Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SPAD Szczecin testuje autobus Mercedesa na ogniwa paliwowe e-Citaro Fuel Cell. Wodór z Niemiec

infobus
17.02.2025 19:01
0 Komentarzy

Od 18 lutego 2025 roku mieszkańcy Szczecina będą mogli podróżować autobusem wodorowym Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell.

Pojazd będzie testowany przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie (SPAD) przez ponad dwa tygodnie – do 4 marca. Przejazdy wodorowcem będą w tym czasie bezpłatne. O testach tego typu pojazdu w MPK Kraków pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jak długo będzie trwał test autobusu wodorowego Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell w Szczecinie?
  2. Jakie trzy tryby jazdy oferuje testowany autobus wodorowy?
  3. Skąd pochodzi wodór wykorzystywany do testów w Szczecinie?
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin

e-Citaro Fuel Cell

Testowany pojazd to 12-metrowy zeroemisyjny autobus Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell, który łączy technologię elektryczną z ogniwami paliwowymi. Kluczowe parametry techniczne:

-„Mówi się, że wodór to przyszłość transportu publicznego, dlatego obserwujemy tę technologię z dużym zainteresowaniem. Każda okazja do testów w warunkach miejskich daje nam wiele potrzebnych informacji – podkreślił Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Harmonogram pierwszych dni testów

  • 18 lutego – linia B (6:27 – 17:30)
  • 19 lutego – linia 61 (5:17 – 12:21) oraz linia 77 (13:30 – 19:30)

-„Chcemy sprawdzić, jak autobus wodorowy sprawdza się w naszym mieście. Jego rzeczywisty zasięg, koszt eksploatacji i dostosowanie do naszych tras to kluczowe aspekty, które zamierzamy przeanalizować – podkreślił Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD.

Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin

Wodór z Niemiec

Wodór do testów dostarcza firma Enertrag SE z niemieckiego Prenzlau. Jest on produkowany z nadwyżek energii odnawialnej, głównie z elektrowni wiatrowych. To całkowicie bezemisyjna technologia, której jedynymi produktami ubocznymi są woda i ciepło.

-„Bardzo dobrze się prowadzi, komfort jest zupełnie inny niż na pojazdach, które obecnie eksploatujemy. Autobus jedzie ciszej i płynniej, nie czuć drgań. Ma też nowoczesne systemy, jak wykrywanie pieszych, czytanie znaków drogowych i kamera 360° – powiedział Adrian Czutro, kierowca SPAD, który jako pierwszy prowadził testowy autobus.

-„Zasięg autobusu zależy od warunków drogowych i pogodowych, ale gwarantujemy minimum 500 km. To kluczowe dla spółek takich jak SPAD, gdzie codzienne przebiegi autobusów są znacznie większe – tłumaczy Piotr Kwiatkowski z Mercedes-Benz.

Szczecin od lat stawia na nowoczesne rozwiązania transportowe, a testy autobusu wodorowego wpisują się w plany rozwijania zeroemisyjnej floty. Miasto liczy na dofinansowanie zakupu wodorowców z programów UE.

-„W UE przygotowywane są specjalne programy wspierające transport wodorowy. Liczymy na możliwość pozyskania funduszy i włączenie tych pojazdów na stałe do naszej floty – zaznacza Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin

Kolejne testy

Obecnie SPAD operuje głównie na długich trasach, dlatego autobusy wodorowe mogą stanowić realną alternatywę dla spalinowych i elektrycznych. W lipcu 2023 roku w Szczecinie testowano już autobus wodorowy NesoBus, opracowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK.

Obecne testy Mercedesa pokażą, czy to właśnie ten model najlepiej sprawdzi się w warunkach miejskiej eksploatacji. Dodajmy, że najnowszy Mercedes oferuje trzy tryby jazdy:

  • Maksymalna wydajność – optymalne połączenie wodoru i baterii
  • Tryb inteligentny – automatyczne dostosowanie źródła energii do trasy
  • Tylko na wodorze – bez użycia baterii

Poniżej podstawowe dane Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell:

  • Zasięg: minimum 400–500 km na jednym tankowaniu
  • Pojemność: 69 pasażerów, w tym 29 miejsc siedzących
  • Zbiornik: 30 kg wodoru
  • Bateria trakcyjna: 300 kWh
  • Czas tankowania wodorem: 10–15 minut
  • Systemy bezpieczeństwa: zaawansowane czujniki wykrywające pieszych i pojazdy, kamera 360°
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin
Szczecin testuje autobus wodorowy. Od Mercedesa / fot. UM Szczecin

Komentarze