Solaris blisko elektrycznego odbicia PKA Gdynia z rąk Daimlera. Na 8 elektrobusów
28 lutego 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni otworzyło oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, przegubowych, niskopodłogowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym.
To ważny krok w realizacji kolejnego etapu zeroemisyjnej transformacji floty PKA, współfinansowanej ze środków programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu – obejmującym pojazdy klasy I kategorii MEGA – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dostawcy konkurują wśród aż 13 kryteriów oceny. Także nic nie jest przesądzone.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria, poza ceną, mogą zdecydować o wyborze oferty w przetargu na elektrobusy dla PKA Gdynia?
- Czy Solaris ma szansę wygrać mimo niższej ceny, jeśli Mercedes uzyska lepsze oceny za parametry techniczne?
- Jakie znaczenie dla przyszłości floty PKA ma ten zakup w kontekście strategii Zielonego Transportu Publicznego?
Dwie oferty
PKA Gdynia przeznaczyło na realizację zamówienia kwotę 36.900.000 PLN brutto, co odpowiada 30.000.000 PLN netto (przy VAT 23%).
W przetargu wpłynęły dwie oferty:
- Solaris Bus & Coach S.A. zaproponował cenę 33.946.032 PLN brutto, czyli około 27.589.000 PLN netto. W przeliczeniu na jeden pojazd, jednostkowa cena netto wynosi 3.448.000 PLN za Solaris Urbino 18 electric
- Z kolei Daimler Buses Polska Sp. z o.o., producent autobusów marki Mercedes-Benz, wycenił dostawę dokładnie na poziomie budżetu – 36.900.000 PLN brutto, czyli 30.000.000 PLN netto. W przeliczeniu na jeden pojazd, jednostkowa cena netto wynosi 3.750.000 PLN za Mercedes-Benz eCitaro G.
Analiza ofert pokazuje, że Solaris jest tańszy o niemal 3.000.000 PLN brutto, co stanowi oszczędność rzędu 8% wobec budżetu zamawiającego.
Pamiętajmy jednak, że cena nie jest jednak jedynym kryterium – odpowiada za 55% punktów, a pozostałe 45% to ocena parametrów technicznych, okresów gwarancji, efektywności energetycznej i nowoczesnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Warto zauważyć, że w kryterium „rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią osią napędową” najwyższe noty może uzyskać wyłącznie Mercedes, co może dać sporo punktów Daimlerowi, o ile jego oferta spełni wszystkie formalne wymogi.
Gdyńskie elektrobusy
Technicznie zamawiane elektrobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,75 metra, szerokość do 2,55 m i wysokość do 3,5 m. Ich napęd zapewni silnik lub zestaw silników o mocy minimum 220 kW, a energia będzie magazynowana w akumulatorach lub innych równorzędnych technologicznie urządzeniach o pojemności minimum 240 kWh. Pojazdy muszą umożliwiać ładowanie zarówno za pomocą złącza plug-in, jak i pantografowego – w trakcie ładowania pantografowego pasażerowie będą mogli wsiadać i wysiadać.
Wnętrze autobusów pomieści minimum 40 siedzeń, w tym tapicerowanych foteli miejskich. Kierowca otrzyma kabinę zamkniętą z okienkiem biletowym i blatem do obsługi gotówkowej. W standardowym wyposażeniu znajdą się: klimatyzacja z pompą ciepła na CO2, porty USB, system zliczania pasażerów, zapowiedzi głosowe, białe tablice LED oraz wewnętrzne wyświetlacze LCD o wielkości minimum 22 cale. Dodatkowo, na prawej ścianie znajdzie się 38-calowy ekran informacyjny.
Zamówienie realizowane jest w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny”, a przetarg można śledzić pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/PKA/PN-3/2024.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze