Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Shell zasila pierwsze autobusy LNG FlixBusa na linii Kraków-Praga. Na stacji w Gliwicach

infobus
07.06.2025 11:07
0 Komentarzy

W maju oficjalnie ruszyła pierwsza w Polsce linia dalekobieżna obsługiwana przez autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG).

O wdrożeniu tej technologii do regularnego ruchu pasażerskiego przez FlixBus – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz trochę więcej informacji o tym, gdzie tankują płynny gaz ziemny te dwa autobusy Scania-Irizar i6 LNG należące do czeskiej firmy Umse.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej trasie kursują autobusy LNG obsługujące pierwszą w Polsce linię dalekobieżną tego typu?
  2. Gdzie dokładnie odbywa się tankowanie autobusów LNG obsługujących linię FlixBusa?
  3. Jakie inne alternatywne źródła napędu, oprócz LNG, wskazują FlixBus i Shell jako przyszłościowe technologie dla transportu?
FlixBus z LNG w Polsce. Tankowanie na stacji Shell w Gliwicach
FlixBus z LNG w Polsce. Tankowanie na stacji Shell w Gliwicach

Kluczowym partner

Trasa nowej linii obejmuje Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków – zarówno centrum miasta, jak i lotnisko. Kursy realizowane są dwa razy dziennie, w tym jeden w trybie nocnym z przystankiem na lotnisku w Pradze. Flotę obsługują autobusy Irizar i6s wyposażone w napęd Scania LNG, zaprojektowane z myślą o zmniejszeniu emisji CO₂ i podniesieniu komfortu pasażerów. Co istotne, pojazdy mogą być również zasilane bioLNG, co obniża emisje nawet o 90% względem diesla.

Kluczowym partnerem projektu po stronie infrastruktury jest Shell, który zapewnia obsługę tankowania LNG na stacji w Gliwicach – jednej z siedmiu obecnie działających stacji Shell LNG w Polsce. To właśnie w Gliwicach, przy skrzyżowaniu autostrad A1 i A4, odbywa się tankowanie autobusów kursujących na nowej linii. W 2022 roku FlixBus i Shell podpisali memorandum współpracy, którego celem jest rozwój alternatywnych źródeł napędu, takich jak bioLNG, HVO czy wodór.

„To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, że technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz” – komentuje Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży Shell Fleet Solutions. Shell intensywnie rozwija swoją sieć – planuje łącznie 11 stacji LNG w Polsce, z których kilka już działa, m.in. w Świecku, Piotrkowie Trybunalskim czy Iłowej.

LNG – gotowa technologia

Tankowanie autobusu LNG odbywa się za pomocą kriogenicznej instalacji, która w ciągu 5 minut napełnia zbiornik skroplonym metanem o temperaturze -163°C. To szybciej niż w przypadku CNG i bardziej efektywnie przy trasach dalekobieżnych, gdzie dostępność ładowania elektrycznego lub wodoru jest wciąż ograniczona.

LNG oferuje redukcję emisji CO₂ o kilkanaście procent względem diesla, a bioLNG może zejść z tym wynikiem nawet do 90%. Do tego dochodzi mniejsze zanieczyszczenie hałasem – pojazdy LNG są znacznie cichsze, co jest istotne również w kontekście przejazdów przez tereny miejskie i wrażliwe środowiskowo.

Mimo sukcesu technologicznego, przedstawiciele FlixBusa zwracają uwagę na brak realnego wsparcia dla niskoemisyjnych inwestycji w transporcie dalekobieżnym.

-„Wprowadzamy LNG do siatki FlixBusa w Polsce bez dotacji. To możliwe, ale wsparcie ze strony państwa mogłoby przyspieszyć podobne projekty” – mówi Kamila Zalewska, dyrektorka ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.

Zarówno Shell, jak i FlixBus podkreślają, że przyszłość transportu to miks technologii – LNG, bioLNG, HVO, wodór i elektryczność. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych rozwiązań alternatywnych, które może być stosowane natychmiast, wspierając dekarbonizację bez konieczności czekania na dojrzałość infrastruktury wodorowej lub wysokopojemnych akumulatorów.

Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży Shell Fleet Solutions
Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży Shell Fleet Solutions

Lokalizacje stacji Shell LNG w Polsce

Oto dotychczas uruchomione stacje:

  • Bielany Wrocławskie – pierwsza stacja, otwarta we wrześniu 2020 roku, zlokalizowana przy trasach A4 i S8 .
  • Świecko – druga stacja, otwarta w lipcu 2021 roku, przy granicy z Niemcami
  • Piotrków Trybunalski – otwarta w lutym 2022 roku, przy trasie S8 w kierunku Warszawy
  • Iłowa – również otwarta w lutym 2022 roku, w pobliżu węzła A18 w stronę przejścia granicznego z Niemcami
  • Jędrzychowice – uruchomiona w kwietniu 2022 roku
  • Września – otwarta w grudniu 2022 roku .
  • Gliwice – siódma stacja, otwarta przy węźle autostrad A1 i A4
FlixBus z LNG w Polsce. Tankowanie na stacji Shell w Gliwicach
FlixBus z LNG w Polsce. Tankowanie na stacji Shell w Gliwicach

Komentarze