Škoda i Microvast opracują nową generację baterii. M.in. do autobusów elektrycznych
5 listopada 2025 r. Škoda Group ogłosiła nawiązanie strategicznego partnerstwa z amerykańską firmą Microvast, globalnym liderem w dziedzinie technologii baterii litowo-jonowych.
Współpraca ma na celu opracowanie i produkcję zaawansowanych systemów magazynowania energii dla pojazdów transportu publicznego – w szczególności bateryjnych zespołów trakcyjnych (BEMU) oraz autobusów elektrycznych i trolejbusów.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy pojazdów transportu publicznego obejmuje partnerstwo Škoda Group i Microvast?
- Kiedy planowana jest prezentacja pierwszego prototypu pojazdu z nowym systemem bateryjnym opracowanym przez Škodę i Microvast?
- Jakie doświadczenie ma firma Microvast w dostarczaniu baterii do autobusów elektrycznych?

Autobusy, trolejbusy i BEMU
Nowe rozwiązania mają być wytwarzane w Europie i oferowane jako kompletne, certyfikowane systemy akumulatorowe dla różnych typów pojazdów publicznych, w tym autobusów elektrycznych. Pierwszym etapem współpracy będzie rozwój baterii do nowych modeli BEMU, jednak konstrukcja pakietów pozwoli na ich elastyczne wykorzystanie w elektrobusach miejskich i podmiejskich.
„W Škoda Group rozwój własnych rozwiązań bateryjnych stanowi fundament naszej strategii dla mobilności zeroemisyjnej. Partnerstwo z Microvast łączy nasze doświadczenie w projektowaniu systemów transportowych z ich przełomowymi innowacjami w zakresie akumulatorów. To pozwoli nam oferować konkurencyjne, europejskie produkty – zarówno dla własnej oferty, jak i dla innych producentów autobusów oraz pojazdów szynowych” – powiedział Jaromír Šilhánek, Prezes Business Units w Škoda Group.
Celem partnerów jest prezentacja pierwszego prototypu nowego pojazdu z systemem bateryjnym do końca 2026 roku. To potwierdzenie długoterminowego zaangażowania Škoda Group w rozwój technologii dla transportu bezemisyjnego oraz efektywnego energetycznie.
„Partnerstwo z Škoda Group to znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu publicznego. Wspólnie dostarczymy bezpieczne, trwałe i niezawodne systemy bateryjne, które przyczynią się do dekarbonizacji floty autobusowej w Europie i na świecie” – zaznaczył Yang Wu, dyrektor generalny Microvast.
Microvast z doświadczeniem w transporcie publicznym
Amerykańska firma z siedzibą w Stafford (Teksas), od 2006 roku projektuje i produkuje systemy bateryjne dla pojazdów użytkowych i przemysłowych. Ich rozwiązania wykorzystywane są m.in. w autobusach elektrycznych, ciężarówkach i systemach magazynowania energii. Firma posiada zakłady badawcze i produkcyjne w USA, Chinach i Niemczech. Oferuje baterie o dużej gęstości energii, z możliwością bardzo szybkiego ładowania, projektowane z myślą o wymagającej eksploatacji flotowej.
W sektorze autobusów miejskich Microvast współpracuje z takimi producentami jak Iveco Bus – ich baterie zainstalowano w modelu Crossway Low Entry Electric, gdzie zastosowano pakiety o pojemności od 400 do 466 kWh, zaprojektowane wspólnie z FPT Industrial. Inny przykład to wdrożenie w Korei Południowej, gdzie 50 autobusów elektrycznych wyposażono w baterie o pojemności 299 kWh, umożliwiające codzienny przebieg do 300 km przy ładowaniach krótkiego cyklu.
Wspólna cecha wszystkich systemów bateryjnych Microvast to wysoka trwałość, zoptymalizowany czas ładowania oraz możliwość adaptacji do różnych typów infrastruktury ładowania. Firma szacuje, że jej systemy pozwalają obniżyć całkowite koszty posiadania (TCO) w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań.
Dla europejskich operatorów kluczowe będzie zapewnienie kompatybilności systemów Microvast z lokalnymi standardami technicznymi oraz dostępność serwisu. Dlatego partnerstwo z Škoda Group, która posiada szerokie zaplecze produkcyjne i serwisowe w Europie, otwiera nowe możliwości wdrożeń, szczególnie w miastach planujących rozwój zeroemisyjnych flot autobusowych.
Škoda Group to producent kompleksowych rozwiązań dla transportu – w tym tramwajów, pociągów podmiejskich, metra, trolejbusów i elektrobusów. Zatrudnia ponad 10 000 pracowników w zakładach w Czechach, Finlandii i Turcji oraz posiada biura projektowe i sprzedażowe w Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii, Polsce, na Węgrzech i Ukrainie. W 2024 roku osiągnęła przychody na poziomie 1,36 mld euro, a EBITDA wyniosła 62 mln euro. Grupa należy do holdingu PPF, który działa w 25 krajach i zatrudnia 45 tys. osób.









Komentarze