Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania wygrywa przetarg na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów. Po decyzji KIO

infobus
25.03.2025 17:07
0 Komentarzy

25 marca 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie poinformowało o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 10 autobusów klasy II zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Nowym zwycięzcą została Scania Polska S.A. z siedzibą w Nadarzynie. Decyzja zapadła po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała rację szwedzkiego producenta i nakazała ponowną ocenę ofert. O tym zwrocie akcji w rzeszowskim przetargu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma ostatecznie wygrała przetarg na dostawę autobusów CNG dla PKS Rzeszów?
  2. Jaki model autobusu zaproponowała Scania w swojej ofercie?
  3. Jakie były trzy główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
Scania wygrywa po odwołaniu. PKS Rzeszów zmienia wybór w przetargu na autobusy CNG
Scania wygrywa po odwołaniu. PKS Rzeszów zmienia wybór w przetargu na autobusy CNG

Nieoczkiwana zmiana miejsc

Rzeszowskie zamówienie obejmuje zakup 10 fabrycznie nowych niskoemisyjnych autobusów międzymiastowych zasilanych gazem CNG. Pojazdy mają obsługiwać regionalne trasy PKS Rzeszów. Przetarg przeprowadzono w trybie nieograniczonym, a wybór ofert odbywał się według trzech kryteriów: ceny, parametrów technicznych oraz terminu realizacji.

W pierwotnym rozstrzygnięciu wygrała firma ABP Bus & Coach z ofertą o niższej cenie jednostkowej, jednak Scania Polska zakwestionowała sposób przyznania punktów w kryterium technicznym. Po analizie KIO przyznała rację skarżącemu, co doprowadziło do cofnięcia wcześniejszej decyzji i wyboru nowego zwycięzcy.

Do przetargu stanęły dwie firmy: ABP Bus & Coach Sp. z o.o. ze Słupska i Scania Polska S.A. z Nadarzyna. Oferta Scanii opiewa na 18.819.000 PLN brutto, co odpowiada 15.298.373,98 PLN netto, a więc 1.529.837,40 PLN netto za jeden autobus Scania-Higer Fencer F6. Z kolei cena konkurencyjnego modelu Iveco Crossway CNG wyniosła 1.360.012,60 PLN netto.

Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 20.910.000 PLN brutto, czyli obie propozycje się w nim spokojnie mieściły.

Według najnowszej punktacji Scania otrzymał wyższą oceną techniczną (33 pkt vs. 25 pkt) oraz pełne 5 pkt za termin realizacji, co dało jej przewagę 1,33 pkt. Ostateczny wynik to 91,33 pkt dla Scanii i 90,00 pkt dla ABP Bus & Coach z Iveco. .

Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne – 35%
✅ Termin realizacji zamówienia – 5%

Link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-c9b1fae6-863a-4a35-af22-923fccabb193

Scania wygrywa po odwołaniu. PKS Rzeszów zmienia wybór w przetargu na autobusy CNG

Rzeszowski debiutant

W analizie ofert widać, że mocną stroną Scanii były rozwiązania techniczne – m.in. konstrukcja nadwozia, układ napędowy oraz wyposażenie. Zaoferowany model Scania-Higer Fencer F6 CNG to zupełna nowość na polskim rynku. Autobus ten jest efektem współpracy Scanii i chińskiego producenta Higer i ma za sobą udany debiut we Francji. Wariant CNG, nieco wyższy od wersji biodiesel, mieści zbiorniki gazowe na dachu i pozwala na przewóz do 63 pasażerów.

Zamówione autobusy mają być pojazdami klasy II o długości ok. 12 metrów, zasilanymi silnikami na gaz ziemny. Wymagania techniczne obejmowały m.in. odpowiednią pojemność pasażerską, niską emisję spalin, wysokie standardy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także wyposażenie przystosowane do komunikacji międzymiastowej. Kabina kierowcy ma być ergonomiczna i odseparowana od przestrzeni pasażerskiej. Autobusy muszą być dostarczone w określonym terminie i objęte gwarancją na kluczowe podzespoły.

Podsumowując: Dla Scanii wygrana z w PKS Rzeszów to ważne zwycięstwo, które może otworzyć drogę do szerszego wprowadzenia modelu Fencer F6 CNG na polski rynek. Z kolei dla ABP przy tylu zamówieniach to „wypadek przy pracy”, natomiast decyzja KIO ws. często stosowanego kryterium „ten sam producent silnika co pojazdu” może się ciągnąć za firmą także w przyszłości.

Scania wygrywa po odwołaniu. PKS Rzeszów zmienia wybór w przetargu na autobusy CNG
Scania wygrywa po odwołaniu. PKS Rzeszów zmienia wybór w przetargu na autobusy CNG

Komentarze