Shell zasila pierwsze autobusy LNG FlixBusa na linii Kraków-Praga. Na stacji w Gliwicach
W maju oficjalnie ruszyła pierwsza w Polsce linia dalekobieżna obsługiwana przez autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG).
O wdrożeniu tej technologii do regularnego ruchu pasażerskiego przez FlixBus – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz trochę więcej informacji o tym, gdzie tankują płynny gaz ziemny te dwa autobusy Scania-Irizar i6 LNG należące do czeskiej firmy Umse.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej trasie kursują autobusy LNG obsługujące pierwszą w Polsce linię dalekobieżną tego typu?
- Gdzie dokładnie odbywa się tankowanie autobusów LNG obsługujących linię FlixBusa?
- Jakie inne alternatywne źródła napędu, oprócz LNG, wskazują FlixBus i Shell jako przyszłościowe technologie dla transportu?
Kluczowym partner
Trasa nowej linii obejmuje Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków – zarówno centrum miasta, jak i lotnisko. Kursy realizowane są dwa razy dziennie, w tym jeden w trybie nocnym z przystankiem na lotnisku w Pradze. Flotę obsługują autobusy Irizar i6s wyposażone w napęd Scania LNG, zaprojektowane z myślą o zmniejszeniu emisji CO₂ i podniesieniu komfortu pasażerów. Co istotne, pojazdy mogą być również zasilane bioLNG, co obniża emisje nawet o 90% względem diesla.
Kluczowym partnerem projektu po stronie infrastruktury jest Shell, który zapewnia obsługę tankowania LNG na stacji w Gliwicach – jednej z siedmiu obecnie działających stacji Shell LNG w Polsce. To właśnie w Gliwicach, przy skrzyżowaniu autostrad A1 i A4, odbywa się tankowanie autobusów kursujących na nowej linii. W 2022 roku FlixBus i Shell podpisali memorandum współpracy, którego celem jest rozwój alternatywnych źródeł napędu, takich jak bioLNG, HVO czy wodór.
„To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, że technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz” – komentuje Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży Shell Fleet Solutions. Shell intensywnie rozwija swoją sieć – planuje łącznie 11 stacji LNG w Polsce, z których kilka już działa, m.in. w Świecku, Piotrkowie Trybunalskim czy Iłowej.
LNG – gotowa technologia
Tankowanie autobusu LNG odbywa się za pomocą kriogenicznej instalacji, która w ciągu 5 minut napełnia zbiornik skroplonym metanem o temperaturze -163°C. To szybciej niż w przypadku CNG i bardziej efektywnie przy trasach dalekobieżnych, gdzie dostępność ładowania elektrycznego lub wodoru jest wciąż ograniczona.
LNG oferuje redukcję emisji CO₂ o kilkanaście procent względem diesla, a bioLNG może zejść z tym wynikiem nawet do 90%. Do tego dochodzi mniejsze zanieczyszczenie hałasem – pojazdy LNG są znacznie cichsze, co jest istotne również w kontekście przejazdów przez tereny miejskie i wrażliwe środowiskowo.
Mimo sukcesu technologicznego, przedstawiciele FlixBusa zwracają uwagę na brak realnego wsparcia dla niskoemisyjnych inwestycji w transporcie dalekobieżnym.
-„Wprowadzamy LNG do siatki FlixBusa w Polsce bez dotacji. To możliwe, ale wsparcie ze strony państwa mogłoby przyspieszyć podobne projekty” – mówi Kamila Zalewska, dyrektorka ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
Zarówno Shell, jak i FlixBus podkreślają, że przyszłość transportu to miks technologii – LNG, bioLNG, HVO, wodór i elektryczność. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych rozwiązań alternatywnych, które może być stosowane natychmiast, wspierając dekarbonizację bez konieczności czekania na dojrzałość infrastruktury wodorowej lub wysokopojemnych akumulatorów.
Lokalizacje stacji Shell LNG w Polsce
Oto dotychczas uruchomione stacje:
- Bielany Wrocławskie – pierwsza stacja, otwarta we wrześniu 2020 roku, zlokalizowana przy trasach A4 i S8 .
- Świecko – druga stacja, otwarta w lipcu 2021 roku, przy granicy z Niemcami
- Piotrków Trybunalski – otwarta w lutym 2022 roku, przy trasie S8 w kierunku Warszawy
- Iłowa – również otwarta w lutym 2022 roku, w pobliżu węzła A18 w stronę przejścia granicznego z Niemcami
- Jędrzychowice – uruchomiona w kwietniu 2022 roku
- Września – otwarta w grudniu 2022 roku .
- Gliwice – siódma stacja, otwarta przy węźle autostrad A1 i A4
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze