Strażacy trenowali zderzenie autobusu z pociągiem. „Rotator” w akcji
Scenariusz ćwiczeń „Węglewo 2025: był następujący: autobus wjechał w wagon kolejowy, a chwilę później zmiażdżył dwie osobówki.
Na szczęście to nie był prawdziwy wypadek, lecz elementy specjalistycznych ćwiczeń „Węglewo 2025”, w których wzięli udział strażacy z Wrocławia. Natomiast życie pisze podobne scenariusze, dlatego warto być przygotowanym i mieć do tego odpowiedni sprzęt.
Rozkład jazdy:
- Gdzie i kiedy odbyły się ćwiczenia „Węglewo 2025” z udziałem strażaków z Wrocławia?
- Jakie scenariusze wypadków były ćwiczone podczas manewrów?
- Jaki specjalistyczny sprzęt testowano podczas ćwiczeń i gdzie jest on na co dzień wykorzystywany?
Spokojnie – to tylko ćwiczenia
W dniach 11–13 sierpnia 2025 r. dziewięciu ratowników z Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego Wrocław-4 szkoliło się w podpoznańskim Węglewie. Ćwiczenia zostały przygotowane przez OSP Węglewo we współpracy z KM PSP w Poznaniu i objęły trzy scenariusze:
- zderzenie autobusu z pociągiem,
- kolizję autobusu z samochodami osobowymi,
- wypadek z udziałem maszyny rolniczej.
– Wysoki realizm symulowanych zdarzeń oraz starannie przygotowana pozoracja umożliwiły efektywne działania i skuteczną współpracę pomiędzy ćwiczącymi grupami. Dzięki pracy oficerów bezpieczeństwa oraz instruktorów ćwiczenia przebiegły sprawnie i w pełni bezpiecznie – podkreśla mł. bryg. Michał Poterek z KM PSP we Wrocławiu.
Głównym celem była nauka działań ratowniczych w przypadku wypadków masowych z udziałem pojazdów wielkogabarytowych, a także doskonalenie obsługi specjalistycznego sprzętu. Szczególną uwagę poświęcono pojazdowi SCRt „Rotator”, który od początku 2025 roku znajduje się na wyposażeniu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4 we Wrocławiu.
To jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów ratownictwa drogowego w Polsce. Zbudowany na podwoziu Renault K520 8×4 przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne, został wyposażony w obrotowy żuraw Century 1060S o udźwigu do 54 ton i zasięgu ponad 11 metrów. Jego możliwości uzupełnia mocne ramię holownicze oraz aż siedem hydraulicznych wyciągarek, pozwalających na stabilizację i podnoszenie nawet najcięższych pojazdów, w tym autobusów czy ciężarówek. Stabilność podczas akcji zapewniają cztery wysuwane podpory boczne. Dzięki niemu strażacy zyskali narzędzie zdolne do działań w najbardziej skomplikowanych akcjach drogowych w całym kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze