Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rybnik kupuje 20 wodorowych autobusów. Za prawie 60 mln zł netto

infobus
14.11.2022 16:00
0 Komentarzy

14 listopada Miasto Rybnik ogłosiło przetarg na dostawę 20 autobusów klasy MAXI na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Pojazdy maja przyjechać do rybnika w ciągu 360 dni pod daty podpisania umowy.  Śląskie miasto otrzymało dofinansowanie do tego zakupu z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzonego przez NFOŚiGW. Zapewnia ono pokrycie 60 proc. kosztów zakupu 20 wodorowców.

Miejskie i podmiejskie

Zamówienie podzielone zostało na dwa zadania:

  • 15 sztuk autobusów klasy MAXI w kompletacji miejskiej (M)
  • 5 sztuk autobusów klasy MAXI w kompletacji podmiejskiej (Z)

Podstawowe parametry poszukiwanych pojazdów są następujące (M i Z):

  • Długość pojazdu : 11 500 – 12 500 mm,
  • Szerokość pojazdu: od 2 500 mm do 2 550 mm,
  • Wysokość maksymalna pojazdu: 3 400 mm;
  • Efektywna szerokość każdych drzwi (szerokość otworu drzwiowego): min. 1200 mm;
  • Zasięg (minimalna liczba wozokilometrów, jaką pojazd może pokonać przy pełnym zatankowaniu zbiorników wodoru wykorzystując wyłącznie energię wytworzoną z wodoru): 300 km
  • Łączna, minimalna liczba miejsc 86, w tym ilość siedzących musi wynosić 32, w tym minimum 28 miejsc pełnowymiarowych stałych; minimum 4 miejsca siedzące typu uchylnego zamontowane na bocznej ścianie przedziału pasażerskiego lub w okolicy miejsca przeznaczonego dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Łączna, minimalna liczba miejsc dostępnych z poziomu podłogi (bez konieczności pokonywania stopni we wnętrzu autobusu): 10 stałych + 4 uchylne;
  • Liczba miejsc na wózek inwalidzki: 1;
  • Liczba miejsc na wózek dziecięcy: 1;
  • Układ drzwi: 2-2-2 rozmieszczone po prawej stronie ściany nadwozia.
  • Silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy min.250 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. Komora silnika (w przypadku silnika umieszczonego centralnie w pojeździe) wyposażona w czujnik pożarowy – sygnalizacja.
  • Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane z prawej strony w okolicach osi przedniej.
  • Czas tankowania wodoru około 10-12 minut (komunikacja stacji z autobusem wg SAE J2601 i SAE J2799).

Rybnicki budżet

Rybnik od raz podaje, jaką dysponuje kwotą na to zamówienie. To 58.519.817.00 PLN netto, co daje jednostkową cenę rybnickiego wodorowca na poziomie 2.925.990 PLN neto. Przypomnijmy, że miasto zawarło we wrześniu umowę z NFOŚiGW o  dofinansowaniu zakupu w wysokości 45,5 mln.

-„Autobusy wodorowe nie emitują żadnych zanieczyszczeń, a jedynym produktem ubocznym reakcji jest czysta para – powiedział wówczas Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, stawiające na ekologiczne formy transportu. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na gminach takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów, które podczas eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów – dodał prezydent.

Zgodnie z planem, pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika w II kwartale przyszłego roku. Warto dodać, że nieco wcześniej, bo już w I kwartale 2023 roku przy ul. Budowlanych 6 powstanie ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów.

-„Chcielibyśmy otrzymać autobusy wodorowe jak najszybciej. Trzeba jednak pamiętać, że gdy już będzie wiadomo, kiedy pierwsze pojazdy będą nam dostarczone, musimy ogłosić postępowanie na dostawy odpowiedniej ilości wodoru – podkreślił Łukasz Kosobucki, prezes zarządu spółki Komunikacja Miejska Sp. z o.o. – Wprowadzenie autobusów wodorowych to ogromny krok w przyszłość, który w obecnej sytuacji gospodarczej powinien zabezpieczyć nam możliwość świadczenia usług dla naszych mieszkańców, korzystając z pewnych źródeł energii. To również poprawa jakości powietrza oraz komfortu podróży – autobusy są ciche i nie emitują szkodliwych substancji w miejscu eksploatacji. Nowy standard, jaki udało się wprowadzić przy okazji autobusów elektrycznych, przekłada się na wygodę pasażerów – duże, jaskrawe tablice informacyjne, specjalnie zaprojektowany układ wnętrza i defibrylatory na pewno zachęca do odbywania podróży transportem zbiorowym – przekonuje prezes Kosobucki.

Aktualnie Rybnik jest w trakcie procedury zakupu 11 sztuk fabrycznie nowych autobusów o napędzie hybrydowym – na rybnickie drogi powinny one wyjechać w połowie 2023 roku. W tej chwili linie autobusowe komunikacji miejskiej, organizowane przez Miasto Rybnik, obsługują w sumie: 23 autobusy elektryczne różnej długości; 12 autobusów zasilanych sprężonych gazem ziemnym różnej długości oraz  ok. 60 zasilanych olejem napędowym.

Komentarze