Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wziął rewanż na Irizarze w przetargu GZM na 42 autobusy elektryczne

infobus
26.06.2025 06:04
0 Komentarzy

25 czerwca 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnęła przetarg na dostawę 42 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.

Postępowanie wygrała firma Solaris Bus & Coach, która pokonała ofertę hiszpańskiego producenta Irizar e-mobility. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Przypomnijmy, że w poprzednim postępowaniu lepsza była z kolei hiszpańska firma.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów ma dostarczyć firma Solaris Bus & Coach dla GZM?
  2. Jaką klasę autobusów obejmuje zamówienie: MAXI, MEGA czy obie?
  3. Która firma złożyła droższą ofertę w przetargu: Solaris czy Irizar e-mobility?
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną

MAXI i MEGA

Zamówienie dotyczyło zakupu 42 w pełni elektrycznych autobusów miejskich – 32 klasy MAXI (12-metrowych) i 10 klasy MEGA (18-metrowych), przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Oprócz pojazdów, zamówienie obejmuje również infrastrukturę ładowania: ładowarki plug-in wraz z systemami zasilania. Przetarg prowadzony był w ramach projektów unijnych „Hydrogen GZM” oraz „Zielony Transport GZM – etap II”.

Autobusy mają być zasilane wyłącznie przewodowo przez złącza CCS i spełniać wysokie wymagania techniczne w zakresie efektywności energetycznej, zasięgu, konstrukcji pojazdów i ergonomii przestrzeni pasażerskiej. Zamawiający wskazał m.in. konkretne wymagania dotyczące długości i wysokości nadwozia, liczby miejsc, rodzaju kabiny kierowcy oraz wyposażenia informacyjnego i diagnostycznego.

Analiza ofert i budżetu

W postępowaniu złożono dwie oferty. Solaris Bus & Coach zaproponował realizację zamówienia za 170.920.792,62 PLN brutto (139.769.674 PLN netto), natomiast Irizar e-mobility wycenił realizację na 186.928.422,06 PLN brutto (151.974.327 PLN netto).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 187.808.700 PLN brutto. Oznacza to, że obie oferty mieściły się w budżecie, a propozycja Solarisa była korzystniejsza finansowo o ponad 16 mln zł brutto.

Przy założeniu, że cała wartość netto oferty Solarisa dotyczy wyłącznie pojazdów (bez infrastruktury), daje to cenę jednostkową netto za jeden autobus Urbino electric na poziomie ok. 3.327.850 PLN netto. W rzeczywistości będzie to mniej, ponieważ kontrakt obejmuje także ładowarki i zaplecze energetyczne.

GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną

Kryteria oceny

Decyzja o wyborze oferty Solarisa została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ okres gwarancji – 25%
✅ ocena techniczno-eksploatacyjna – 15%

Oferta Solarisa zdobyła 92,86 pkt, a Irizara78,02 pkt. Różnica wynikała głównie z niższej ceny oraz lepszych wyników technicznych autobusów polskiego producenta.

GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną

Szczegóły techniczne

W dokumentacji przetargowej GZM określiła szereg szczegółowych wymagań wobec oferowanych pojazdów. Autobusy klasy MAXI muszą mieć długość 11,8–12,2 m i zapewniać minimum 70 miejsc pasażerskich, natomiast MEGA – długość 17,5–18,75 m i minimum 120 miejsc. Wymagana jest pełna niskopodłogowość, możliwość przejechania 200 km w warunkach miejskich oraz pojemność magazynu energii minimum 480 kWh (MAXI) i 610 kWh (MEGA).

Zamawiający oczekiwał również zastosowania homologowanych rozwiązań zgodnych z regulaminami EKG ONZ nr 29, 66 i 118, dwóch gniazd ładowania plug-in oraz wyposażenia autobusów w zdalną diagnostykę online. Kabina kierowcy ma być w wersji zamkniętej, a pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, portów USB i 21,5-calowych ekranów informacyjnych.

Dostawy elektrobusów powinny zostać zrealizowane w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie GZM:
👉 https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/160632/details

GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną
GZM kupuje 42 elektryczne Solarisy. Irizar z niższą notą techniczną

Komentarze