Rzeszów ma umowę na 20 autobusów wodorowych NesoBus. Wiemy, kiedy przyjadą
Umowę na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem dla Rzeszowa podpisał 21 sierpnia prezydent miasta Konrad Fijołek.
Koszt inwestycji to ponad 82,4 mln złotych, z czego dofinansowanie z UE to ponad 67 mln zł – w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Pozostała część jest wkładem własnym miasta. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- IIe kosztują autobusy wodorowe zamówione przez Rzeszów i jaka część kosztów pochodzi z KPO?
- Jaka firma dostarczy pojazdy i kiedy mają zostać dostarczone?
- Jakie są parametry techniczne wodorowców oraz jak rozwiązano kwestię tankowania wodoru w Rzeszowie?
Przyjazd za 10 miesięcy
Umowę na dofinansowanie urząd miasta podpisał w październiku ub.r. Przetarg na dostawę autobusów został rozstrzygnięty cztery miesiące temu. Wszystkie pojazdy mają przyjechać w czerwcu przyszłego roku.
– Jesteśmy jednym z pięciu polskich miast w programie Komisji Europejskiej „Net Zero Cities” i jednocześnie w gronie 100 europejskich miast uczestniczących w misji na rzecz neutralności klimatycznej. To zobowiązuje i dlatego Rzeszów inwestuje w najnowocześniejsze technologie – powiedział w czwartek tuż przed podpisaniem kontraktu prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek i dodał:
– Nowe autobusy to nie tylko technologia wodorowa i zeroemisyjność. To także komfort i dostępność – pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów, rodziców z dziećmi oraz wszystkich pasażerów wymagających szczególnego wsparcia.
Dwie oferty
Do przetargu na dostawę wodorowców dla MPK Rzeszów zgłosiły się dwie firmy, najtańszą propozycję złożył PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy, a droższą – Solaris Bus & Coach. Wybór padł na producenta ze Świdnika.
– Zeroemisyjny transport to jest przyszłość. Miasta, które robią to w taki sposób, że zwiększają flotę i nabywają doświadczenie, w przyszłości będą mieć łatwiej – stwierdził prezes zwycięskiej firmy Maciej Nietopiel.
Zamówione pojazdy mają standardową długość 12 metrów, mogą zabrać na pokład około 90 pasażerów. Na jednym tankowaniu przejadą do 500 kilometrów i objęte są 10-letnią gwarancją.
Co ze stacją H2?
Miasto nie ma stacji do tankowania wodoru, dlatego na początku NesoBusy mają korzystać z mobilnego punktu dostaw. Generalnie sytuacja z wodorem dla Rzeszów ma dwa oblicza – z jednej strony wycofanie się Polenergii z kontraktu na dostawy zielonego wodoru i stacją na terenie MPK mocno skomplikowało ten projekt; z drugiej – tuż obok MPK powstaje realna infrastruktura, która może być fundamentem dalszego rozwoju. Stacja tankowania wodoru budowana przy zajezdni PKS Rzeszów przy Alei Wyzwolenia przez firmę GZOG Energy z Bytomia kosztować ma 18–18,5 mln zł i będzie jedną z pierwszych w Polsce dedykowanych autobusom wodorowym.
Stacja H2 PKS-u wyposażona w magazyn, sprężarki i system zarządzania paliwem, w standardzie 350 bar, zapewni gotowość do tankowania pojazdów FCEV i możliwość rozbudowy. To oznacza, że nawet jeśli miasto alej będzie szukać nowego dostawcy wodoru po rezygnacji Polenergii, infrastruktura dla zeroemisyjnego transportu powstaje i może obsłużyć przyszłe autobusy – zarówno MPK, jak i PKS.
W opcji jest też stacja wodorowa budowana przez Orlen przy ul. Warszawskiej, która ma być gotowa w przyszłym roku.
W praktyce Rzeszów, mimo turbulencji, wciąż ma szansę stać się jednym z pionierów komunikacji wodorowej w Polsce i filarem rozwijającej się Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze