Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris ma zastrzeżenia do chełmskiego przetargu na autobusy wodorowe

infobus
02.10.2023 13:08
0 Komentarzy

W Chełmie trwa przetarg na dostawę 26 autobusów wodorowych klasy MAXI. O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie tutaj.

Jeden z wykonawców ma zastrzeżenia do treści SWZ i dlatego też złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Chodzi o za krótki termin dostawy.

Solaris idzie do KIO

Producentem, który zaskarżył SWZ autobusów wodorowych jest Solaris. Wykonawca ten ma zastrzeżenia co do terminu realizacji zamówienia. Zgodnie ze specyfikacją, autobusy mają być dostarczone w trzech partiach:

  • 5 autobusów w terminie 6 miesięcy od podpisania umowy,
  • 7 autobusów w terminie do 6 miesięcy liczonego od upływu terminu pierwszej dostawy,
  • 14 autobusów w terminie do 9 miesięcy liczonego od upływu terminu drugiej dostawy, jednak nie później niż do 30 października 2025 roku.

Solaris wskazał, że termin dostawy pierwszej partii wodorowców jest zbyt krótki. To też, zdaniem odwołującego, powoduje, że dokonując opisu przedmiotu zamówienia zamawiający nie uwzględnił wszystkich okoliczności mających wpływ na czas niezbędny do realizacji przedmiotu zamówienia. Solaris twierdzi, że Chełm w ten sposób naruszył zasady uczciwej konkurencji. Jednocześnie w toku postępowania przetargowego producent z Bolechowa złożył wniosek do zamawiającego o wydłużenie terminu dostawy. Odpowiedź była negatywna.

Skarżący podkreślił, że tak krótki termin dostawy (6 miesięcy) skutkuje tym, że wykonawca zmuszony jest wkalkulować w cenę ofertową koszt kar umownych związanych ze zwłoką w dostawie przedmiotu zamówienia oraz zawrzeć potencjalną umowę z zamawiającym ze świadomością tego, że terminu dostawy z pewnością nie dotrzyma – narażając się tym samym na potencjalne wykluczenie z przyszłych postępowań. Zdaniem odwołującego, wykonawca, który chciałby lojalnie dochować terminu realizacji zamówienia, zmuszony jest zamówić kluczowe komponenty niezbędne do produkcji pojazdów jeszcze przed rozstrzygnięciem postępowania i przed potencjalnym uzyskaniem zamówienia narażając się tym samym na potencjalną stratę i dodatkowe koszty. Solaris również wskazał, że określony w SWZ termin dostawy jest również całkowicie oderwany od realiów rynkowych. Zdaniem Solarisa rynkowy termin dostawy pojazdów wodorowych wynosi około 12 miesięcy.

W Chełmie trwa przetarg na dostawę 26 autobusów wodorowych klasy MAXI. O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie tutaj.

Postulaty Solarisa

Na podstawie w/w zarzutu odwołujący wniósł o zmianę SWZ, poprzez zmianę terminu dostaw autobusów – w następujący sposób:

  • 5 autobusów w terminie 12 miesięcy od podpisania umowy,
  • 7 autobusów w terminie do 3 miesięcy liczonego od upływu terminu pierwszej dostawy,
  • 14 autobusów w terminie do 4 miesięcy liczonego od upływu terminu drugiej dostawy, jednak nie później niż do 30 października 2025 roku.

Od momentu wniesienia odwołania przez Solarisa, zamawiający nie opublikował żadnych zmian w SWZ.

Na koniec podajemy link do przetargu na wodorowce: https://umchelm.ezamawiajacy.pl/pn/umchelm/demand/notice/public/105594/details

Komentarze