SPPK Police kupi przegubowy autobus używany. Dostawa do końca listopada
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło kolejne postępowanie na odnowę floty autobusowej. Tym razem z drugiej ręki.
Po trzech nowych autobusach od MAN Truck & Bus Polska – o tym zamówieniu pisaliśmy już wczesnej w TransInfo – teraz ruszył przetarg na dostawę jednego używanego autobusu miejskiego przegubowego, zasilanego olejem napędowym. Wymagania techniczne są precyzyjne, a kluczowy jest niski przebieg i zgodność z normą emisji Euro 6.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmuje przetarg ogłoszony przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne?
- Jakie są najważniejsze wymagania techniczne wobec pojazdu?
- Do kiedy wykonawcy mogą składać oferty w tym postępowaniu?
Jeden przegub
Zamówienie zostało ogłoszone przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Fabrycznej 21 w Policach. Data publikacji ogłoszenia to 21 października 2025 r. Przedmiotem zamówienia jest dostawa jednego autobusu miejskiego:
- niskopodłogowego,
- przegubowego, o długości ok. 18 metrów,
- z napędem diesla spełniającym normę Euro 6,
- z automatyczną skrzynią biegów (min. 6 przełożeń),
- zarejestrowanego w Polsce, posiadającego ważne badanie techniczne,
- o przebiegu nie wyższym niż 250 000 km,
- z min. 35 miejscami siedzącymi i pojemnością ogólną co najmniej 130 pasażerów.
Pojazd ma zostać przed dostawą pomalowany w barwy firmowe SPPK. Wzór malowania zostanie udostępniony wyłonionemu dostawcy po rozstrzygnięciu przetargu. Dostawa musi nastąpić najpóźniej do 28 listopada 2025 roku. Na oferty zamawiający czeka do 27 października 2025 r., godz. 12:00. Komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 100%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://www.sppk.pl/przetargi/
Zakupowe tło
Zakup używanego autobusu uzupełnia wcześniejsze inwestycje w nowy tabor. W 2025 roku SPPK podpisało umowę z MAN Truck & Bus Polska na dostawę 3 nowych autobusów (2 przegubowe i 1 12-metrowy), o łącznej wartości 5 369 000 zł netto. Produkcja pojazdów trwa, a dostawy mają nastąpić w ciągu 360 dni od podpisania kontraktu. Zakup ten został sfinansowany w całości ze środków własnych SPPK. Pojazdy trafią na ulice najpóźniej w ciągu roku.
To kolejna inwestycja SPPK w modernizację floty w ostatnich latach. Przypomnijmy, że firma działa w sieci ZDITM Szczecin. Zachodniopomorskie miasto systematycznie modernizuje flotę transportu publicznego, koncentrując się na autobusach elektrycznych i hybrydowych.
– Nieustannie pracujemy nad tym, by komunikacja publiczna w naszym mieście była coraz wygodniejsza i lepiej dopasowana do potrzeb mieszkańców – podkreśla Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina.
W listopadzie 2024 roku podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 elektrobusów. Kontrakt obejmuje 10 przegubowych modeli Solaris Urbino 18 electric oraz 4 krótsze, 12-metrowe Urbino 12 electric. Całość inwestycji została oszacowana na 55 mln zł i w całości sfinansowana z programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Nowe pojazdy mają pojawić się na ulicach Szczecina na przełomie 2025 i 2026 roku. Szczecin równolegle rozwija infrastrukturę energetyczną dla elektrobusów.
Na terenie zajezdni SPA Klonowica powstaje sześć dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120 kW każda. Dodatkowo, ładowarki pantografowe zostaną zainstalowane na trzech ważnych miejskich lokalizacjach: przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej. Co ważne, cały system będzie zasilany energią z miejskiej spalarni odpadów – EcoGeneratora.
Dzięki oszczędnościom wygenerowanym w poprzednich zamówieniach, miasto już w styczniu 2025 roku ogłosiło przetarg na kolejne cztery autobusy elektryczne o długości 12 metrów, które także wygrał Solaris. Także ich dostawa przewidziana jest na przełom 2025 i 2026 roku.
Szczecin planuje także znaczącą modernizację swojego taboru autobusowego, inwestując w pojazdy hybrydowe. W ostatnich miesiącach miasto wyraźnie przyspieszyło działania zakupowe w obszarze transportu publicznego:
- Trwa postępowanie przetargowe na 22 autobusy z opcją na kolejne 22 sztuki dla SPA Dąbie.
- W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie ponowny przetarg na 6 autobusów dla SPAK.
- Jeszcze w 2025 roku planowany jest zakup 5 elektrobusów dla SPPK.
Zmiany widoczne są także w rozkładach jazdy. Od 1 października:
- wszystkie linie tramwajowe (z wyjątkiem linii 4) kursują w godzinach szczytu co 12 minut,
- uruchomiono nową linię autobusową nr 74 – łączącą Plac Rodła z Osiedlem Zawadzkiego, co ma ułatwić przesiadki i poprawić dostępność.












Komentarze