Senat bez poprawek do noweli umożliwiającej testowanie autobusów autonomicznych
Senat nie zaproponował 16 października poprawek do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i o ubezpieczeniach obowiązkowych, umożliwiającej testowanie tzw. pojazdów zautomatyzowanych na drogach publicznych.
Projektowane rozwiązania mają dostosować polskie prawo do zmian związanych z autonomizacją transportu.
Rozkład jazdy:
- Czego dotyczyła nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym przyjęta przez Senat?
- Jakie warunki przewidziano dla zezwoleń na testy pojazdów zautomatyzowanych?
- Kogo obejmie rozszerzenie tzw. rejestracji profesjonalnej?
Do prezydenta
Za ustawą zagłosowało 87 senatorów. Nikt nie był przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu. Ustawa trafi teraz do prezydenta.
Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych stanowi część rządowego pakietu deregulacyjnego.
Nowe regulacje umożliwiają prowadzenie na drogach publicznych prac badawczych z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych. Ustawa zawiera również definicje obu rodzajów pojazdów, zgodnie z którymi pojazd zautomatyzowany wyposażony jest w systemy wspomagające kierowanie, które mogą kontrolować niektóre funkcje jazdy, np. utrzymywanie pasa ruchu czy automatyczne hamowanie. Natomiast pojazd w pełni zautomatyzowany – w myśl nowych przepisów – jest zdolny do samodzielnego poruszania się bez udziału kierowcy.
Nowela wprowadza też zasady uzyskiwania zezwoleń na prace badawcze z uwzględnieniem m.in. poziomu automatyzacji pojazdu, liczby pojazdów oraz obszaru prac badawczych.
Zezwolenie będzie udzielane na okres nie dłuższy niż rok, o ile nie ulegną zmianie warunki i zakres prac. Wysokość opłaty za przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia w obszarze jednego województwa nie może przekroczyć 20 tys. zł, a w przypadku wniosku obejmującego od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 tys. zł.
Zmiany dotyczą również tzw. rejestracji profesjonalnej, czyli szczególnego rodzaju rejestracji, która pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego z nich.
Możliwość profesjonalnej rejestracji pojazdów zostanie rozszerzona na przedsiębiorców, którzy zajmują się obrotem pojazdami używanymi. Ułatwienie obejmie ponadto przeprowadzanie jazd testowych bez konieczności ponownej rejestracji. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze