Rusza pierwszy telebus na Węgrzech. BKK z autobusem na żądanie w Budapeszcie
15 sierpnia 2025 roku Budapesti Közlekedési Központ (BKK) oficjalnie zaprezentował nową linię autobusową nr 274, nazwaną Csobajbusz, czyli telebus.
Start przewidziano na 26 sierpnia, a połączy ona stację HÉV w Cinkocie z obszarem Csobaj-bánya w XVI dzielnicy. Nowość polega na tym, że autobus nie kursuje po stałej trasie – jego przebieg dostosowywany jest do zgłoszeń pasażerów. Pozwala to mieszkańcom przedmieść korzystać z transportu zbiorowego bardziej komfortowo, a jednocześnie zwiększa efektywność ekonomiczną. Model ten jest znany w wielu europejskich miastach – w tym także w Polsce (w Krakowie czy Sosnowcu) , ale w Budapeszcie to absolutna nowość.
Rozkład jazdy:
- Jaką trasę obsłuży nowa linia 274 w Budapeszcie?
- W jaki sposób pasażerowie mogą zarezerwować przejazd telebusem Csobajbusz?
- Z jakiego programu unijnego współfinansowane jest wdrożenie tej linii autobusowej?
Elastyczna trasa
Csobajbusz jest pierwszym w Budapeszcie elastycznym autobusem „na żądanie” (tzw. demand responsive transport). Pasażerowie rezerwują przejazdy online na stronie csobajbusz.bkk.hu – najpóźniej 30 minut przed planowaną podróżą, a najwcześniej tydzień wcześniej. Rezerwacje będą możliwe od 25 sierpnia. Alternatywnie można zgłosić przejazd telefonicznie pod numerem +36 1 3 255 255 lub bezpośrednio u kierowcy na stacji HÉV w Cinkocie.
Oprogramowanie systemowe automatycznie układa trasę pojazdu tak, aby odpowiadała aktualnym zgłoszeniom. Dzięki temu autobus zatrzymuje się na wyznaczonych punktach w rejonie Csobaj-bánya, ale ich kolejność i dokładny przebieg zmieniają się w zależności od potrzeb. To rozwiązanie ogranicza puste kursy, obniża koszty i zmniejsza emisję CO₂.
Z unijnym wspraciem
XVI dzielnica Budapesztu dynamicznie się rozwija – w rejonie powstały nowe domy, osiedla i infrastruktura usługowa, w tym przedszkola i sklepy. Dotąd dojazd transportem publicznym do Cinkoty był utrudniony. Telebus ma poprawić dostępność komunikacyjną i skrócić czas podróży do centrum miasta.
Wdrożenie 274. linii jest częścią projektu DREAM_PACE – Demand REsponsive trAnsport integrating regional Mobility networks for PAssengers in Central Europe (CE0100046). To trzyletni program rozpoczęty w marcu 2023 roku w ramach Interreg Central Europe, współfinansowany przez Unię Europejską i wsparty przez państwo węgierskie. Jego celem jest poprawa dostępności transportowej na obszarach peryferyjnych.
BKK Zrt. działa w projekcie jako partner odpowiedzialny za rozwój transportu elastycznego w Budapeszcie. Jeśli test w XVI dzielnicy się sprawdzi, system ma być wdrażany w kolejnych częściach stolicy, zwłaszcza tam, gdzie klasyczne linie autobusowe są mniej rentowne.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze