Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris lepszy od Irizara o 5,5 pkt w przetargu na pięć MEGA elektrobusów dla MPK Kraków

infobus
31.05.2025 10:01
0 Komentarzy

30 maja 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA

Do tego zamówienie – ogłoszone jeszcze w lutym br. w ramach dofinansowania z Zielonego Transportu Publicznego – obejmowało dostawę pięciu mobilnych ładowarek typu plug-in. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy wygrały przetarg na dostawę autobusów wodorowych dla Konina i ile pojazdów obejmuje umowa?
  2. Jakie są jednostkowe ceny netto autobusów klasy MAXI i MEGA oraz jak wypadają one względem budżetu zamawiającego?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać pojazdy zamówione przez MZK Konin, jeśli chodzi o napęd, pojemność i wyposażenie?
Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA
Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA

Zielony Transport Publiczny 3.0

Postępowanie dotyczyło dostawy pięciu 18-metrowych elektrobusów do obsługi linii o dużym potoku pasażerskim oraz infrastruktury ładowania w postaci pięciu mobilnych ładowarek typu plug-in. Kontrakt ten jest częścią realizowanej przez MPK Kraków strategii elektryfikacji taboru w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.

Przedsięwzięcie współfinansowane jest z Krajowego Planu Odbudowy, co wpisuje się w szerszą politykę rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski.

Po jego realizacji liczba zeroemisyjnych autobusów w Krakowie wzrośnie do 168 pojazdów, co oznacza, że co czwarty autobus MPK będzie elektryczny.

Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA
Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA / fot. MPK Kraków

Analiza ofert

W przetargu złożono dwie oferty. Najkorzystniejszą okazała się propozycja firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która zaoferowała model Solaris Urbino 18 Electric wraz z ładowarkami EV-CM80 1xCCS od producenta ZPUE S.A.. Cena brutto za całość wyniosła 20.418.000 PLN, co daje wartość netto 16.600.000 PLN. W rozbiciu oznacza to 3.213.060 PLN netto za jeden autobus elektryczny oraz 106.940 PLN netto za jedną ładowarkę plug-in.

Konkurencyjna oferta pochodziła od PT Wanicki Sp. z o.o., reprezentującej markę Irizar. Propozycja obejmowała pojazdy Irizar ie bus 18 oraz ładowarki, których producent nie został ujawniony. Cena tej oferty wyniosła 22.296.825 PLN brutto / 18.116.100 PLN netto, co oznacza 3.495.536 PLN netto za jeden autobus oraz 129.964 PLN netto za ładowarkę.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 20.258.100 PLN brutto. Oferta Solarisa przekroczyła budżet o 159.900 PLN brutto, natomiast propozycja PT Wanicki była droższa o ponad 2.038.000 PLN brutto względem zakładanych środków.

Tym samym oferta Solaris Bus & Coach została uznana za najkorzystniejszą, w oparciu o następujące kryteria przetargowe:

✅ Cena – 65%
✅ Kryteria techniczne – 35%

Solaris uzyskał 100 punktów, a oferta PT Wanicki – 94,52 punktu.

Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA / fot. MPK Kraków
Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA / fot. MPK Kraków
Solaris wygrywa kolejne postępowanie w Krakowie. Tym razem pięć elektrobusów MEGA / fot. MPK Kraków

Opis techniczny

Zamawiane elektrobusy klasy MEGA mają mieć długość od 17,5 do 18,75 metra, szerokość do 2,55 m i wysokość maksymalną 3,4 m. Układ drzwi to 2-2-2-2, z niskopodłogowym dostępem. Pojazdy muszą pomieścić co najmniej 121 pasażerów, w tym 14 dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

Napęd zapewni centralny silnik elektryczny, gwarantujący osiągnięcie 50 km/h w maksymalnie 25 sekund. Przewidziano system odzyskiwania energii z hamowania, a zasilanie ma bazować na akumulatorach, superkondensatorach lub technologii alternatywnej. Autobusy będą ładowane zarówno poprzez plug-in, jak i pantograf, co zapewni elastyczność operacyjną.

Dostawy planowane są w ciągu najbliższych miesięcy – zgodnie z harmonogramem realizacji w ramach KPO. Link do przetargu: MPK Kraków – postępowanie przetargowe

Komentarze