Solaris wygrywa z Yutongiem w Białymstoku na 30 elektrobusów. Oferta Karsana odrzucona
11 marca 2025 roku komisja przetargowa w Białymstoku ogłosiła wyniki postępowania na dostawę 30 autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.
Kontrakt jest częścią strategii miasta mającej na celu dalszą elektryfikację floty transportu publicznego, co wpisuje się w trend zeroemisyjnych inwestycji w polskich miastach.
Rozkład jazdy:
Cztery oferty
W przetargu wzięły udział cztery firmy oferujące autobusy elektryczne. W ramach postępowania złożone zostały następujące propozycje cenowe:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 84.501.000,00 PLN brutto / 68.700.000,00 PLN netto). Jednostkowa cena netto Solaris Urbino 12 electric to: 2.290.000,00 PLN
- Busnex Poland Sp. z o.o. – 82.754.400,00 PLN brutto / 67.280.000,00 PLN netto. Jednostkowa cena netto Yutong U12: 2.242.666,67 PLN
- Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.S. – 91.493.550,05 PLN brutto / 74.385.000,04 PLN netto. Jednostkowa cena netto e-ATA 12: 2.479.500,00 PLN
- Irizar e-mobility S.L. – 99.720.006,54 PLN brutto / 81.073.176,05 PLN netto. Jednostkowa cena netto Irizar ie bus 12: 2.702.439,20 PLN
Z kolei Białystok przeznaczył na zamówienie 84.995.460 PLN brutto, co oznacza, że tylko oferty Solarisa i Busnex Poland zmieściły się w budżecie miasta. Oferta Irizara znacznie przewyższyła dostępne środki, a propozycja Karsana została odrzucona przez komisję przetargową.
Solaris wygrywa w punktacji
Zamawiający przyznał punkty zgodnie z trzema głównymi kryteriami:
- Cena – 60%
- Ocena techniczna – 20%
- Warunki gwarancji i serwisu – 20%
Po podliczeniu punktacji Solaris Bus & Coach uzyskał 96,76 pkt, co dało mu zwycięstwo w przetargu. Busnex Poland, mimo najniższej ceny, zdobył 90,34 pkt, co oznaczało drugie miejsce. W przypadku Irizara, wyższe ceny oraz słabsze wyniki w ocenie technicznej dały hiszpańskiemu producentowi tylko 85,86 pkt.
Co przesądziło o wygranej Solarisa? Najistotniejsze parametry techniczne, które miały wpływ na końcową punktację, to:
- Najniższe zużycie energii – 20 pkt
- Czas pełnego ładowania poniżej 5 godzin – 10 pkt
- Pojemność baterii powyżej 450 kWh – 30 pkt
- Przebiegi międzyobsługowe powyżej 60.000 km – 10 pkt
- Zasięg autobusu powyżej 400 km – 30 pkt
Solaris uzyskał wysokie oceny zarówno za efektywność energetyczną, jak i za gwarancję na kluczowe podzespoły.
Białostockie elektrobusy
Pierwsze w Białymstoku autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric będą miały następujące parametry:
- Długość: 11,5 – 12,75 m
- Napęd: silnik centralny
- Pojemność baterii: minimum 300 kWh
- Zasięg: co najmniej 280 km
- Ładowanie: złącze przewodowe plug-in
- Fotel kierowcy: pneumatyczny, regulowany, podgrzewany
- Kabina kierowcy: zamknięta, z oddzielnym wejściem
- Informacja pasażerska: zewnętrzne tablice LED i ekrany LCD w środku
- Udogodnienia dla pasażerów: klimatyzacja, system zliczania pasażerów, tapicerowane siedzenia z grubą gąbką
📌 Więcej informacji o przetargu można znaleźć tutaj🔗 https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/151583/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze