Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z kontraktem w Żorach na 17 elektrobusów. Plus jeden po wypunktowaniu Veramo

infobus
12.06.2025 19:02
0 Komentarzy

11 czerwca 2025 r. Miasto Żory podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych.

Pojazdy już w przyszłym roku mają całkowicie zastąpić spalinowe pojazdy w ramach Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej (BKM). Co więcej – dzięki oszczędnościom z głównego przetargu – miasto kupi jeszcze jeden elektrobus, zwiększając zamówienie do 17 sztuk. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych ma zostać dostarczonych do Żor w ramach głównego zamówienia i z jakiego programu pochodzi dofinansowanie?
  2. Jakie warunki techniczne musi spełniać dodatkowy, siedemnasty elektrobus kupiony dzięki oszczędnościom?
  3. Jakie roczne oszczędności emisji CO₂ i zużycia energii szacuje się w Żorach po całkowitej elektryfikacji BKM?
11 czerwca 2025 r. Miasto Żory podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych.
Solaris dostarczy Żorom całą flotę e-busów – także dodatkowy z oszczędności / fot. UM Żory

Zamówienie podstawowe

11 czerwca 2025 r. podpisano główną umowę w ramach projektu „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”, dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja G 1.3.2 „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”.

Zakres podstawowego zamówienia:

  • 16 autobusów elektrycznych o długości 11,5–12,5 m
  • Pojazdy z minimum 75 miejscami pasażerskimi
  • Przeznaczone do obsługi linii 01–08 BKM
  • Szkolenie dla 35 osób: 32 kierowców i 3 pracowników technicznych

Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe i zeroemisyjne, z klimatyzacją dla pasażerów i kierowcy, monitoringiem, udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami (poręcze, kontrastowe oznaczenia, systemy informacyjne dla niedowidzących), drzwiami otwieranymi na zewnątrz, nowym wzorem tapicerki i jednolitą kolorystyką. Baterie pozwolą na całodzienną eksploatację bez ładowania, a producent udziela 96 miesięcy gwarancji, także na pojemność baterii.

Wartość zamówienia to 57 072 000 zł brutto, z czego:

  • 41,76 mln zł to dofinansowanie z KPO
  • 4,64 mln zł – wkład własny
  • Reszta to podatek VAT
11 czerwca 2025 r. Miasto Żory podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych.
Solaris dostarczy Żorom całą flotę e-busów – także dodatkowy z oszczędności / fot. UM Żory

Plus jeden: elektrobus z oszczędności

Dzięki konkurencyjnemu przetargowi, w którym Solaris złożył ofertę niższą od założeń miasta, udało się uwolnić środki na zakup 17. pojazdu. Przetarg ogłoszono 16 kwietnia 2025, w trybie przyspieszonym – środki musiały zostać rozliczone do końca czerwca. Do przetargu stanęły dwie firmy: Veramo SA oraz Solaris Bus & Coach.

Zwyciężył Solaris, proponując cenę 2 496 900 zł brutto i uzyskując 84 punkty (60 za cenę, 24 za technikę). Veramo zaoferowało 2,95 mln zł i otrzymało 75,27 punktu. Dodatkowy autobus ma być:

  • Niskopodłogowy i w pełni elektryczny
  • O długości min. 11,5 m
  • Z zasięgiem min. 200 km
  • Z baterią o dostępnej pojemności min. 250 kWh
  • Z silnikiem centralnym (min. 160 kW)
  • Z systemem odzyskiwania energii (rekuperacja)
  • Gotowy do pracy w temperaturach –30°C do +45°C

Więcej na https://zory.logintrade.net/zapytania_email,196774,2b8bc309f37f32e10bf7f8106d09f885.html

Wybór na dodatkowy autobus dla Żor
Solaris dostarczy Żorom całą flotę e-busów – także dodatkowy z oszczędności / fot. UM Żory

Zakupowe tło

Żory od lat stawiają na Bezpłatną Komunikację Miejską, która funkcjonuje już ponad dekadę. Nowa flota – oparta wyłącznie o autobusy elektryczne Solaris – ma wynieść tę usługę na wyższy poziom dostępności, komfortu i zrównoważenia.

Cały projekt wpisuje się w założenia programu Zielony Transport Publiczny 3.0 prowadzonego przez NFOŚiGW. W pierwotnym przetargu uwzględniono opcję zakupu kolejnych czterech pojazdów, ale dopiero realne oszczędności z oferty Solaris pozwoliły skorzystać z tej opcji częściowo – kupując jeden dodatkowy autobus.

Komentarze