Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z umową na 120 autobusów z ZTM Warszawa. Z dużą opcją, silnikami diesla i do ewakuacji

infobus
08.12.2025 13:03
0 Komentarzy

8 grudnia 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie zamówił 120 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 z silnikami diesla. W ewakuacyjnej wersji.  

Zakup pozwoli zmodernizować flotę i obniżyć średni wiek taboru, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa przewozów. Dostawy autobusów rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku i będą kontynuowane w 2027 roku. O tym postępowaniu i wyborze producenta z Bolechowa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych Solarisów Urbino 18 zamówił ZTM i o ile może zwiększyć to zamówienie?
  2. Jakie wyposażenie otrzymają nowe autobusy, aby podnieść komfort i bezpieczeństwo podróży?
  3. Kiedy rozpoczną się dostawy i jaki efekt mają przynieść dla warszawskiej floty?
Solaris z umową na 120 autobusów  do ZTM Warszawa. Z dużą opcją i w wersji do ewakuacji
Solaris z umową na 120 autobusów do ZTM Warszawa. Z dużą opcją i w wersji do ewakuacji

Z opcją +100

Solaris Bus & Coach wygrał największy w tym roku przetarg ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.

Producent dostarczy 120 przegubowych autobusów z napędem diesla. Zakup pozwoli zmodernizować warszawską flotę i zastąpić w codziennej eksploatacji najstarsze pojazdy. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku i będą kontynuowane w 2027 roku. Zamawiający ma również możliwość zwiększenia zamówienie o kolejne 100 przegubowych Solarisów.

Zgodnie z zapisem umowy, zamawiający ma możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 100 autobusów w tej samej specyfikacji.

Dodajmy, że od początku działalności w fabryce w Bolechowie wyprodukowano już ponad 27 000 pojazdów marki Solaris. Co ciekawe, aż 1750 z nich trafiło właśnie do przewoźników z Warszawy.

Solaris z umową na 120 autobusów  do ZTM Warszawa. Z dużą opcją i w wersji do ewakuacji
Solaris z umową na 120 autobusów do ZTM Warszawa. Z dużą opcją i w wersji do ewakuacji

Specjalne wyposażenie

Zamówione przegubowce przez ZTM mają długość od 17,5 do 18,2 metra, silnik Diesla o mocy minimum 200 kW i pojemności skokowej 7.000–11.000 cm³, spełniający normę Euro 6. Zbiornik paliwa ma mieć min. 280 litrów. Na pokładzie niskopodłogowych autobusów dostępne będą 133 miejsca, w tym 39 miejsc siedzących. Autobusy będą posiadały nowoczesne wyposażenie, klimatyzację i system monitoringu.

Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą służyć do ograniczenia zużycia energii przez pojazd. Dodatkowym elementem, znanym już dobrze w komunikacji miejskiej w Warszawie, jest tzw. alcolock, czyli blokada antyalkoholowa dla kierowców. Urządzenie bada obecność alkoholu w wydychanym powietrzu i blokuje uruchomienie silnika przy pozytywnym wyniku.

Fotele muszą być wykonane z ekologicznej skóry z fakturowaną powierzchnią antypoślizgową, a ich konstrukcja ściśle określona pod względem kąta nachylenia. Kabina kierowcy – zamknięta, z osobnym wejściem przez pierwsze drzwi, wyposażona w blokadę antyalkoholową. Pojazdy mają otrzymać zestaw systemów bezpieczeństwa: ADAS, MOIS, REIS, DDAW, oraz nowoczesne tablice kierunkowe zewnętrzne LED (białe) i monitory LCD wyświetlające trasy przejazdu i czas pomiędzy przystankami.

Wersja ewakuacyjna wymaga możliwości technicznej adaptacji wnętrza do przewozu czterech osób leżących – na standardowych noszach lub leżankach, które będą stanowić dodatkowe wyposażenie autobusu. Adaptacja musi być możliwa przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi lub dostarczonych przez producenta specjalnych zestawów.

Dostawy 120 pojazdów rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku i będą kontynuowane w 2027 roku.

Komentarze