Środki z rewizji KPO nie wesprą autobusów tylko mikrobusy. Ministerstwo Klimatu wyjaśnia
Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdza – planowane zmiany w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) obejmą także rozwój elektrycznej mobilności w skali mikro.
Znamy już pierwsze szczegóły nowej odsłony programu priorytetowego „Mój elektryk” (promowanego również jako „NaszEauto”). O rewizji KPO pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie pojazdy będą objęte nową odsłoną programu „Mój elektryk”?
- Kto będzie mógł skorzystać z dofinansowania w ramach rozszerzonego programu?
- Czy nowe wsparcie obejmie także leasing i wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych?
Mikrobusy, furgonetki i leasing
Jak wynika z oficjalnej odpowiedzi resortu na pytania redakcji TransInfo, rewizja inwestycji E1.1 Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska zakłada rozszerzenie katalogu beneficjentów oraz objęcie wsparciem zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1, M2 oraz N1.
Co to oznacza w praktyce? W programie mają się znaleźć m.in. pasażerskie mikrobusy elektryczne (kategoria M2) oraz lekkie pojazdy dostawcze (kategoria N1), czyli furgonetki, busy kurierskie i pojazdy komunalne.
– W ramach prac dotyczących rewizji KPO zaproponowano poszerzenie katalogu beneficjentów programu o organizacje pozarządowe, instytucje i ośrodki opiekuńczo-wychowawcze, placówki medyczne i edukacyjne oraz parki narodowe – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Co istotne, resort potwierdza, że nowe wsparcie obejmie nie tylko zakup, ale też leasing i wynajem długoterminowy, co może znacząco zwiększyć dostępność elektrycznych pojazdów w mniejszych instytucjach i NGO-sach.
Kiedy start?
Na ostateczne warunki programu musimy jeszcze poczekać – decyzja Rady UE ws. rewizji KPO ma zostać podjęta do końca czerwca 2025 roku. Po zatwierdzeniu zmian szczegóły znajdą się na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który odpowiada za realizację programu.
Ministerstwo przypomina, że aktualnie obowiązujące nabory (np. ZTP – dla samorządów czy CUPT-KPO) już się zakończyły, a nowe środki będą dostępne po formalnej akceptacji rewizji KPO przez Unię Europejską.
Warto pamiętać, że pojazdy objęte dodatkowym wsparciem nie będą klasycznymi autobusami. Kategoria M2 obejmuje pojazdy do przewozu osób o DMC do 5 ton (np. mikrobusy, busy szkolne, transport osób z niepełnosprawnościami), zaś N1 to lekkie pojazdy dostawcze o DMC do 3,5 tony (np. elektryczne vany kurierskie).
Więcej informacji o rewizji KPO i programie „NaszEauto” już wkrótce na stronie NFOŚiGW: www.nfosigw.gov.pl.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze