Solaris wygrał kontrakt na 16 elektrobusów dla MZK Bielsko-Biała. Irizar i Karsan odrzuceni
24 kwietnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął przetarg na dostawę 16 autobusów elektrycznych klasy MEGA i MAXI.
Zwycięzcą obu części postępowania została firma Solaris Bus & Coach. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie były ceny netto konkurencyjnych ofert Karsan i Irizar dla części dotyczącej autobusów klasy MAXI?
- Jakie kryteria były brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu MZK Bielsko-Biała?
- Ile wynosi pojemność magazynów energii dla autobusów klasy MAXI i MEGA zamówionych przez MZK Bielsko-Biała?
Dwie części
Postępowanie przetargowe ogłoszono w lutym 2025 roku i dotyczyło dostawy 12 autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz 4 przegubowych elektrobusów klasy MEGA. Bielskie zamówienie było częścią programu „Zielony Transport Publiczny” i miało na celu dalszą modernizację floty MZK. Zamówienie zostało podzielone na dwie części – dla każdej z nich wpłynęły oferty od trzech producentów: Solaris, Karsan i Irizar.
W części pierwszej, obejmującej dostawę 12 autobusów MAXI, Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 41.313.240 PLN brutto (czyli 33.588.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za autobus 2.799.000 PLN. Konkurencyjne oferty złożyli Karsan Otomotiv (32.218.800 PLN netto) i Irizar e-mobility, którego oferta była najtańsza i wyniosła 30.736.804,83 PLN netto.
W części drugiej, dotyczącej 4 autobusów MEGA, Solaris zaproponował 18.253.200 PLN brutto (14.840.000 PLN netto), co oznacza cenę jednostkową netto na poziomie 3.710.000 PLN. Karsan wycenił swoją ofertę na 15.440.000 PLN netto, a Irizar na 15.137.080,27 PLN netto.
Po odrzuceniu przez MZK ofert konkurencji, propozycja Solaris Bus & Coach uzyskała najwyższą punktację: 98,80 pkt zarówno w części 1, jak i w części 2. Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 20%
✅ Warunki gwarancji – 20%
Techniczne szczegóły
Zgodnie ze specyfikacją, autobusy klasy MAXI będą miały długość 11,5–12,5 metra, a klasy MEGA 17,5–18,75 metra. Każdy pojazd zostanie wyposażony w silnik centralny o mocy minimum 150 kW (MAXI) lub 220 kW (MEGA) oraz system rekuperacji energii. Magazyny energii o pojemności co najmniej 330 kWh (MAXI) i 380 kWh (MEGA) zapewnią zasięg powyżej 180 km. Ładowanie będzie możliwe zarówno przez plug-in, jak i pantograf.
Autobusy będą w pełni niskopodłogowe, z funkcją przyklęku, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej oraz klimatyzacją. Wnętrze dostosowane zostanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a kierowcy skorzystają z zamkniętej kabiny.
Dostawa pojazdów planowana jest na 2026 rok. Pełna dokumentacja postępowania dostępna pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/993102
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze