Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rumuńska ofensywa na Busworld 2025: Aveuro, Cento Bus i VAG Bus

infobus
21.10.2025 13:02
0 Komentarzy

Udział rumuńskich firm autobusowych w targach Busworld 2025 pokazuje rosnącą jakość i ambicje taki firm jak Aveuro, Cento Bus i VAG Bus.

I to zarówno w segmencie pojazdów miejskich, jak i transportu klasy VIP. Rumuńscy wystawcy to przykład dynamicznie rozwijających się marek, które budują swoją pozycję poprzez innowacje, lokalną produkcję i eksportowy model biznesowy. Dodajmy, że Aveuro miało swoją konferencję podczas drugiego dnia prasowego – jako jedyna (poza Solarisem) firma z Europy Środowo-Wschodniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elektryczne modele minibusów zaprezentowała firma Aveuro International na targach Busworld Europe 2025?
  2. Do ilu krajów eksportuje swoje pojazdy rumuńska firma Cento Bus?
  3. Czym wyróżnia się model VAG SuperVIP zaprezentowany przez firmę VAGBUS România?
Rumuńska ofensywa na Busworld 2025: Aveuro, Cento Bus i VAG Bus
Rumuńska ofensywa na Busworld 2025: Aveuro,

Aveuro International

Firma minibusowa z siedzibą w Câmpina (Rumunia) zaprezentowała na Busworld Europe 2025 swoją rosnącą gamę elektrycznych minibusów, budowanych na platformach Mercedes-Benz e‑Sprinter oraz Ford e‑Transit.

Wśród wystawionych modeli znalazły się m.in. szkolny minibus 16+1 (M2) z drzwiami przesuwnymi oraz 7-metrowa wersja miejska (M3) wyposażona w przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Oba pojazdy oferują zasięg do 350 km, mają baterie o pojemności 81 kWh, silnik o mocy 150 kW i moment obrotowy rzędu 400 Nm. Zużycie energii szacowane jest na poziomie 27,5–34,2 kWh/100 km. Wersje miejskie posiadają opcjonalne wyposażenie: klimatyzację, rampę, kamery, porty USB oraz systemy audio.

Aveuro rozwija obecnie projekt 12-metrowego autobusu miejskiego, który również ma być produkowany w Rumunii.

Cento Bus

Spółka należące do grupy Cento, rozpoczęło działalność jako przewoźnik (Tur Cento Trans SRL), a dziś produkuje ponad 350 minibusów rocznie, z czego ponad 80% trafia na eksport do takich krajów jak Niemcy, Francja, Włochy, Islandia, Hiszpania czy Grecja. Modele Cento EVOLVE Touristic i EVOLVE City, budowane na bazie Mercedes-Benz Sprinter, oferują konfiguracje od 8+1 do 31+1+1 miejsc. Firma posiada dwa zakłady produkcyjne w Rumunii – 4.000 m² oraz 10.000 m², z możliwością rozbudowy. Cento chwali się homologacją europejską (CoC) wydaną przez IDIADA i TÜV oraz bardzo rozbudowaną siecią dealerów i partnerów.

VAG Bus România

Firma z Piatra Neamț zaprezentował podczas targów w Brukseli dwa nowe modele: VAG SuperVIP oraz VAG Focus. SuperVIP to luksusowy minibus klasy premium z wnętrzem wykonywanym ręcznie, oświetleniem ambientowym i najnowszymi systemami multimedialnymi. Model Focus to natomiast bardziej uniwersalna konstrukcja do zastosowań biznesowych i turystycznych.

Firma specjalizuje się w konwersji vanów i minibusów na pojazdy klasy wyższej, wykonując zabudowy według indywidualnych projektów, z dużym naciskiem na estetykę, komfort i funkcjonalność. Dodajmy, że tę firmę widzieliśmy także podczas wystawy UITP w Hamburgu.

Komentarze