Rząd o dofinansowaniu autobusów pozamiejskich z KPO: Konkurs trwa
Pod koniec ubiegłego roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało o wynikach konkursu na dofinansowanie zakupów autobusów pozamiejskich z KPO.
I zaległa cisza. Dlatego teraz spytaliśmy nowy zarząd Ministerstwa Infrastruktury, jak wygląda sytuacja w tym najważniejszym w historii Polski konkursie na zakup nowych autobusów międzymiastowych. Mamy odpowiedź od Rafała Jaśkowskiego, rzecznika prasowego MI, że … konkurs cały czas trwa.
Konkurs nie jest zamknięty?
Przypomnijmy, że w konkursie CUP nie mamy cały czas ani ostatecznego zamknięcia, ani podpisanych umów. Natomiast widzimy, że niektóre powiaty już przygotowują się do tych zakupów, rezerwując dla nich miejsce w budżetach. Przykładem może być Powiat Ostrowiecki zapisał w uchwalonym na ten rok budżecie środki na zakup 7 nowych niskoemisyjnych autobusów i z niecierpliwością czeka na rozstrzygnięcie rządowego konkursu na dofinansowanie. I o tę właśnie perspektywę zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury.
-„Nabór wniosków w konkursie nie został jeszcze zakończony. Obecnie trwają prace nad dostosowaniem dokumentacji do nowych wytycznych KPO w zakresie rozliczania środków” – powiedział Rafał Jaśkowski, rzecznik prasowy MI.
-„W ramach naboru nr KPOD.09.05-IW.02-001/23 złożono 36 wniosków, z czego 3 zostały wycofane przez wnioskodawców” – dodał Rafał Jaśkowski.
Natomiast trochę informacja jest na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wynika z niej, że nabór trwał od 17 kwietnia do 17 maja. Czyli konkurs został zamknięty. Ciężko jest w tej sytuacji zrozumieć nową interpretację Ministerstwa Infrastruktury. Będziemy w tej sprawie jeszcze interweniować.
Pierwsze dane
Reszta danych się zgadza – według CUPT w naborze wpłynęło 36 wniosków o wartości całkowitej 444.949 090,36 zł. Opiewają one na zakup łącznie 238 autobusów, w tym:
- 194 szt. w zakresie taboru niskoemisyjnego (w tym zasilanego olejem napędowym)
- 44 szt. w zakresie taboru zeroemisyjnego.
Z kolei budżet CUPT wynosił 1.689,3 mld zł, co daje niską alokację na poziomie 26%.
Przypomnijmy, że początkowe, ambitne plany mówiły o zakupie ponad 1700 autobusów, w tym niemal 1400 zeroemisyjnych. Przy wydrenowanych budżetach samorządów, przez inflację i Polski Ład, rzeczywiście ten program miał „pod górkę”. Natomiast naszym zdaniem decydujący wpływ na taką frekwencję miały wpływ błędy popełnione „po drodze” przez organizatora konkursu, czyli CUPT:
- brak większej promocji konkursu, co biorąc pod uwagę do tego majówkowy termin naboru powodowało, że sesje powiatów czy związku musiały odbywać się w nadzwyczajnym trybie i to w terminie „majówkowym”.
- za mało czasu na złożenie wniosków. Urzędnicy zapomnieli, że transport regionalny nie jest przećwiczony w pozyskiwaniu środków unijnych – w przeciwieństwie do bardzo doświadczonej w tym względzie komunikacji miejskiej.
- problem części powiatów z rozliczeniem VAT-u, który „na dzień dobry” podrażał wkład własny o 19%.
- brak powiązania tak potężnej inwestycji z modernizacją systemu poprzez nowelizację ustawy PTZ, co tym samym powoduje, że „wlewamy” ogromne pieniądze do naczynia pełnego dziur. brak bezpośredniego połącznia z systemem FRPA.
W grudniu umowy
Naszym zdaniem możliwość startu w konkursie powinny mieć przede wszystkim podmioty, które podpiszą długoletnie umowy z Funduszem i w ramach bonusu powinny otrzymać możliwość preferencyjnego zakupu nowego taboru pod ich obsługę. To stworzyłoby transportowy kręgosłup, do którego dołączałby inne projekty.
Łącznie CUPT w ramach tego konkursu otrzymał około 150 pytań, co pokazuje jak skomplikowany i niezrozumiały dla branży regionalnej był to nabór.
Kolejnym utrudnieniem – nie związany już z biurokracją – był brak szerszej oferty taborowej w zakresie transportu niskoemisyjnego.
Jak widać po wnioskach, większość z potencjalnych beneficjentów poszła w pojazdy hybrydowe, część w elektrobusy, natomiast nikt w pojazdy gazowe, które teoretycznie najlepiej sprawdzałyby się w transporcie regionalnym. Tutaj na przeszkodzie stanęły wysokie ceny CNG i brak odpowiedniej infrastruktury.
Przypomnijmy, że rozstrzygnięcie i podpisanie umów zaplanowano na … grudzień 2023. Link do konkursu na https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/krajowy-plan-odbudowy/kpo-zapowiedz-naboru-wnioskow-w-komponencie-e-autobusy/
POWIAT OSTROWIECKI
Tymczasem w styczniu br. powiat ostrowiecki zapisał w uchwalonym na ten rok budżecie środki na zakup 7 nowych niskoemisyjnych autobusów i czeka na rozstrzygnięcie rządowego konkursu na dofinansowanie. Samorząd ubiega się o ponad 4 miliony 100 tysięcy złotych dotacji, przy czym wkład własny, którym jest podatek VAT w wysokości około 500 tysięcy w całości może odzyskać.
-„W momencie, gdy podpiszmy umowę o dofinansowanie niezwłocznie przystąpimy do wyboru wykonawcy, który dostarczy te autobusy. Pewnym problemem może być czas oczekiwania na te pojazdy, ale mamy nadzieję, że uda się je otrzymać w takim terminie, żeby jeszcze w tym roku mogły wyjechać na drogi – powiedział „Radiu Ostrowiec” Tomasz Mroczek, naczelnik wydziału infrastruktury i rozwoju powiatu.
Jak informuje Radio Ostrowiec, autobusy zostaną użyczone w dzierżawę firmie, która obsługiwać będzie w przyszłym roku wskazane we wniosku o dotacje trasy w ramach funduszu przewozów autobusowych. Chodzi o połączenia z Ostrowcem Świętokrzyskim z miejscowości Okół, Chmielów, Sarnówek, Wronów, Mirogonowice i Małe Jodło.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze