Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny pojedynek Irizar vs. Solaris w MPK Kraków. Tym razem na pięć MEGA elektrobusów

infobus
14.03.2025 14:53
0 Komentarzy

14 marca 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo komunikacyjne w Krakowie dokonało otwarcia ofert w przetargu na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych oraz pięciu mobilnych ładowarek ze złączem plug-in.

Przetarg ten wpisuje się w realizację strategii „Zielony Transport Publiczny” i ma na celu dalszą elektryfikację krakowskiej komunikacji miejskiej. O tym zamówieniu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej. Równolegle Kraków rozstrzygnął przetarg na 32 autobusy zasilane energią elektryczną – o czym piszemy w TransInfo tutaj. Co za dzień!

Rozkład jazdy:

  1. Ilu wykonawców złożyło oferty w przetargu na dostawę przegubowych autobusów elektrycznych dla MPK Kraków?
  2. Jakie dwa główne kryteria oceny ofert stosuje MPK Kraków?
  3. Jakie są dwie główne metody ładowania wymagane dla zamawianych autobusów?
MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych / fot. MPK Kraków
MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych / fot. MPK Kraków

Dwie oferty

14 marca postępowania przystąpiło dwóch doskonale znanych w Krakowie wykonawców:

Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaoferował cenę 20.418.000 PLN brutto (16.600.000 PLN netto), co oznacza jednostkową cenę 3.213.060 PLN netto za Solaris Urbino 18 Electric oraz 106.940 PLN netto za ładowarkę EV-CM80 1xCCS producenta ZPUE S.A..

PT Wanicki Sp. z o.o. przedstawił ofertę na 22.296.825 PLN brutto (18.116.100 PLN netto), co daje jednostkową cenę 3.495.536 PLN netto za Irizar ie bus 18 oraz 129.964 PLN netto za urządzenie ładujące (nazwa producenta stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa).

Kwota jaką MPK planuje przeznaczyć na realizację zamówienia to 20.258.100,00 PLN brutto. Czyli oferta Solarisa przekracza budżet zamawiającego o 159.900 PLN, a oferta Irizara jest droższa o 2.038.725 PLN, co może mieć kluczowe znaczenie przy wyborze dostawcy.

MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych
MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych

Kryteria oceny ofert

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty MPK Kraków zastosuje dwa główne kryteria oceny:
Cena – 65%
Kryteria techniczne – 35%

W ramach oceny technicznej największą wagę mają:

  • Okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy – 6 pkt
  • Liczba wszystkich miejsc pasażerskich powyżej 120 – 5 pkt
  • Liczba miejsc siedzących z poziomu niskiej podłogi powyżej 12 – 3 pkt
  • Zastosowanie silnika elektrycznego centralnego – 6 pkt
  • Gwarancja na silnik trakcyjny powyżej 10 lat – 6 pkt
  • Wysokość autobusu do 3.300 mm – 5 pkt
  • Zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt

Po analizie ofert wynika, że Solaris Bus & Coach ma większe szanse na zdobycie kontraktu, ponieważ jego oferta jest niższa o 1.878.825 PLN brutto od propozycji PT Wanicki i jedynie o 159.900 PLN brutto wyższa od budżetu zamawiającego. Teraz wszystko w rękach MPK. Czekamy na decyzję.

MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych
MPK Kraków ma dwie oferty na piec autobusów elektrycznych

Krakowskie MEGA elektrobusy

Zamawiane przez MPK Kraków autobusy przegubowe klasy MEGA mają spełniać następujące standardy:

✅ Długość: od 17,5 do 18,75 m
✅ Szerokość: od 2,5 do 2,55 m
✅ Wysokość: max. 3,4 m
✅ Układ drzwi: cztery pary, niskopodłogowe (2-2-2-2)
✅ Wysokość podłogi przy wejściach: max. 340 mm
✅ Silnik elektryczny w piastach kół lub silnik centralny
✅ Moc silnika: gwarantująca osiągnięcie prędkości 50 km/h w max. 25 sekund
✅ System odzyskiwania energii hamowania
✅ Zasilanie: akumulatory, superkondensatory lub inne nowoczesne technologie
✅ Ładowanie: plug-in oraz pantograf

Dodatkowo, pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej (tablice LED i ekrany LCD), kabiny kierowców odseparowane od pasażerów oraz nowoczesne oświetlenie LED w przestrzeni pasażerskiej. Link do przetargu: MPK Kraków – postępowanie przetargowe

Komentarze