Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowa umowa Busnex z PKM Katowice. Pierwsze w Polsce autobusy Yutong U18

infobus
04.02.2025 13:04
0 Komentarzy

4 lutego 2025 firma Busnex Poland podpisała z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Katowicach umowę na dostawę 30 autobusów elektrycznych Yutong U18.

Po raz pierwszy Busnex Poland dostarczy taką liczbę zeroemisyjnych autobusów marki Yutong w naszym kraju. Będzie to również premiera tej marki w sieci Transport GZM oraz debiutancka dostawa najdłuższego, przegubowego modelu autobusu od Busnex Poland – U18. O pierwszych MAXI e-busach z tej serii w MZA Warszawa pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych Yutong U18 dostarczy Busnex Poland dla PKM Katowice?
  2. Jaki jest całkowity koszt nowych pojazdów i ile wynosi dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”?
  3. W ilu turach zostaną dostarczone autobusy i kiedy planowane jest zakończenie dostaw?
Rekordowy kontrakt Busnex Poland. Z PKM Katowice
Rekordowy kontrakt Busnex Poland. Z PKM Katowice

30 x U18

Zeroemisyjny autobus Yutong U18 wyróżnia się ponad 350-kilometrowym zasięgiem na jednym ładowaniu, osiąganym dzięki bezkobaltowym bateriom o wysokiej sprawności oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania, co ma szczególne znaczenie w warunkach miejskich. Kolejną nowością jest również wyposażenie najnowszych elektrobusów w system ładowania pantografowego.

-„Ten przetarg i podpisana dzisiaj umowa wpisują wpisuje się w strategię modernizacji i unowocześniania floty pojazdów PKM Katowice. Dzięki temu poprawiamy jakość usług komunikacyjnych. Napęd elektryczny pozwala na redukcję emisji zanieczyszczeń w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a wiele udogodnień pozwala na coraz bardziej komfortowe podróżowanie. Po dostawie nowych pojazdów w PKM będziemy mieć już 58 autobusów elektrycznych – powiedział Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.

O wadze kontraktu świadczy fakt, że przy podpisaniu umowy był także obecny Marcin Krupa, prezydent Katowic

– W ostatnich latach na ulice Katowic wyjechały 22 autobusy hybrydowe i 8 autobusów zasilanych gazem CNG. Na tym jednak nie poprzestajemy, podpisana umowa na dostawę 30 kolejnych autobusów elektrycznych jest największą w historii naszego miasta, przy czym ponad 2/3 wartości zamówienia zostanie pokryte ze środków zewnętrznych – podkreślił Marcin Krupa, prezydent Katowic.  – Inwestycje w nowoczesny tabor, to nie tylko kwestia odpowiedzialności za środowisko, ale także podniesienie poziomu komfortu mieszkańców podróżujących komunikacją zbiorową. Nowoczesny i wygodny autobus może być jednym z czynników decydujących o skorzystaniu z tej formy transportu – dodaje prezydent.

Bardzo podobne autobusy, jak zamówiły Katowice jeżdżą w norweskim Drammen / for. Brakar
Bardzo podobne autobusy, jak zamówiły Katowice jeżdżą w norweskim Drammen / for. Brakar

Dwie tury

Autobusy będą dostarczone w dwóch turach:

  • pierwsza tura licząca 15 autobusów będzie dostarczona jeszcze w tym roku
  • drugą część Busnex Poland dostarczy do 30 kwietnia 2026 r. 

Koszt nowych pojazdów to prawie 117 mln zł, z czego prawie 80 mln zł to dofinansowanie z „Zielonego Transportu Publicznego”, gdzie dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, korzystające ze wsparcia funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

– To wielki dzień dla Busnex Poland. Po raz pierwszy dostarczymy model 18-metrowego zeroemisyjnego autobusu, który swoją premierę miał w listopadzie 2023 roku.  Katowice decydując się na wybór naszej oferty dołączają do miast, które z powodzeniem przechodzą na czysty transport. Dostarczone do Białegostoku, Jeleniej Góry a ostatnio Warszawy zeroemisyjne autobusy Yutong potwierdzają swoją nowoczesną i bezawaryjną technologię zielonego napędu. Pasażerowie korzystają z cichych, ekologicznych środków transportu publicznego przyczyniając się do obniżenia zanieczyszczenia środowiska. Po dostarczeniu pierwszych egzemplarzy Yutonga U18 wypełnimy pełną gamę modelową obecną na polskim rynku, poczynając od modelu 7-metrowego – Yutonga E7S po przegubowy model U18 – podsumował Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.

Bardzo podobne autobusy, jak zamówiły Katowice jeżdżą w norweskim Drammen / for. Brakar
Bardzo podobne autobusy, jak zamówiły Katowice jeżdżą w norweskim Drammen / for. Brakar

Trochę techniki

Yutong U18 to autobus miejski z napędem elektrycznym o długości 18 metrów. Każdy z takich pojazdów zabiera na pokład do 125 pasażerów przy liczbie miejsc siedzących 46, z czego minimum 12  dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi. U18 posiada także najnowsze technologie zapewniające bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę. Tak zaawansowane rozwiązania znacznie wykraczają ponad rynkowe standardy wyposażenia elektrycznych autobusów.

Kolejną nowością jest również wyposażenie najnowszych katowickich elektrobusów w system ładowania pantografowego.

Z kolei o komfort i wygodę pasażerów dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB. Konstrukcja autobusu jest niskopodłogowa, odpowiadając na potrzeby osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Yutong U12 jest przyjazny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę – również zdalną – kluczowych danych i parametrów.

Dzięki tej dostawie we flocie PKM Katowice będzie już 58 autobusów elektrycznych. A to nie koniec – w tym roku dołączy jeszcze 10 niskopodłogowych MAN-ów i trzy autobusy wodorowe.

Komentarze