Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana

infobus
12.02.2025 16:05
0 Komentarzy

12 lutego Zakład Usług Komunikacyjnych „ROKBUS” z Rokietnicy otworzył dwie oferty w przetarg na zakup sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Przetarg, którego wartość przekracza progi unijne, przyciągnął dwóch oferentów: tureckiego producenta Karsan oraz wielkopolską firmę Solaris Bus & Coach. O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Które dwie firmy złożyły oferty w przetargu na sześć autobusów elektrycznych dla ZUK ROKBUS?
  2. Jaka była różnica w cenie jednostkowej netto między ofertami Karsan i Solaris?
  3. Jakie kryteria oceny ofert stosuje ZUK ROKBUS w tym przetargu?
Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana
Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana / fot Rokbus

Analiza ofert

Zakład Usług Komunikacyjnych „ROKBUS” z Rokietnicy poszukuje dostawcy sześciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI. Z dofinansowaniem z III edycji programu „zielony Transport Publiczny”. 12 lutego firma otworzyła dwie oferty. Od:

  • Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.Ş. z ceną 17.667.720,00 PLN brutto / 14.364.000,00 PLN netto, co daje cenę jednostkową za jeden autobus Karsan e-ATA 12 na poziomie 2.394.000,00 PLN netto.
  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – z ceną 19.179.144,00 PLN brutto / 15.592.800,00 PLN netto z ceną jednostkową netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.598.800,00 PLN netto.

Z kolei zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 18 450 000,00 PLN brutto. Warto zauważyć, że oferta Karsan mieści się w założonym budżecie, natomiast Solaris przekracza go o około 729 tys. PLN.

Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana
Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana

Kryteria oceny

Teraz ZUK ROKBUS oceni oferty według trzech kryteriów:

  • Cena – 60% wagi,
  • Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 30% wagi,
  • Warunki gwarancji – 10% wagi.

W kryteriach technicznych punktowane będą m.in.:

  • szkielet nadwozia – zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 lub aluminium – 3 pkt,
  • zaoferowanie: jednego silnika centralnego lub osi napędowej ze zintegrowanymi silnikami wraz z układem sterowania tego samego producenta co producent osi napędowej – 4 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
  • zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 2 pkt,
  • najniższe zaoferowane zużycie energii elektrycznej – 6 pkt.

Jak widać, Solaris posiada przewagę w punktacji technicznej, natomiast Karsan jest zdecydowanie tańszy. Naszym zdaniem przy podobnej gwarancji, to turecki może wygrać ten przetarg. Natomiast pamiętajmy, że to jest wielkopolskie zamówienie , gdzie Solaris występuje w roli gospodarzem, także przed Karsanem nie tylko walka na punkty, ale i przejście kontroli formalnej. Ostateczny wybór wykonawcy nastąpi po przeanalizowaniu ofert i przyznaniu punktacji. Czekamy na wyniki pracy komisji Rokbusa. Postępowanie przetargowe można śledzić na stronie platformazakupowa.pl.

Rokbus otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana
Rokbus Rokietnica otwiera oferty na pierwsze elektrobusy. Solaris droższy od Karsana

Specyfikacja techniczna

Nowe elektrobusy będą pojazdami o długości od 11,5 do 12,5 metra, zdolnymi do przewozu minimum 60 pasażerów, z czego co najmniej 26 na miejscach siedzących. Autobusy będą wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm.

Napęd zapewnią silniki elektryczne o łącznej mocy minimalnej 150 kW (chwilowa moc szczytowa – min. 220 kW). Pojazdy będą posiadać baterie trakcyjne o minimalnej pojemności 390 kWh, zapewniające zasięg co najmniej 300 km. System ładowania przewidziano w formie złącza plug-in.

Kabina kierowcy będzie zamknięta i wyposażona w zamek patentowy, a także udogodnienia, takie jak radio, gniazdo 12V oraz miejsce na rozkład jazdy.

System informacji pasażerskiej obejmie:

  • elektroniczne tablice LED w kolorze białym na zewnątrz,
  • tablicę podsufitową wyświetlającą informacje w kolorze czerwonym,
  • boczny ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali z przebiegiem trasy.

Dodatkowo autobusy zostaną wyposażone w system zliczania pasażerów.

Komentarze