęcono pojazdowi SCRt „Rotator”, który od początku 2025 roku znajduje się na wyposażeniu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4 we Wrocławiu.

To jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów ratownictwa drogowego w Polsce. Zbudowany na podwoziu Renault K520 8×4 przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne, został wyposażony w obrotowy żuraw Century 1060S o udźwigu do 54 ton i zasięgu ponad 11 metrów. Jego możliwości uzupełnia mocne ramię holownicze oraz aż siedem hydraulicznych wyciągarek, pozwalających na stabilizację i podnoszenie nawet najcięższych pojazdów, w tym autobusów czy ciężarówek. Stabilność podczas akcji zapewniają cztery wysuwane podpory boczne. Dzięki niemu strażacy zyskali narzędzie zdolne do działań w najbardziej skomplikowanych akcjach drogowych w całym kraju.

Ćwiczenia: Autobus wjechał w wagon kolejowy. Później wywrócił się na dwie osobówki / fot. OSP Węglewo
Ćwiczenia: Autobus wjechał w wagon kolejowy. Później wywrócił się na dwie osobówki / fot. OSP Węglewo

Komentarze