SPAD Szczecin testuje autobus Mercedesa na ogniwa paliwowe e-Citaro Fuel Cell. Wodór z Niemiec
Od 18 lutego 2025 roku mieszkańcy Szczecina będą mogli podróżować autobusem wodorowym Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell.
Pojazd będzie testowany przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie (SPAD) przez ponad dwa tygodnie – do 4 marca. Przejazdy wodorowcem będą w tym czasie bezpłatne. O testach tego typu pojazdu w MPK Kraków pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jak długo będzie trwał test autobusu wodorowego Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell w Szczecinie?
- Jakie trzy tryby jazdy oferuje testowany autobus wodorowy?
- Skąd pochodzi wodór wykorzystywany do testów w Szczecinie?
e-Citaro Fuel Cell
Testowany pojazd to 12-metrowy zeroemisyjny autobus Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell, który łączy technologię elektryczną z ogniwami paliwowymi. Kluczowe parametry techniczne:
-„Mówi się, że wodór to przyszłość transportu publicznego, dlatego obserwujemy tę technologię z dużym zainteresowaniem. Każda okazja do testów w warunkach miejskich daje nam wiele potrzebnych informacji – podkreślił Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Harmonogram pierwszych dni testów
- 18 lutego – linia B (6:27 – 17:30)
- 19 lutego – linia 61 (5:17 – 12:21) oraz linia 77 (13:30 – 19:30)
-„Chcemy sprawdzić, jak autobus wodorowy sprawdza się w naszym mieście. Jego rzeczywisty zasięg, koszt eksploatacji i dostosowanie do naszych tras to kluczowe aspekty, które zamierzamy przeanalizować – podkreślił Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD.
Wodór z Niemiec
Wodór do testów dostarcza firma Enertrag SE z niemieckiego Prenzlau. Jest on produkowany z nadwyżek energii odnawialnej, głównie z elektrowni wiatrowych. To całkowicie bezemisyjna technologia, której jedynymi produktami ubocznymi są woda i ciepło.
-„Bardzo dobrze się prowadzi, komfort jest zupełnie inny niż na pojazdach, które obecnie eksploatujemy. Autobus jedzie ciszej i płynniej, nie czuć drgań. Ma też nowoczesne systemy, jak wykrywanie pieszych, czytanie znaków drogowych i kamera 360° – powiedział Adrian Czutro, kierowca SPAD, który jako pierwszy prowadził testowy autobus.
-„Zasięg autobusu zależy od warunków drogowych i pogodowych, ale gwarantujemy minimum 500 km. To kluczowe dla spółek takich jak SPAD, gdzie codzienne przebiegi autobusów są znacznie większe – tłumaczy Piotr Kwiatkowski z Mercedes-Benz.
Szczecin od lat stawia na nowoczesne rozwiązania transportowe, a testy autobusu wodorowego wpisują się w plany rozwijania zeroemisyjnej floty. Miasto liczy na dofinansowanie zakupu wodorowców z programów UE.
-„W UE przygotowywane są specjalne programy wspierające transport wodorowy. Liczymy na możliwość pozyskania funduszy i włączenie tych pojazdów na stałe do naszej floty – zaznacza Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.
Kolejne testy
Obecnie SPAD operuje głównie na długich trasach, dlatego autobusy wodorowe mogą stanowić realną alternatywę dla spalinowych i elektrycznych. W lipcu 2023 roku w Szczecinie testowano już autobus wodorowy NesoBus, opracowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK.
Obecne testy Mercedesa pokażą, czy to właśnie ten model najlepiej sprawdzi się w warunkach miejskiej eksploatacji. Dodajmy, że najnowszy Mercedes oferuje trzy tryby jazdy:
- Maksymalna wydajność – optymalne połączenie wodoru i baterii
- Tryb inteligentny – automatyczne dostosowanie źródła energii do trasy
- Tylko na wodorze – bez użycia baterii
Poniżej podstawowe dane Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell:
- Zasięg: minimum 400–500 km na jednym tankowaniu
- Pojemność: 69 pasażerów, w tym 29 miejsc siedzących
- Zbiornik: 30 kg wodoru
- Bateria trakcyjna: 300 kWh
- Czas tankowania wodorem: 10–15 minut
- Systemy bezpieczeństwa: zaawansowane czujniki wykrywające pieszych i pojazdy, kamera 360°
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze