SOR z rekordowym kontraktem w Niemczech. Autobusy zastąpią pociągi na trasie Berlin–Hamburg
SOR i Iveco zdobyły ogromne zlecenie na rynku niemieckim, gdzie obsłużą ZKA podczas największej w ostatnich latach modernizacji sieci kolejowej.
Kontrakt obejmuje dostawę 142 przegubowych autobusów NS18 oraz 66 autoakrów Iveco Crossway Line dla operatora Ecovista, który odpowiada za organizację zastępczej komunikacji autobusowej na zamykanym odcinku między Berlinem a Hamburgiem. Razem 208 nowych pojazdów – wszystkie wyprodukowane w Czechach! Start już w sierpniu!
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów SOR NS18 ma zostać dostarczonych w ramach kontraktu dla Ecovisty?
- Jak długo potrwa zamknięcie linii kolejowej Berlin–Hamburg?
- Jakie dodatkowe udogodnienie będą miały autobusy dalekobieżne w tym projekcie?
Zastępczy transport
Od 1 sierpnia 2025 roku do końca kwietnia 2026 roku linia kolejowa Berlin–Hamburg zostanie całkowicie wyłączona z ruchu. To efekt rozległego projektu modernizacyjnego Deutsche Bahn, którego koszt szacowany jest na 2,5 mld euro. W tym czasie przewoźnik uruchomi ogromny system komunikacji zastępczej – również w ruchu regionalnym, który obsłużą autobusy.
Największe zadanie przypadło firmie Ecovista, która do obsługi trasy zakontraktowała 208 pojazdów – w tym:
- 142 przegubowe SOR NS18 w wersji dla transportu podmiejskiego (drzwi 2-2-2-0, niskopodłogowe),
- oraz 66 autobusów Iveco Crossway Line, przystosowane do dalekobieżnych kursów.
Firma ecoVista w oświadczeniu dla niemieckich mediów poinformowała, że nie będzie korzystać z około 150 autobusów DB Regio, spółki zależnej Deutsche Bahn, i zamierza świadczyć wszystkie usługi przy użyciu własnych pojazdów.
Według doniesień ecoVista zapewniło sobie 500 kierowców do obsługi zastępczej komunikacji autobusowej. Z kolei jak poinformował przedstawiciel producenta Petr Murgaš, pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone już w czerwcu, a całość kontraktu zakończy się do końca października 2025 roku.
Wszystkie pojazdy – zarówno SOR-y, jak i Iveco – będą w pełni klimatyzowane, z Wi-Fi oraz portami USB dla pasażerów. Modele na trasach dalekobieżnych zostaną dodatkowo wyposażone w toalety, co ma podnieść komfort podróży na dystansach przekraczających 100 km. Wszystkie zostaną wyposażone wyświetlacze informacyjne, automatyczne zapowiedzi przystanków i będą w kolorze fioletowym.
Logistyka wyzwania: 86 tys. kilometrów dziennie
Według danych Deutsche Bahn, w ramach zamknięcia trasy planowane jest:
- przekierowanie do 65 pociągów dalekobieżnych ICE dziennie na inne linie (wydłużenie czasu przejazdu o ok. 45 minut),
- wprowadzenie ponad 170 autobusów regionalnych na 26 liniach zastępczych,
- dzienne przebiegi na poziomie aż 86 000 kilometrów.
To czyni przedsięwzięcie jednym z najbardziej złożonych operacyjnie zadań w transporcie publicznym w Niemczech.
Zakres inwestycji obejmuje:
- wymianę ponad 180 km torów i 200 rozjazdów,
- modernizację 28 stacji kolejowych (w tym nowe perony, windy, toalety i tablice informacji pasażerskiej),
- wdrożenie systemu ETCS oraz sieci FRMCS 5G,
- budowę 6 nowych punktów mijania, poprawiających przepustowość.
Docelowo linia ma stać się jednym z najbardziej nowoczesnych odcinków kolejowych w Niemczech i kluczowym korytarzem międzynarodowym, m.in. dla połączeń z Polski do Hamburga (które w trakcie remontu będą kończyć bieg w Berlinie).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze